Pozycjonowanie WordPress

Aż 42,7% wszystkich stron internetowych korzysta WordPressa, czyli bezpłatnego systemu zarządzania treścią. Jak pozycjonować stronę na WordPressie? Mimo że WordPress rozpoczął działalność jako platforma blogowa w 2003 roku, a od tego czasu stał się również narzędziem do obsługi stron internetowych oraz platform e-commerce, nadal wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że istnieje wtyczka WooCommerce, która umożliwia skuteczniejsze pozycjonowanie.

Sam również pracuję z WordPressem – duża część moich klientów korzysta z tego CMS-u. To właśnie dzięki temu jestem dzisiaj w stanie dać Ci praktyczne wskazówki dotyczące pozycjonowania strony na WordPressie.

Aż 42,7% wszystkich stron internetowych korzysta WordPressa, czyli bezpłatnego systemu zarządzania treścią. Jak pozycjonować stronę na WordPressie? Mimo że WordPress rozpoczął działalność jako platforma blogowa w 2003 roku, a od tego czasu stał się również narzędziem do obsługi stron internetowych oraz platform e-commerce, nadal wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że istnieje wtyczka WooCommerce, która umożliwia skuteczniejsze pozycjonowanie.

Sam również pracuję z WordPressem – duża część moich klientów korzysta z tego CMS-u. To właśnie dzięki temu jestem dzisiaj w stanie dać Ci praktyczne wskazówki dotyczące pozycjonowania strony na WordPressie.

#wiecejnizseo

Do czego służy WordPress?

WordPress jest darmowym systemem zarządzania treścią typu open source (otwarte oprogramowanie) – to zresztą przyczyniło się do jego ogromnej popularności i rozwoju w kolejnych latach. To oznacza, że możesz go w dowolnym momencie pobrać, zainstalować oraz edytować. Nie oznacza to jednak, że możesz korzystać z WordPressa i nie ponosić żadnych kosztów. Potrzebujesz między innymi domeny, hostingu oraz certyfikatu SSL, który zapewni większe bezpieczeństwo danych.

Dzięki oprogramowaniu możesz zamieszczać i edytować treści na stronie, ale nie musisz mieć zaawansowanych umiejętności programowania. WordPress tak bardzo rozwinął się przez ostatnie 20 lat, że ma wiele wtyczek i rozwiązań, które pozwalają zrobić ze stroną dokładnie to, czego chcesz lub potrzebujesz w danym momencie bez konieczności pisania kodu od podstaw. 

To trochę jak zabawa z klockami LEGO – zamiast tworzyć każdy klocek samodzielnie, masz już gotowe elementy takie jak nagłówki, akapity, obrazki czy przyciski, które układasz dowolnie, tworząc tym samym swoją stronę internetową. To między innymi dlatego WordPress jest tak bardzo popularny. Jest łatwy w obsłudze, bardzo elastyczny i dostosowany do różnych potrzeb – pozwala budować proste blogi, przez strony biznesowe, aż po skomplikowane sklepy internetowe. Dodatkowo ma dużą społeczność użytkowników i twórców, która stale rozwija i ulepsza narzędzie.

Czy wybór CMS-u wpływa na pozycjonowanie?

Tak, wybór systemu zarządzania treścią (CMS) może wpływać na SEO, czyli pozycjonowanie strony internetowej, ale nie bezpośrednio. Niektóre systemy zarządzania treścią są bardziej SEO-friendly niż inne, co oznacza, że oferują więcej funkcji i narzędzi, które mogą ułatwić optymalizację strony. Przykładem są popularne rozwiązania takie jak WordPress, Drupal, Joomla czy Shopify, które mają wiele wtyczek i rozszerzeń skoncentrowanych na SEO.

Na co moim zdaniem musisz zwrócić uwagę podczas wyboru CMS-u? Poniżej znajdziesz kilka pytań – odpowiedz na nie, zanim podejmiesz decyzję.

  • Czy narzędzie tworzy czytelne adresy URL? Niektóre CMS-y automatycznie generują skomplikowane URL, które są nieprzyjazne użytkownikom i nie najlepiej postrzegane przez algorytmy Google’a. Dobry CMS pozwoli Ci łatwo stworzyć „czyste”, opisowe adresy URL, które będą atrakcyjniejsze dla użytkowników i wyszukiwarek.
  • Czy CMS ułatwia dostosowanie meta tagów? Meta tagi są bardzo ważnym elementem podstawowej optymalizacji – należą do nich tytuł danej podstrony (meta title), rozszerzony opis danej podstrony (meta description), meta tag robots, które umożliwia zarządzanie indeksowaniem danej podstrony oraz meta tag do weryfikacji Google Search Console. Dobry CMS pozwoli Ci łatwo dostosować te tagi dla każdej podstrony.
  • Czy narzędzie ułatwia optymalizację obrazów? Zdolność do łatwego dodawania i optymalizacji tagów alt dla obrazów jest istotna ze względu dostępność dla osób niedowidzących i niewidomych, ale również dla algorytmów Google’a, które nie są w stanie „zobaczyć” obrazów w taki sposób, jak ludzie. Niektóre CMS-y oferują lepsze narzędzia do tego celu niż inne.
  • Jak szybko ładują się strony tworzone w danym CMS-ie? Szybkość ładowania strony zależy od wielu czynników, a sam CMS jest tylko jednym z nich. Aspekty takie jak optymalizacja obrazów, wydajność serwera, jakość kodu, wykorzystanie CDN (Content Delivery Network), optymalizacja bazy danych i wiele innych czynników w znaczący sposób wpływają na szybkość strony. 

Większość popularnych CMS-ów, do których należą WordPress, Joomla czy Drupal, są dobrze zoptymalizowane i potrafią dostarczać szybko ładujące się strony, jeżeli te są prawidłowo skonfigurowane i zoptymalizowane. CMS-y, które umożliwiają tworzenie bardziej rozbudowanych i skomplikowanych stron, takie jak Drupal czy Magento, mogą być naturalnie wolniejsze w porównaniu do prostszych platform ze względu na większą ilość funkcji, które mogą obciążać serwer.

  • Czy CMS wspiera mobilność strony? Ponieważ coraz więcej osób korzysta z internetu czy robi zakupy na urządzeniach mobilnych, wsparcie CMS dla np. responsywności strony jest ważne z perspektywy SEO i SXO. Niektóre narzędzia oferują dodatkowe wtyczki lub rozszerzenia, które pomagają zoptymalizować stronę pod kątem potrzeb użytkowników mobilnych.

Na przykład, w WordPressie istnieje wiele wtyczek, które mogą pomóc w optymalizacji prędkości ładowania strony, poprawić nawigację na urządzeniach mobilnych, lub nawet stworzyć wersję strony w formie aplikacji mobilnej. Ostateczne jednak to, jak dobrze strona działa na urządzeniach mobilnych, zależy nie tylko od CMS-u, ale także od jakości używanego szablonu, jakości kodowania i optymalizacji, a także od hostingu i prędkości połączenia internetowego.

  • Czy system ułatwia konfigurację SSL (Secure Socket Layer)? Systemy zarządzania treścią, takie jak WordPress, Joomla czy Drupal nie oferują bezpośrednio konfiguracji certyfikatu SSL. SSL jest protokołem bezpieczeństwa sieciowego, który zabezpiecza transmisję danych między serwerem a przeglądarką użytkownika. Konfiguracja SSL odbywa się na poziomie serwera, nie CMS-u.

Jednak wiele systemów ma wtyczki lub rozszerzenia, które mogą ułatwić korzystanie z certyfikatu SSL po ich zainstalowaniu na serwerze. W przypadku WordPressa wtyczki takie jak Really Simple SSL czy WP Force SSL mogą automatycznie skonfigurować stronę do korzystania z SSL, przekierowując ruch z protokołu HTTP na HTTPS i poprawiając problemy związane z mieszaną zawartością.

  • Czy CMS jest wsparciem dla strukturalnych danych? Strukturalne dane (np. schema.org) są szczególnym formatem informacji, który pomaga wyszukiwarkom, takim jak Google, lepiej rozumieć zawartość strony. Mogą poprawić wygląd Twojej strony w wynikach wyszukiwania, zwiększając jej widoczność.

WordPressa proponuje specjalne wtyczki, takie jak Schema Pro, All In One Schema Rich Snippets czy Yoast SEO, które umożliwiają łatwe dodawanie danych strukturalnych do strony. Powalają na włączenie różnego rodzaju schematów, takich jak schematy artykułów, recenzji, produktów, wydarzeń i wiele więcej.

Czy WordPress sprzyja pozycjonowaniu?

WordPress jest SEO-friendly – jest jednym z najprzystępniejszych CMS-ów dostępnych na rynku. Dzięki niemu już na starcie możesz mieć całkiem nieźle zoptymalizowaną stronę internetową. WordPress przypomina pod tym względem sklep z narzędziami – tylko, zamiast budować dom, tworzysz stronę internetową. Wybierasz z półki różne „narzędzia”, między innymi szablony, które określają wygląd Twojej strony oraz wtyczki, które umożliwiają tworzenie nowych funkcji (np. włączenie formularza kontaktowego, elementy niezbędne, by uruchomić platformę e-commerce, łatwe udostępnianie treści na różnych mediach społecznościowych). Co jeszcze wpływa na przystępność WordPressa?

  • Wsparcie społeczności zgromadzonej wokół WordPressa – WordPress gromadzi wokół siebie ogromną globalną społeczność deweloperów, ekspertów i freelancerów SEO, którzy tworzą, aktualizują i udostępniają nowe rozwiązania dla różnych wyzwań związanych z pozycjonowaniem. Dzięki temu użytkownicy WordPressa mają zwykle dostęp do najnowszych trendów (związanych np. ze zmianami w Google) i działań w branży SEO.
  • Integracja z Google Analytics – istnieje wiele wtyczek, które ułatwiają integrację strony postawionej na WordPressie z Google Analytics, co pozwala na monitorowanie i analizowanie ruchu na stronie na bieżąco. To z kolei ułatwi Ci dostosowanie strategii SEO do aktualnej sytuacji i poprawę efektywności strony.
  • Wsparcie osób i firm, które chcą dotrzeć do różnych rynków – wtyczki takie jak WPML, Polylang czy TranslatePress, WordPress umożliwiają tworzenie wielojęzycznych stron, co jest kluczowe dla firm, które chcą dotrzeć do użytkowników spoza polskiego rynku. Dzięki temu pozycjonowanie za granicą staje się prostsze.
  • Łatwość aktualizowania i utrzymania strony – WordPress jest regularnie aktualizowany, co pozwala zapewnić zgodność strony z najnowszymi standardami i praktykami SEO. Ponadto łatwość utrzymania i aktualizacji WordPressa sprawia, że strony są mniej narażone na problemy związane z bezpieczeństwem, które mogłyby negatywnie wpłynąć na wypracowane już efekty pozycjonowania.

Jakie możliwości pozycjonowania daje WordPress?

Wiele osób zastanawia się, jak wygląda w praktyce pozycjonowanie strony w WordPressie – mają wątpliwości, czy działania nie będą zbyt wymagające, a CMS nie stanie się jakimś ograniczeniem dla SEO. WordPress jest jednak na tyle rozpowszechnionym narzędziem, że jestem przekonany o jego aktualności w kontekście pozycjonowania. Otwarty dostęp do kodu źródłowego i szereg wtyczek tylko ułatwiają działania – szczególnie osobom, które mają mniejsze doświadczenie w kwestiach technicznych.

Jednak nawet jeśli WordPress jest CMS-em dobrze zoptymalizowanym pod SEO, to nie oznacza, że możesz sobie pozwolić na brak działań w tym obszarze. Żadne narzędzie do zarządzania treścią nie zadba za Ciebie o jakościową analizę i dobór słów kluczowych – niewłaściwie dobrane sprawią, że przepalisz swój budżet na SEO. Podobnie jest z treściami. Nie chodzi o to, by natrzaskać mnóstwo tekstów nie wiadomo, na jaki temat i po co – one muszą być merytoryczne i wartościowe dla Twoich potencjalnych klientów.

Wtyczki WordPress pod SEO

Wtyczki WordPressa są według mnie trochę jak narzędzia stolarskie. Stolarz potrzebuje różnych narzędzi, takich jak młotek, piła czy wiertarka, aby tworzyć i modyfikować swoje projekty – tak samo użytkownicy WordPressa wykorzystują różne wtyczki, aby dostosowywać i ulepszać swoje strony internetowe pod kątem potrzeb potencjalnych klientów i wymagań, jakie stawiają algorytmy Google’a.

Każde rozwiązanie, zarówno w stolarskiej skrzynce na narzędzia, jak i we wtyczkach WordPressa, ma swoje unikalne zastosowanie i wartość. Przykładowo, wtyczka Yoast SEO jest jak precyzyjny miernik – pomaga dokładnie mierzyć i optymalizować elementy strony pod kątem SEO. Z kolei wtyczka Smush działa jak precyzyjna szlifierka, która „szlifuje” i optymalizuje obrazy, aby strona ładowała się szybciej. 

I podobnie jak stolarze gromadzą różne narzędzia w ciągu swojej kariery, tak samo użytkownicy WordPressa korzystają z wielu wtyczek, aby zbudować możliwie jak najlepiej zoptymalizowaną stronę internetową. Różnica polega na tym, że WordPress ma w oficjalnym katalogu niemal 60 000 wtyczek, co mocno utrudnia wybór. Sprawdź, jakie są najpopularniejsze narzędzia do pozycjonowania na WordPressie, które proponuje ten CMS.

1. Yoast SEO

Yoast SEO jest wszechstronną wtyczką WordPressa do optymalizacji strony internetowej. Umożliwia tworzenie i zarządzanie meta tagami, oraz optymalizację treści pod kątem słów kluczowych i zduplikowanego contentu. Pozwala dostosować ustawienia SEO na poziomie różnych sekcji strony, a także na poziomie całego serwisu. Yoast SEO automatycznie generuje mapy strony XML, które pomagają wyszukiwarkom efektywnie indeksować Twoją witrynę. Umożliwia również łatwe zarządzanie adresami URL każdej z podstron oraz zablokowanie całych grup podstron przed indeksowaniem.

2. Rank Math

Podobnie jak Yoast SEO wtyczka Rank Math jest wyposażona w zestaw zaawansowanych funkcji SEO, do których należą między innymi wsparcie dla schematów (dane strukturalne), integracja z Google Search Console i możliwość importowania ustawień SEO z innych wtyczek. Rank Math posiada również wbudowany moduł do zarządzania przekierowaniami 301, co jest niezbędne podczas przeprowadzania migracji strony.

3. LiteSpeed Cache (LSCWP)

LSCWP umożliwia optymalizację zasobów i pamięci podręcznej z poziomu serwera – pozwala skutecznie zwiększyć prędkość strony. Wykorzystuje technologię serwera LiteSpeed do buforowania treści, optymalizacji obrazów, leniwego ładowania (lazy loading) oraz minifikacji i łączenia CSS czy JavaScript. Wtyczka LiteSpeed do WordPressa jest kompatybilna z najpopularniejszymi wtyczkami, takimi jak WooCommerce czy Yoast SEO.

4. Redirection

Wtyczka Redirection posiada zaawansowane funkcje do zarządzania przekierowaniami 301, w tym możliwość monitorowania błędów 404, rejestrowanie wszystkich przekierowań i błędów oraz wprowadzania reguł przekierowań za pomocą wyrażeń regularnych. Wtyczka jest szczególnie przydatna podczas zmiany struktury strony lub przenoszenia treści. Nie jest niezbędna, ale pozwala przyspieszyć cały proces.

5. Google Analytics Dashboard Plugin

Google Analytics Dashboard jest popularnym narzędziem analitycznym. Wtyczka integruje Google Analytics z panelem administracyjnym WordPressa i tym samym umożliwia łatwe monitorowanie statystyk ruchu bezpośrednio z poziomu WordPressa. Dzięki temu będziesz w stanie ocenić, czy pozycjonowanie strony postawionej na WordPressie przynosi oczekiwane efekty.

6. All in One SEO

All in One SEO to wtyczka, która powstała z myślą o osobach niemających większego doświadczenia w pozycjonowaniu. Jest znana ze swojego intuicyjnego interfejsu, który jest łatwy do zrozumienia nawet dla początkujących użytkowników. Mimo tego ma szereg zaawansowanych funkcji takich jak wsparcie dla sitemap.xml, integracja z mediami społecznościowymi oraz pomoc w pozycjonowaniu stron AMP (Accelerated Mobile Pages). Co więcej, jeśli prowadzisz sklep internetowy z WordPressa za pomocą WooCommerce, to wtyczka ma również dedykowane funkcje SEO dla sklepów e-commerce.

7. W3 Total Cache

W3 Total Cache to wtyczka, która służy do poprawy wydajności strony postawionej na WordPressie. Znacząco przyspiesza ładowanie strony poprzez zastosowanie technik buforowania. Działa na poziomie strony, bazy danych, obiektów i przeglądarki, zmniejszając obciążenie, minimalizując opóźnienia w ładowaniu i poprawiając ogólną wydajność witryny. W3 Total Cache pomaga też radzić sobie z nagłymi wzrostami ruchu, dzięki czemu strona jest w stanie działać płynnie, nawet podczas szczytu ruchu.

8. Broken Link Checker

Broken Link Checker pozwala monitorować stan linków zewnętrznych i wewnętrznych – uszkodzone linki mogą przecież zniechęcić użytkowników i zaszkodzić reputacji Twojej strony. Ręczne sprawdzanie linków na dużej stronie może być czasochłonne. Wtyczka Broken Link Checker automatyzuje ten proces, skanując stronę i powiadamiając Cię o uszkodzonych linkach.

9. Smush

W3 Total Cache to wtyczka, która służy do poprawy wydajności strony postawionej na WordPressie. Znacząco przyspiesza ładowanie strony poprzez zastosowanie technik buforowania. Działa na poziomie strony, bazy danych, obiektów i przeglądarki, zmniejszając obciążenie, minimalizując opóźnienia w ładowaniu i poprawiając ogólną wydajność witryny. W3 Total Cache pomaga też radzić sobie z nagłymi wzrostami ruchu, dzięki czemu strona jest w stanie działać płynnie, nawet podczas szczytu ruchu.

WooCommerce – wtyczka dla sklepów internetowych na WordPressie

WooCommerce jest jedną z najpopularniejszych wtyczek e-commerce. Umożliwia transformację dowolnej strony na WordPressie w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Instalacja tej bezpłatnej wtyczki jest bardzo prosta – zrobisz to na stronie WooCommerce, klikając przycisk Get started. Po aktywacji wtyczki trafisz do kreatora konfiguracji, który bazuje na podstawowych informacjach na temat krajów, w których planujesz ruszyć ze sprzedażą.

Niski koszt uruchomienia sklepu, rozbudowany wachlarz funkcjonalności oraz możliwość sprzedaży produktów i usług różnego typu sprawiają, że WooCommerce jest najpopularniejszą wtyczką WordPressa. Jak z niej korzystać, żeby zwiększyć widoczność strony na WordPressie w wyszukiwarkach? Już z poziomu panelu administracyjnego, bez ingerencji w kod, jesteś w stanie zoptymalizować elementy sklepu tak, by stał się SEO-friendly. Tym sposobem zedytujesz między innymi:

  • meta title,
  • meta description,
  • adresy URL,
  • nagłówki Hx,
  • opisy alternatywne zdjęć.
Niewątpliwe ułatwia to pozycjonowanie sklepu internetowego. Ewentualne problemy zostaną zidentyfikowane w audycie SEO.

Jak przygotować stronę na WordPressie do pozycjonowania?

Jak przygotować stronę do pozycjonowania, jeśli działasz na WordPressie zupełnie od podstaw? Na szczęście, żeby korzystać z tego CMS-u, nie musisz być ekspertem czy specjalistką SEO. Musisz jednak zadbać o kilka istotnych elementów, do których należy między innymi wybór właściwego hostingu oraz stworzenie mapy witryny XML, która ułatwi poruszanie się po Twojej stronie zarówno odbiorcom, jak i robotom Google’a. Poniżej znajdziesz 6 wskazówek, które pomogą Ci przygotować stronę do pozycjonowania na WordPressie. Sprawdź cennik pozycjonowania stron.

1. Wybierz sprawdzonego dostawcę hostingu

Wybór dostawcy hostingu może znacząco wpłynąć na efekty pozycjonowania Twojej strony internetowej. Dlaczego? Hostingi różnią się pod względem prędkości działania, jaką dostawcy zapewniają klientom. A duża prędkość ładowania strony jest istotna dla SEO, ponieważ jest jednym z czynników, który Google bierze pod uwagę. Strony, które wolno się ładują, mogą mieć wyższy współczynnik odrzuceń, a czas spędzony na stronie przez użytkowników może być krótszy.

Co jeszcze może wpłynąć negatywnie na widoczność Twojego serwisu? Twoja strona nie może być regularnie niedostępna z powodu problemów z hostingiem i musi być odpowiednio zabezpieczona, za co odpowiadasz nie tylko Ty, ale również dostawca hostingu. Jak się ma wybór hostingu do pracy na WordPressie? Nie wszystkie hostingi są zgodne z WordPressem. Upewnij się, że wybierasz dostawcę, który między innymi jest w pełni zgodny z tym CMS-em i zapewnia odpowiednią wersję PHP i MySQL, oraz obsługę technologii takich jak HTTPS. Oprócz tego zwróć uwagę na:

  • pojemność serwera,
  • parametry techniczne serwera, w tym obsługę PHP7,
  • dostępność automatycznych kopii zapasowych,
  • dostępność wsparcia technicznego,
  • opinie na temat dostawcy.

2. Wybierz motyw, który ułatwi Ci pozycjonowanie na WordPressie

WordPress oferuje duży wybór szablonów – z reguły są one przystosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, ale dla pewności warto zweryfikować dany motyw przed wdrożeniem. Jak? Uruchom szablon w wersji demonstracyjnej za pomocą narzędzia web.dev. Dzięki temu sprawdzisz, jak prezentuje się dany motyw w praktyce i jakich potencjalnych problemów możesz się spodziewać.

Dlaczego jest to takie ważne w kontekście optymalizacji WordPressa pod kątem wyszukiwarek? Lekkie, szybko ładujące się motywy WordPressa sprzyjają pozycjonowaniu – podobnie jak umiejętność dostosowania się szablonu do urządzenia, z którego aktualnie korzysta użytkownik. Nie bez znaczenia są również czytelność kodu oraz wsparcie dla danych strukturalnych, dzięki któremu wyszukiwarka będzie lepiej rozumiała zawartość Twojej strony. Nie chodzi jednak o to, by motyw miał jak najwięcej funkcji – szablon zawierający zbyt wiele wtyczek i skryptów może spowolnić stronę.

Przy okazji dobra wiadomość – duża część motywów WordPressa jest darmowa (i przystosowana do wymagań SEO), co pozwala obniżyć koszty tworzenia własnej strony. Szablony można też edytować, choć wymaga to przynajmniej podstawowej znajomości języka PHP.

3. Sprawdź ustawienia indeksowania strony na WordPressie

Twoja strona internetowa na WordPressie będzie widoczna dla Twoich potencjalnych klientów, jeśli rozpoznają ją algorytmy Google. Wyszukiwarka jeszcze nie wie o jej istnieniu, ponieważ jest nowa. Indeksowanie strony to proces, który polega na pozyskaniu informacji na temat danej witryny oraz dodaniu ich do bazy danych wyszukiwarki. Na ich podstawie algorytmy Google’a dopasują wyniki wyszukiwania do zapytań Twoich odbiorców.

Nic nie dzieje się jednak samo – podczas wdrażania strony na WordPressie może zostać zablokowana przed indeksowaniem. To z kolei oznacza, że będzie niewidoczna w wynikach wyszukiwania. W związku z tym musisz sprawdzić ustawienia indeksowania strony na WordPressie. Jak to zrobić?

  1. Zaloguj się do swojego panelu administracyjnego WordPressa, który znajdziesz pod adresem Twojej strony internetowej z końcówką /wp-admin/.
  2. Przejdź w ustawieniach do sekcji Czytanie.
  3. Znajdź sekcję Widoczność dla wyszukiwarek – znajduje się na samym dole sekcji.
  4. Upewnij się, że pole obok Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny nie jest zaznaczone. Jeśli będzie zaznaczone, to WordPress doda meta tag noindex do Twojej strony, co automatycznie sprawi, że wyszukiwarki nie będą indeksować Twojej strony.

Jeśli używasz wtyczek WordPressa, takich jak Yoast SEO czy All in One SEO, tam również znajdziesz opcje związane z indeksowaniem. Przykładowo, w Yoast SEO opcje indeksowania dla poszczególnych podstron lub wpisów znajdują się w bloku Zaawansowane. Można tam ustawić indeksowanie dla każdej strony indywidualnie.

4. Zainstaluj certyfikat SSL (HTTPS) na stronie w WordPressie

Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) jest zabezpieczeniem, które tworzy zaszyfrowane połączenie między serwerem a przeglądarką użytkownika. Dzisiaj jest standardem, którego klienci wręcz oczekują. Certyfikat SSL jest kluczowy dla ochrony danych przesyłanych między użytkownikami a stroną, takimi jak hasła, informacje o kartach kredytowych czy dane osobowe.

Dlaczego jego instalacja ma znaczenie w kontekście pozycjonowania strony na WordPressie? Google preferuje strony zabezpieczone certyfikatem SSL – jeśli będzie miało do wyboru witrynę z charakterystyczną kłódką lub bez kłódki, jako pierwszą wyświetli zabezpieczoną stronę. Ostatecznie jednak certyfikat bardziej wpływa na sprzedaż niż widoczność w wynikach wyszukiwania, ponieważ budzi zaufanie potencjalnych klientów. Więcej informacji znajdziesz na podstronie optymalizacji konwersji.

Pamiętaj też, że niewłaściwe wdrożenie certyfikatu może doprowadzić do chwilowej utraty ruchu. Instalacja certyfikatu SSL sprawi, że każda z podstron w Twoim serwisie będzie posiadać dwie wersje – z HTTP i HTTPS. Dla robotów Google’a będzie to utrudnienie, ponieważ nie będą wiedziały, którą z podstron wyświetlić, a to może przekierować ruch na podstronę w wersji HTTP. Możesz tego uniknąć, między innymi ustawiając przekierowania za pomocą jednej ze wtyczek WordPressa.

5. Stwórz mapę witryny XML w WordPressie (sitemap)

Mapa witryny (sitemap) to plik w formacie XML, który zawiera listę podstron Twojej witryny dostępnych zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Jest to rodzaj spisu treści w książce, który pokazuje, gdzie znajdują się poszczególne rozdziały, sekcje czy tematy. Lista zawiera nie tylko podstrony, ale również daty ich aktualizacji oraz linki wewnętrzne istotne dla właściciela witryny. Mapa witryny jest szczególnie istotna w przypadku rozbudowanych witryn i sklepów internetowych, których skanowanie przez Google jest bardziej skomplikowane niż w przypadku mniejszych stron.

Jak stworzyć taką mapę, którą następnie musisz przesłać do Google Search Console? Możesz to zrobić:

  • na WordPressie, na przykład za pomocą wtyczki Yoast SEO, która automatycznie wygeneruje mapę na podstawie adresów zgromadzonych w czasie skanowania serwisu,
  • ręcznie – generując mapę za pomocą pliku robots.txt lub narzędzia do pingowania.

6. Włącz menu okruszkowe (breadcrumbs)

Menu okruszkowe (zwane też ścieżką nawigacji czy breadcrumbs) to element interfejsu, który pomaga użytkownikom odnaleźć się na stronie i zrozumieć, jak mogą wrócić do wyższej kategorii (np. z kategorii sofy modułowe do kategorii sofy). Ułatwia też poruszanie się po stronie robotom Google’a – dzięki temu są w stanie zrozumieć strukturę witryny.

źródło: www.nordicnest.pl/naczynia-i-akcesoria-kuchenne/akcesoria-do-pieczenia/blachy-i-formy-do-pieczenia/

Aby włączyć menu okruszkowe na WordPressie, musisz mieć zainstalowaną wtyczkę SEO, na przykład Yoast SEO lub Rank Math. Samo włączenie funkcji breadcrumbs w ustawieniach wtyczki zwykle jest niewystarczające – nie da się tego zrobić wyłącznie z poziomu CMS-u. Musisz również dodać kod do plików Twojego motywu (np. header.php, footer.php, single.php, page.php itd.), aby menu okruszkowe wyświetliło się na stronie.

Jak zoptymalizować stronę postawioną na WordPressie?

Optymalizacja strony na WordPressie jest prostsza niż w przypadku witryn postawionych na innych, mniej elastycznych i rozbudowanych pod względem funkcjonalności, CMS-ach. Większość zmian jesteś w stanie wprowadzić za pomocą jednej z wielu wtyczek, które ma w swoim katalogu WordPress. Część działań jest natomiast uniwersalna bez względu na to, z jakiego narzędzia do zarządzania treścią korzystasz – analiza słów kluczowych to obowiązkowy krok dla każdej osoby, która chce zobaczyć wymierne efekty pozycjonowania.

1. Zrób analizę słów kluczowych

Jak pozycjonować stronę na WordPressie? Musisz zrobić analizę słów kluczowych, które pozwolą Ci zwiększyć ruch na stronie i sprawią, że będzie on jakościowy. Jak to zrobić?

Przede wszystkim skup się na frazach long tail, czyli precyzyjnych zapytaniach, które składają się z kilku wyrazów i świetnie oddają intencję użytkowników. Dlaczego? To właśnie te frazy generują najbardziej wartościowy ruch z punktu widzenia sprzedaży, a przecież to jest celem pozycjonowania na WordPressie. Twoi potencjalni klienci rzadko wpisują ogólne słowa kluczowe takie jak buty do biegania czy masaż – ich zapytania są konkretniejsze, ponieważ w ten sposób zwiększają szansę na to, że wyniki wyszukiwania odpowiedzą na ich rzeczywiste potrzeby.

źródło: Google

Frazy długiego ogona mają mniejszą liczbę wyszukiwań niż frazy ogólne. Mniejsza konkurencja sprawia jednak, że są skuteczniejsze. Takie słowa kluczowe występują też w wielu wariantach, co pozwala wzmocnić efekty strategii pozycjonowania. Przykład?

  • Buty do biegania z największą amortyzacją
  • Dobre buty do biegania z amortyzacją
  • Buty do biegania z amortyzacją
  • Buty do biegania z najlepszą amortyzacją
  • Buty do biegania z dobrą amortyzacją
  • Najbardziej amortyzujące buty do biegania
  • Najlepsza amortyzacja buty do biegania

Nie ma jednego sposobu tworzenia zapytań – ludzie są tak różnorodni, że nie jesteś w stanie za pomocą jednej, ogólnej frazy kluczowej oddać ich intencji. Zawsze jednak sprawdź, jakie wyniki wyszukiwania pojawiają się po wpisaniu wybranych przez Ciebie fraz. Dzięki temu potwierdzisz, że dane słowo kluczowe to dobry kierunek lub zaczniesz analizę od nowa. Nie ma przecież sensu pozycjonować strony na WordPressie na frazę, której nikt nie wpisuje w wyszukiwarkę.

2. Regularnie analizuj ruch na stronie

Żeby dowiedzieć się, jak poprawić pozycjonowanie strony na WordPressie, musisz regularnie analizować ruch. Analiza ruchu na witrynie WordPressa nie różni się znacząco od analizy ruchu na innych stronach. Zasada jest taka sama – potrzebujesz narzędzia do monitorowania i analizy danych. W tym celu korzystam z Google Analytics, ale istnieją również wtyczki WordPressa, które zapewniają podstawowe lub bardziej rozbudowane statystyki na temat ruchu. Jakie?

  • Google Analytics for WordPress by MonsterInsights
  • ExactMetrics
  • Jetpack
  • WP Statistics
  • Statify
  • Slimstat Analytics

3. Zadbaj o rozbudowę treści na stronie

Jak zwiększyć ruch na stronie na WordPressie? Jeśli miałbym wskazać jedną rzecz, o którą musisz koniecznie zadbać, to byłaby to rozbudowa treści. Dlaczego? Najprostsza odpowiedź brzmi – bo tego oczekują algorytmy Google’a, ale to byłoby zbyt płytkie i w żaden sposób nie wyczerpałoby wątku.

Content, zarówno w formie tekstu, jak i treści wizualnych czy audiowizualnych, buduje wartość Twojej strony internetowej. Dlaczego warto o to zadbać?

  • Odpowiada na problemy, z którymi mierzą się Twoi obecni i potencjalni klienci – są to dylematy bezpośrednio lub pośrednio powiązane z Twoją ofertą.
  • Buduje zaufanie do tego, co oferujesz – nie tylko do Twoich produktów czy usług, ale przede wszystkim do Twojej firmy.
  • Pomaga budować Twoją markę – to, w jaki sposób piszesz, jakim językiem się posługujesz jako firma, jaką estetykę cenisz, tworzy osobowość Twojej strony internetowej, a więc i Twojej firmy. Pozwala Twoim klientom utożsamiać się z tym, co robisz, a tym samym wywołuje emocje, które… sprzyjają lojalności.
  • Daje przestrzeń do optymalizacji pod SEO – treści na WordPressie potrzebują nagłówków, słów kluczowych, wypunktowań, tabel i innych elementów, które doceniają nie tylko czytelnicy (bo łatwiej im przyswoić Twoje treści), ale również roboty Google’a.
  • Edukuje – są produkty i usługi, które wymagają szczegółowego omówienia, żeby ruszyła sprzedaż. Content jest idealnym narzędziem do tego, by oswoić Twoich potencjalnych klientów z tym, co proponujesz.

Nie chodzi jednak tylko o to, by tworzyć nowe teksty – tym bardziej że Google niechętnie patrzy na content niskiej jakości. Jeśli na Twojej stronie na WordPressie są treści, które nigdy nie będą postrzegane jako wartościowe przez Twoich odbiorców, śmiało się ich pozbądź. Takie działanie określamy w branży mianem content pruningu – chodzi o to, by usunąć lub edytować treści, które są pozbawione wartości merytorycznej.

Które rozwiązanie jest lepsze z perspektywy pozycjonowania strony na WordPressie? W większości przypadków korzystniejsza będzie aktualizacja treści – podstrona, na której się znajduje dany tekst, ma już długą historię i szkoda byłoby ją wyrzucać do kosza. W takiej sytuacji zachęcam swoich klientów do odświeżenia np. artykułu blogowego sprzed kilku lat. Dzięki temu możesz pokazać, jak zmieniła się branża, jakie pojawiły się nowe rozwiązania i porównać je z tym, co działo się jeszcze kilka lat temu. Tym sposobem wzmocnisz swój autorytet, bo pokażesz, że jesteś na bieżąco i regularnie wracasz do tworzonych przez siebie treści.

Zadbaj też o treści, które nie cieszą się popularnością wśród użytkowników – regulaminy, polityki prywatności, informacje o ciasteczkach czy podstrony składania zamówień. To przestrzeń do tego, by okazać szacunek i zainteresowanie swoim odbiorcom. Wiesz, czym jest prosty język (plain language)? To język, dzięki któremu odbiorcy:

  • szybko znajdują potrzebną informację,
  • dokładnie ją rozumieją,
  • potrafią skutecznie zadziałać na jej podstawie.

Regulamin napisany przystępnym językiem zyska przychylność Twoich klientów, nawet jeśli nadal nie będzie to ich ulubiona lektura. Kto wie, może jeden z odbiorców udostępni taki tekst w swoich social mediach, pokazując, że nawet nudne treści mogą być atrakcyjne? To zdecydowanie wpłynie pozytywnie na wizerunek Twojej firmy.

źródło: www.bnpparibas.pl/ustawienia-prywatnosci

4. Popraw linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linki budują strukturę strony, przekładają się na pozytywne doświadczenie użytkowników (UX), przyspieszają indeksację strony na WordPressie, a przede wszystkim budują autorytet witryny w oczach Google’a.

Linki wewnętrzne prowadzą do innych adresów URL, czyli podstron w ramach Twojej witryny, natomiast linki zewnętrzne to np. linki pozyskiwane z serwisu, na którym znajdują się merytoryczne artykuły sponsorowane. W takich artykułach umieszcza się linki, które prowadzą do pozycjonowanej strony.

Jakie są najlepsze praktyki pozycjonowania na WordPressie w zakresie linkowania? Przede wszystkim unikaj pozyskiwania linków zewnętrznych z domen niepowiązanych tematycznie z Twoją witryną czy forów internetowych, na których w każdym poście znajduje się link prowadzący do strony (co wygląda naprawdę sztucznie – z pewnością też łatwo wyłapujesz takie nieautentyczne działania). Jeśli chodzi o linki wewnętrzne, to pamiętaj, by nie tworzyć ich pod tekstami takimi jak TUTAJ, KLIKNIJ. Niech będą naturalną częścią tekstu.

5. Twórz adresy URL przyjazne SEO

WordPress dba o user experience (UX), dlatego adresem URL podstrony domyślnie jest jej tytuł. Czasami jednak tytuł jest zbyt długi – szczególnie dotyczy to artykułów blogowych, które programowo miewają rozbudowane tytuły. Niestety nie nadają się do jednoczesnego bycia adresami URL, ponieważ te stają się wtedy nieczytelne z perspektywy użytkowników.

W związku z tym pamiętaj, żeby zawsze optymalizować adresy URL podstron na WordPressie. W adresie warto też umieścić frazę kluczową, na którą chcesz wypozycjonować stronę – to wpłynie pozytywnie na widoczność witryny. Jeśli tytuł artykułu jest bardziej skomplikowany, skróć go – poszukaj frazy, która oddaje sens tego, co chcesz przekazać, ale składa się z mniejszej liczby słów.

6. Ustaw przekierowania 301

Planujesz usunąć zawartość danej podstrony lub zmienić strukturę adresów URL? Musisz więc przekierować użytkowników na nowe podstrony – nie chcesz przecież stracić wypracowanego do tej pory ruchu na WordPressie. Co więcej, brak przekierowania może sprawić, że Twoi klienci trafią na stronę błędu 404, a to tylko ich zniechęci.

Jak to zrobić? Musisz ustawić przekierowanie 301, dzięki któremu osoby odwiedzające Twoją stronę na WordPressie trafią z pierwotnego adresu URL do aktywnego, który ma być tym docelowym. Pomoże Ci w tym wtyczka Redirection, która służy dodawaniu przekierowań dla starych lub nieistniejących już adresów URL.

źródło: https://pomoc.home.pl/baza-wiedzy/jak-ustawic-przekierowanie-301-w-wordpress

7. Zadbaj o rich snippets

Rich snippets to elementy opisu strony internetowej w formie wizualnej, które pojawiają się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, wzbogacając je. Prezentują dodatkowe informacje, w tym FAQ, oceny, opinie, zdjęcia lub godziny otwarcia. Rich snippets nie tylko zwiększają atrakcyjność i przyspieszają porównanie wyników wyszukiwania, ale również pomagają algorytmom Google’a zrozumieć zawartość strony na WordPressie.

Dane strukturalne są pobierane bezpośrednio z kodu witryny, dlatego znaczniki trzeba wprowadzić i zintegrować z kodem ręcznie lub z pomocą zainstalowanej wtyczki Rank Math. Wtyczka umożliwia implementację dla podstron różnego typu, w tym artykułów, eventów oraz produktów.

źródło: Google

Dlaczego warto postawić stronę na WordPressie?

WordPress to system zarządzania treścią, który doskonale odpowiada na potrzeby użytkowników. Sam WordPress podkreśla, że jest narzędziem dostępnym dla każdego – i rzeczywiście bardzo łatwo jest się z nim dograć, nawet jeśli nie ma się większego doświadczenia. Jestem jednak daleki od tego, by twierdzić, że nie wymaga żadnych umiejętności. Po prostu jesteś w stanie nauczyć się WordPressa podczas korzystania z niego – jednym osobom zajmuje to kilka tygodni, innym kilka miesięcy.

Jakie są pozostałe zalety postawienia strony lub sklepu internetowego na WordPressie?

  • Duża dostępność gotowych rozwiązań, w tym motywów i wtyczek, które ułatwiają wdrożenie skutecznej strategii pozycjonowania
  • Intuicyjność, która nie wymaga ciągłego zastanawiania się, gdzie kliknąć czy znaleźć daną funkcjonalność – tym bardziej że społeczność wokół WordPressa jest tak rozbudowana i chętna do dzielenia się wiedzą, więc w ostateczności z pewnością ktoś Ci pomoże
  • Elastyczność, dzięki której strona internetowa jest w stanie w pełni oddać osobowość Twojej marki – nie musisz się obawiać, że witryna będzie wyglądała dokładnie tak jak każda inna
  • Regularność aktualizacji – dużą wartością WordPressa jest to, że ciągle się rozwija, dzięki czemu Twoja strona internetowa zawsze będzie zgodna z najnowszymi standardami
  • Nie wymaga zaawansowanej wiedzy programistycznej – ta wiedza się oczywiście przydaje, ale nie jest niezbędna, szczególnie na początku, kiedy rozkręcasz własną działalność na WordPressie

Oczywiście to, co dla wielu osób jest zaletą WordPressa, może być też jego wadą – dotyczy to chociażby liczby wtyczek, których potrzeba, by zwiększyć funkcjonalność strony. Wiele zależy też od tego, jaką działalność prowadzisz. O ile WordPress sprawdzi się doskonale w przypadku małych i średnich sklepów internetowych, o tyle duży e-commerce będzie moim zdaniem potrzebował innych rozwiązań. Masz wątpliwości? Zapraszam na konsultacje SEO.