Agencja SEO czy freelancer SEO – co wybrać?

Agencja SEO czy freelancer SEO – co wybrać?

11.12.2024

Czas, którego potrzebujesz, żeby samodzielnie wypozycjonować stronę, to czas, którego prawdopodobnie nie masz. To dlatego chcesz zapłacić komuś za opracowanie i wdrożenie strategii SEO. Ale komu?

Wybór między współpracą z agencją a freelancerem SEO przypomina wybór między autoryzowanym salonem a mechanikiem, który działa na własną rękę. Oba rozwiązania mają zalety i wady, więc tak naprawdę wszystko zależy od Twoich potrzeb oraz możliwości. To one determinują decyzję o podjęciu współpracy z niezależnym specjalistą SEO lub agencją.

Jaka jest specyfika współpracy z agencją SEO?

Zalety współpracy z agencją SEO

Agencje obsługują firmy z wielu branż, co z jednej strony daje im szeroką perspektywę, a z drugiej pozwala przetestować rozwiązania i nauczyć się, co w SEO działa najlepiej. Mają też holistyczne podejście do marketingu online. Część agencji jednocześnie realizuje pozycjonowanie stron, kampanie reklamowe (np. Google Ads, Facebook Ads), oraz tworzy strategie na social media swoich klientów, co może przyczynić się do większej efektywności działań marketingowych. Z drugiej strony, warto mieć na uwadze, że zbyt wiele usług w ofercie może wiązać się z brakiem specjalizacji w którejkolwiek z nich. Co jeszcze stanowi o wartości działania z pomocą agencji SEO?

  • Współpraca ze specjalistami z różnych dziedzin – agencje najczęściej mają do opieki nad projektami copywriterów, pozycjonerów, osoby odpowiedzialne za obsługę klienta, web developerów oraz, choć nie zawsze, link builderów
  • Dostęp do zaawansowanych narzędzi, którymi agencje dysponują, umożliwiają skuteczniejsze i efektywniejsze działanie – pamiętaj jednak, że obecnie freelancerzy SEO również pracują na płatnych narzędziach SEO, ponieważ bez nich nie byliby w stanie realizować strategii
  • Stabilność i ciągłość działania – agencja nie bierze urlopu, nie choruje, nie ma „przestojów”. Przynajmniej teoretycznie pracuje nad widocznością stron internetowych swoich klientów niezależnie od okoliczności
  • Zastępowalność pracowników – jeśli opiekun projektu zachoruje lub zmieni pracę, projekt nie stanie w miejscu, tylko przejmie go ktoś inny, choć istnieje ryzyko, że ta osoba nie będzie tak dobrze zorientowana w bieżących tematach 
  • Firmy, które zajmują się pozycjonowaniem stron od lat, mają wypracowane procesy, które ułatwiają im pracę, ale też sprawiają, że mniej chętnie eksperymentują na stronach swoich klientów

Wady współpracy z agencją SEO

  • Niejednokrotnie zdarza się, że pozycjonerzy w agencji obsługują kilkadziesiąt, a nawet ponad setkę projektów jednocześnie – nawet jeśli są świetnymi specjalistami, nie są w stanie zadbać o każdą ze stron, co oznacza, że na wielu z nich nic się nie dzieje mimo kosztów, które ponoszą klienci
  • Jednocześnie może się zdarzyć tak, że stronę klienta będzie prowadziło kilku pozycjonerów w przeciągu pół roku – najczęściej wynika to z wysokiej rotacji pracowników w agencjach
  • Cena usług agencji SEO obejmuje nie tylko pozycjonowanie – „dorzucasz się” też do kosztów marketingu, opłat za utrzymanie biura oraz pensji działu sprzedaży, administracji i zarządu, czyli osób, które nie pracują bezpośrednio nad wynikami dla klienta
  • Ponieważ agencje działają zgodnie z wewnętrznymi procedurami, są mniej elastyczne, a więc trudniej o nagłe zmiany lub realizację niestandardowych próśb
  • Często każda większa zmiana musi przejść przez kilka szczebli, zanim ktoś ją zaakceptuje, co wydłuża proces ich wprowadzania
  • Część prac na stronie www mogą wykonywać mniej doświadczone osoby, choć najczęściej będą to robić pod nadzorem specjalistów
  • Rozbudowane portfolio sprawia, że strategie pozycjonowania często bazują na sprawdzonych schematach, co utrudnia indywidualne podejście do projektów
  • Ograniczony kontakt z pozycjonerem lub jego brak, co z jednej strony może być standardem odgórnie narzuconym przez agencję, a z drugiej strony efektem zbyt dużej liczby projektów, nad którymi pracuje pozycjoner, co utrudnia bezpośredni kontakt z klientami
  • Sprzedaż usługi SEO w kilku pakietach – mimo że agencje przekonują, że jest inaczej, często sprzedają swoje usługi w zaledwie kilku pakietach, a taka standaryzacja nie zawsze będzie optymalnym rozwiązaniem dla klienta
Zamów bezpłatną wycenę

Jaki charakter ma współpraca z freelancerem SEO?

Zalety

Zawsze rozmawiasz z osobą, która faktycznie odpowiada za optymalizację Twojej strony internetowej. Freelancer SEO zna kontekst Twojego biznesu, dzięki czemu nie musisz za każdym razem tłumaczyć wszystkiego od nowa. To zresztą bezpośrednia komunikacja i większa dostępność niż w agencjach, w których liczba pośredników i procedur mocno komplikuje przepływ informacji, sprawiają, że niezależny specjalista może się okazać lepszym wyborem. Co jeszcze możesz docenić podczas współpracy z freelancerem SEO?

  • Zwykle działa „na pierwszej linii”, więc dobrze zna specyfikę branży i problemy danej strony – dzięki temu jest w stanie szybciej wdrożyć poprawki, jeśli wymaga tego sytuacja, np. po zmianach w algorytmie
  • Część freelancerów specjalizuje się w konkretnej branży lub obszarze (np. współpracuje z klientami medycznymi, tworzy strategie dla e-commerce), co pozwala im na lepiej dopasowane, a co za tym idzie skuteczniejsze działania SEO
  • Freelancer może szybciej dostosować się do Twoich unikalnych potrzeb i wyzwań, oraz do zmian w algorytmach. To z kolei pozwala modyfikować strategię marketingową na bieżąco – taka elastyczność sprzyja większej efektywności kosztowej, ponieważ klient płaci dokładnie za to, czego w danym momencie potrzebuje
  • Sam też podejmuje decyzje, więc może je wdrażać od razu – nie musi konsultować każdej zmiany z przełożonymi
  • Transparentne raporty – choć freelancerzy działają indywidualnie, tworzą równie profesjonalne raporty i analizy jak agencje, a ponieważ odpowiadają za każdy element pracy, kompleksowo omawiają swoje działania
  • Freelancer SEO pracuje na własne nazwisko, dlatego maksymalnie angażuje się w każdy projekt – jego reputacja jest podstawą do pozyskiwania klientów i budowania długotrwałych relacji
  • Wbrew pozorom niezależny specjalista SEO nie musi działać w pojedynkę – choć agencje zwykle oferują szerszy zakres usług, to freelancerzy mogą współpracować z zewnętrznymi specjalistami, co de facto ułatwia im dostosowanie zakresu prac do indywidualnych potrzeb klienta (klient nie płaci za specjalistów, z których usług w danym momencie nie korzysta)

Wady

  • Doba ma 24 godziny, dlatego freelancer SEO może obsłużyć ograniczoną liczbę klientów – nawet, a może zwłaszcza wtedy, gdy jest świetny w tym, co robi
  • Jedna osoba nie może być ekspertem we wszystkim – copywritingu, programowaniu, analityce i link buildingu jednocześnie. Może natomiast nawiązać współpracę ze specjalistami w tych obszarach tak, by praca z freelancerem SEO była kompletna z perspektywy klienta
  • Freelancer SEO, szczególnie ten, który dopiero buduje swoją pozycję, może przyjąć zbyt wiele zleceń lub niewłaściwie oszacować czas realizacji – najczęściej kosztem jakości lub opóźnieniami w realizacji
  • Jeśli freelancer zachoruje lub wyjedzie na urlop, projekt będzie stał w miejscu – warto mieć jednak na uwadze, że dobrze zorganizowany freelancer odpowiednio zabezpieczy projekt, informując o przerwach i planując działania z wyprzedzeniem

Czym się kierować, szukając specjalisty do projektu SEO?

Przemyśl, czego potrzebuje i co może Twoja firma. To nie jest tak, że duża firma e-commerce powinna współpracować wyłącznie z agencją SEO, a małe i średnie przedsiębiorstwa najlepiej odnajdują się we współpracy z freelancerami. Do wyboru odpowiedniego partnera SEO warto mieć elastyczne podejście. Jakie czynniki uwzględnić przed podjęciem decyzji?

  • Skalę biznesu i planowanych działań SEO
  • Budżet na SEO
  • Specyfikę branży i jej konkurencyjność
  • Cele biznesowe
  • Tempo rozwoju firmy
  • Potrzebę integracji z innymi działaniami marketingowymi

Jeśli działasz w niszowej branży, lepszym rozwiązaniem może się okazać freelancer SEO, który specjalizuje się właśnie w tym obszarze – jego sprofilowane doświadczenie może być cenniejsze niż ogólne kompetencje dużej agencji.

Z kolei złożone projekty, w których SEO jest integralną częścią innych działań marketingowych lub planowana ekspansja na rynki zagraniczne, może wymagać bardziej kompleksowego wsparcia. Tego rodzaju wyzwania często determinują wybór agencji SEO kosztem niezależnego specjalisty SEO.

Komunikacja

Wybór między agencją a pojedynczym specjalistą to również decyzja, jak będzie wyglądała komunikacja podczas pozycjonowania strony internetowej.

Bezpośredni kontakt z pozycjonerem często jest dla klientów priorytetem, dlatego jego brak jest jednym z głównych minusów współpracy z wieloma agencjami. Kontakt z pozycjonerem bywa ograniczany do niezbędnego minimum, a ilość czasu na konsultacje SEO zależy od wielkości pakietu, z jakiego korzysta klient.

Wyzwaniem w komunikacji jest też wysoka rotacja w agencjach SEO, w których owszem pracują specjaliści z różnych dziedzin, ale:

  • często rezygnują ze współpracy z agencją na rzecz współpracy z inną firmą lub działalności na własną rękę,
  • zdarza się, że utrudnia to zachowanie spójnej strategii i przepływ informacji między członkami projektu,
  • każda nowa osoba w projekcie wymaga aklimatyzacji oraz wielokrotnego powtarzania ustaleń i informacji.

Współpraca z pojedynczym specjalistą daje większą elastyczność w zakresie komunikacji i mniejsze ryzyko niedopowiedzeń czy nieporozumień.

Jak dokonać dobrego wyboru partnera SEO?

Jeśli nie chcesz regularnie zmieniać firmy pozycjonującej Twoją stronę, kluczowy jest research. Sprawdź liczbę i jakość projektów zrealizowanych przez freelancera lub agencję – nie bój się też poprosić o szczegółowe case studies. Oceń również zakres usług pod kątem swoich potrzeb. Agencje SEO zazwyczaj mają szerszą ofertę niż freelancerzy, ale z kolei freelancerzy często współpracują z innymi specjalistami, np. copywriterami tak, by kompleksowo realizować strategię SEO, co umożliwia efektywniejsze korzystanie z budżetu.

Dopytaj też o jakość i częstotliwość raportowania, ale przede wszystkim zwróć uwagę na sposób komunikacji, jeszcze zanim podpiszesz jakąkolwiek umowę. Nie zapomnij również o tym, by zapoznać się z opiniami dotychczasowych klientów oraz sprawdzić sekcję poleceń na LinkedInie.

Kiedy lepszym wyborem może być freelancer SEO, a kiedy agencja?

Wiesz już, że w większości przypadków decyzja o współpracy z agencją lub freelancerem SEO będzie zależała od konkretnych potrzeb klienta. Na rynku widać jednak pewne tendencje – przykładowo, duże korporacje, które oczekują stałego wsparcia, mogą częściej wybierać agencje. Dlaczego? Z jednej strony może być to efekt wymagań dotyczących przetargów, z drugiej kompleksowej obsługi, którą deklarują agencje (szerokie portfolio usług, np. e-mail marketing, content marketing, SEM, obsługa social mediów).

Z kolei małe i średnie przedsiębiorstwa, których w Polsce jest najwięcej, często próbują współpracy z kilkoma agencjami, a po nie najlepszych doświadczeniach, chętniej mogą wybierać freelancerów SEO, którzy zapewniają więcej uwagi i bezpośredniej komunikacji. Czy to oznacza, że duże firmy nie współpracują z freelancerami? Zdecydowanie nie – natomiast chętniej wybiorą specjalistę z mocnym, udokumentowanym portfolio i dużym doświadczeniem, a nie początkującego freelancera.

Niezależny specjalista z głęboką znajomością Twojej branży też może być lepszym wyborem – szczególnie jeśli chcesz zoptymalizować stronę pod kątem E-E-A-T (doświadczenie, wiedza ekspercka, wiarygodność, zaufanie). Z pomocą freelancera będziesz również w stanie zweryfikować jakość działań agencji SEO – taka hybrydowa współpraca może przynieść Twojej firmie jeszcze więcej korzyści z pozycjonowania.

Red flags, czyli na co uważać?

  1. Brak transparentności, np. niechęć do udostępniania raportów i danych, nieprecyzyjne lub ogólnikowe odpowiedzi na pytania
  2. Obietnice szybkiego wzrostu widoczności w wyszukiwarce, które są nie do zrealizowania niezależnie od tego, czy wybierzesz freelancera SEO, czy agencję
  3. Ograniczona komunikacja – trudności w kontakcie lub długi czas oczekiwania na odpowiedź, brak regularnych spotkań lub aktualizacji postępów, problemy z terminowym przekazywaniem informacji
  4. Niestabilność i rotacja specjalistów – częsta zmiana osób obsługujących projekty klientów, brak płynnego przepływu wiedzy między pracownikami
  5. Niski poziom bezpieczeństwa – umowa na czas określony oraz kara finansowa za jej zerwanie, niekorzystne koszty współpracy (np. rozliczenie za efekt)
  6. Sprzedaż SEO w pakietach, które nie uwzględniają rzeczywistych potrzeb klienta, specyfiki jego branży, dotychczasowych działań SEO na stronie oraz innych czynników, które powinny determinować zakres prac
  7. Link building w 100% bazujący na własnych zapleczach, co szczególnie dotyczy większych agencji SEO – takie zaplecza często mają mniejszą wartość i są „przeciążone” dużą liczbą linków wychodzących, a po zakończeniu współpracy z klientem agencje nierzadko je w całości usuwają
  8. Negatywne opinie – przed podjęciem współpracy warto sprawdzić opinie na portalach z opiniami o firmach i specjalistach, w wizytówce Google Moja Firma, na forach i grupach branżowych oraz stronach agencji i freelancerów SEO
  9. Natarczywy kontakt telefoniczny – jeżeli czujesz, że ktoś wywiera na Tobie presję czasową czy sytuacyjną, to unikaj podejmowania decyzji o ewentualnej współpracy w takich warunkach

Freelancer czy agencja SEO – podsumowanie

Podstawowa różnica między freelancerem a agencją SEO wynika z różnic w komunikacji i jakości działań – sam zakres działań jest podobny, ponieważ zasady pozycjonowania i algorytmy wyszukiwarek nie zmieniają się w zależności od tego, kto się nim zajmuje.

Tak, freelancerzy często oferują bardziej elastyczne rozwiązania, ale możesz też trafić na niezależnego specjalistę, który pracuje schematycznie lub powiela standardy wyniesione ze wcześniejszej współpracy z agencją. Z drugiej strony, agencje SEO posiadają bardziej rozbudowaną strukturę, ale to nie oznacza, że żadna z nich nie wie, czym jest szybka reakcja na zmiany.

Oczywistością jest, że każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety. Ale pamiętaj! To, co jest wadą współpracy z SEO freelancerem, może okazać się równie problematyczne, kiedy zdecydujesz się na agencję SEO – i odwrotnie. To zależy od wielu czynników, dlatego zawsze porównuj ze sobą konkretne oferty, firmy i osoby.

Przeczytaj też:

OSTATNIE WPISY:

Podobne wpisy
15 faktów i mitów na temat SEO z perspektywy pozycjonera
23.01.2025
15 faktów i mitów na temat SEO z perspektywy pozycjonera
23.01.2025
Co to jest Topical Authority i jaki ma wpływ na SEO?
12.01.2025
Co to jest Topical Authority i jaki ma wpływ na SEO?
12.01.2025
Dlaczego copywriting jest ważny dla SEO?
11.12.2024
Dlaczego copywriting jest ważny dla SEO?
11.12.2024