Pozycjonowanie to już tylko linki czy aspekty techniczne budowy strony. Najważniejszym elementem działań, który napędza ruch na stronę i decyduje o jej sukcesie, są treści. Nie bez przyczyny podkreśla się, że „content is king”. Dobrze napisany tekst potrafi ściągnąć ruch na stronę, zatrzymać na niej użytkownika, odpowiedzieć na jego potrzeby i doprowadzić do kupna produktów lub usług. Bez wartościowej treści, nawet najlepiej zoptymalizowana technicznie strona nie osiągnie zamierzonych efektów.
Dlaczego treść jest strategicznym elementem SEO?
Google w swoich algorytmach od lat stawia na jakość treści. Obecnie dość wyraźnie zaznacza, że to już nie tylko kwestia użycia odpowiednich fraz kluczowych, ale przede wszystkim ich naturalnego wplecenia w kontekst, a sama treść musi nieść wartość dla czytelnika. Google ocenia teksty pod kątem tego, czy odpowiadają na pytania użytkowników i czy są rzeczywiście przydatne. Dlatego liczy się przede wszystkim wartość, jaką tekst wnosi dla odbiorcy. Google bardzo ceni unikalność treści, często karze strony kopiujące treści z innych miejsc, promując witryny, które oferują coś nowego i wartościowego. Dobrze napisany tekst pomaga wyszukiwarce zrozumieć temat strony, co zwiększa jej szansę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Pisanie treści na strony internetowe nie jest takie proste. Treść musi działać na dwa fronty – być przyjazna zarówno dla algorytmów, jak i dla ludzi. Teksty stworzone wyłącznie pod SEO, przepełnione sztucznymi frazami, przestają działać. Użytkownicy szybko opuszczają takie strony, co wpływa na negatywne wskaźniki, jak współczynnik odrzuceń czy czas spędzony na stronie.
Chcesz zwiększyć sprzedaż i widoczność swojej strony?
Przygotuję dla Ciebie skuteczną strategię pozycjonowania!
Copywriting jako sposób na zaangażowanie użytkownika
Zadaniem tekstu jest przyciągnięcie uwagi ale też zwiększenie jego zaangażowania na stronie. Jeśli użytkownik znajdzie na stronie to, czego szuka, zostaje na niej dłużej, przegląda kolejne podstrony i podejmuje działania, jak zapis na newsletter czy zakup produktu czy usługi.
Poza samą wartością merytoryczną treści, ważna jest również forma. Treści w internecie muszą być inaczej sformatowane niż tekst w książce. Teksty powinny być łatwe w odbiorze, podzielone na krótkie akapity, z wyraźnymi nagłówkami, które ułatwiają nawigację. Warto stosować też wypunktowania czy dodawać grafiki w treści. To nie tylko pomaga czytelnikom, ale i robotom Google, które lepiej indeksują przejrzyste treści.
Copywriting jako sposób na zaangażowanie użytkownika nie kończy się na poprawnym formatowaniu treści. Aby tekst naprawdę „działał”, warto zwrócić uwagę na kilka dodatkowych kwestii, dzięki którym stanie się jeszcze skuteczniejszy.
- Zrozum swojego odbiorcę!
Musisz wiedzieć do kogo kierujesz treść. Zatem tekst powinien być napisany językiem, który jest zrozumiały dla grupy docelowej. Inaczej piszemy dla specjalistów, a inaczej dla osób, które dopiero zgłębiają dany temat.
- Call to Action (CTA)
Jasne i wyraźne wezwanie do działania jest również niezmiernie istotne. Bez względu na to, czy chodzi o kliknięcie linku, wypełnienie formularza czy zakup, CTA powinno być widoczne i atrakcyjne.
- Personalizuj treści!
Treści, które odnoszą się bezpośrednio do użytkownika, wzbudzają większe zaangażowanie. Zwracanie się wprost do odbiorcy (np. „Znajdź rozwiązanie swoich problemów już dziś”) sprawia, że tekst staje się bardziej angażujący.
- Optymalizacja SEO
Copywriting powinien być stricte związany z pozycjonowaniem. Przemyślane użycie słów kluczowych w naturalnym kontekście pomaga w zdobyciu ruchu na stronie ale też strony w trafieniu do osób, które faktycznie szukają danego produktu czy usługi.
- Bądź autentyczny
Teksty, które brzmią naturalnie, są bardziej wiarygodne. Warto unikać sztucznego języka czy przesadnych obietnic. To zwiększa zaufanie użytkowników.
Przy tym wszystkim warto pamiętać, że zaangażowanie użytkownika to także spójności treści z wizualnymi elementami strony, szybkością działania serwisu czy intuicyjną nawigacją. Copywriting to tylko jeden z elementów całej układanki, ale bez niego trudno mówić o pozycjonowaniu.
Dobry tekst pracuje dla cały czas!
Inwestycja w dobry copywriting przy działaniach seo zwraca się na wielu poziomach. Dobre teksty nie starzeją się szybko – mogą generować ruch na stronie przez miesiące, a nawet lata. Dzięki nim strona zyskuje na wartości, stając się źródłem wiedzy, do którego użytkownicy wracają. Takie treści budują autorytet marki w internecie.
Jeśli zamieścimy na naszej stronie wartościowe treści to mamy też szansę na zdobycie naturalnych linków z innych stron. To kolejny czynnik, który pozytywnie wpływa na SEO, ponieważ Google widzi te linki jako dowód na wartość treści.
Copywriting to coś więcej niż dodatek do działań SEO. To działanie, które pozwala osiągać lepsze wyniki, budować zaufanie użytkowników i wzmacniać pozycję marki w internecie. Warto pamiętać, że to właśnie treść jest tym, co sprawia, że użytkownicy wracają na stronę i polecają ją innym. Bez dobrego tekstu nawet najlepsza strategia SEO nie będzie miała racji bytu.
Autor:
Magdalena Pytlas
Właścicielka agencji copywriterskiej ESCREO od 2010 roku. Pasjonatka sztucznej inteligencji i marketingu.
Przeczytaj też:
- SEO – co to jest i jak optymalizować stronę pod SEO?
- Ile trwa pozycjonowanie sklepu?
- Pozycjonowanie stron – od czego zacząć? 7 kroków, które przyspieszą Twój sukces w internecie
- Jak pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google?
- Czym się zajmuje i kim jest freelancer SEO?
- Agencja SEO czy freelancer SEO – co wybrać?