Freelancer SEO to specjalista, który zajmuje się optymalizacją stron internetowych, ich analizą, planowaniem strategii rozwoju i pomocą w osiąganiu efektów, czyli zwiększaniu sprzedaży, widoczności oraz ruchu na stronie, dzięki obecności w wyszukiwarce Google. Czym zajmuje się na co dzień? Dlaczego tak wielu freelancerów SEO ma za sobą doświadczenie współpracy z agencją? Sprawdź, czym mogą się wyróżniać, skoro podobnie jak agencje SEO zajmują się pozycjonowaniem stron internetowych.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym zajmuje się freelancer SEO,
- czym jego praca różni się od pracy specjalisty SEO w agencji,
- z jakich narzędzi korzysta na co dzień,
- jak wygląda współpraca z SEO freelancerem,
- czym charakteryzuje się dobry specjalista.
Spis treści
- 1. Kim jest freelancer SEO?
- 2. Główne obszary działania freelancera SEO – jakie powinien mieć kompetencje?
- 2.1. Optymalizacja techniczna
- 2.2. Optymalizacja treści
- 2.3. Link building
- 2.4. Jak dobrze pracować jako freelancer SEO?
- 2.5. Narzędzia SEO w pracy freelancera
- 2.6. Czym jeszcze zajmuje się specjalista SEO będący wolnym strzelcem?
- 2.7. Co odróżnia freelancera od specjalisty z agencji SEO?
- 2.8. Jak wygląda współpraca z ekspertem SEO?
- 2.9. Jak zostać freelancerem SEO?
- 2.10. Czym się zajmuje freelancer SEO – podsumowanie
Kim jest freelancer SEO?
Dobry freelancer SEO powiedziałby, że „to zależy” – i miałby rację. Freelancer to osoba, która działa na własną rękę, najczęściej nie współpracuje z jedną firmą, sama ustala swoje priorytety oraz godziny i miejsce pracy. W przeciwieństwie do pracowników agencji i etatowych specjalistów samodzielnie wybiera projekty oraz klientów, z którymi współpracuje. I oczywiście wszystko się zgadza, ale to bardziej teoria niż praktyka i niewiele mówi o tym, jak wygląda codzienna realność.
Bardzo często freelancerzy SEO większość prac wykonują samodzielnie, ale też współpracują z innymi podwykonawcami. Wybierają ich niezależnie tak, by dopasować ich kompetencje do jakości swoich usług oraz oczekiwań swoich klientów. Są to najczęściej copywriterzy, programiści od wdrożeń technicznych, osoby odpowiedzialne za link building, UX czy analitykę – wiele zależy od tego, jakiego wsparcia na co dzień potrzebuje sam freelancer.
Główne obszary działania freelancera SEO – jakie powinien mieć kompetencje?
Zakres i jakość usług SEO freelancera różni się w zależności od osoby, ale ze względu na specyfikę pozycjonowania większość punktów jest wspólna. W idealnym świecie każda współpraca z klientem powinna się zacząć od audytu SEO. Żeby można było poprawić widoczność strony, trzeba ustalić jej mocne i słabe obszary – wszystkie niedociągnięcia będą określać kolejność dalszych działań. Co musi zrobić freelancer SEO, żeby poprawić widoczność klienta w wynikach wyszukiwania?
Optymalizacja techniczna
- Analiza i poprawa szybkości strony
- Optymalizacja kodu źródłowego
- Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych
- Naprawa błędów technicznych
Optymalizacja techniczna skupia się na „mechanice” strony. Ekspert SEO z jednej strony musi ułatwić algorytmom indeksację podstron w ramach witryny, z drugiej zwiększyć komfort użytkowników, którzy z tych podstron korzystają.
Optymalizacja treści
- Analiza słów kluczowych
- Hierarchizacja kategorii i podstron
- Zmiany w budowie struktury strony
- Optymalizacja meta tagów (title, description)
- Tworzenie strategii contentowej
- Optymalizacja, czyli recykling treści
Czym zajmuje się specjalista SEO w obszarze treści? Przede wszystkim odpowiada za dogłębną analizę słów kluczowych (najczęściej we współpracy z klientem, który ma już orientację w tej kwestii). Jest ona punktem wyjścia do dalszych działań. Rzadziej zdarza się, by to freelancer SEO tworzył treści – raczej zleca to copywriterom. Jeśli ma bazę sprawdzonych webwriterów, to jest w stanie zapewnić klientom jakościowy content.
Chcesz zwiększyć sprzedaż i widoczność swojej strony?
Przygotuję dla Ciebie skuteczną strategię pozycjonowania!
Link building
- Analiza profilu linkowego
- Budowa naturalnego profilu linków
- Pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do strony
- Budowa obecności w katalogach i bazach
Z perspektywy algorytmów Google’a treści są kontekstem dla linków, dlatego jeśli linki nie są powiązane tematycznie z tekstem, może to doprowadzić do mniejszego zaufania w stosunku do witryny. W dobrej strategii marketingowej online dba się zarówno o jakość treści, jak i linkowania.
Jak dobrze pracować jako freelancer SEO?
Specjalista SEO to zawód, który wymaga szerokiego zakresu umiejętności. Łączy w sobie zdolność analitycznego i strategicznego myślenia, kwestie techniczne, kompetencje w obszarze contentu i marketingu, ale też wiedzę, jak działają algorytmy i wyszukiwarki internetowe – i jak to się zmienia np. w związku z wykorzystaniem sztucznej inteligencji na szeroką skalę.
Freelancer SEO nie musi mieć konkretnego wykształcenia. Praca w branży SEO polega na łączeniu kompetencji z różnych obszarów, dlatego są to osoby zarówno po studiach humanistycznych, jak i technicznych. Najważniejsza jest postawa – otwarta głowa i chęć systematycznego podnoszenia kwalifikacji i poszerzania wiedzy. Jakie jeszcze cechy powinien posiadać dobry solopreneur (soloprzedsiębiorca) w tej branży?
- Cierpliwość i wytrwałość
- Dociekliwość i dokładność
- Systematyczność i terminowość
- Umiejętność łączenia kropek i kreatywność
- Umiejętność zarządzania sobą w czasie
- Odporność na stres
- Rozwinięte kompetencje miękkie
- Samodzielność i dyscyplina
Narzędzia SEO w pracy freelancera
Dobry specjalista SEO pracuje na profesjonalnych narzędziach i potrafi korzystać z nich tak, by zoptymalizować stronę pod kątem SEO. Poniżej znajdziesz przykładowe narzędzia, których używają do pracy freelancerzy.
Analiza słów kluczowych
- Ahrefs
- Senuto
- Semstorm
- Semrush
Analiza treści
- SurferSEO
- Contadu
- Neuronwriter
Analiza techniczna
- PageSpeed Insights
- Screaming Frog SEO spider
- Netpeak
Analityka i monitoring pozycji
- Google Search Console
- Google Analytics
- SeoStation
Czym jeszcze zajmuje się specjalista SEO będący wolnym strzelcem?
Podstawowym zadaniem freelancera SEO jest pozycjonowanie stron internetowych klientów. O czym mówi się mniej lub nie mówi wcale? Niezależni specjaliści zajmują się również widocznością własnych stron w wyszukiwarce Google. Do codziennych obowiązków specjalisty należy:
- sprzedaż – często też ta proaktywna, która bywa dużo bardziej wymagająca,
- bieżąca obsługa i kontakt z klientem – kontakt mailowy, telefoniczny oraz spotkania video,
- promocja w sieci, m.in. w mediach społecznościowych – budowa marki osobistej oraz wizerunku eksperta, zarządzanie contentem, prowadzenie kampanii płatnych i monitorowanie efektywności tych działań,
- współpraca z podwykonawcami – która wiąże się z poszukiwaniem sprawdzonych specjalistów z innych obszarów niezbędnych przy budowie widoczności strony w wynikach wyszukiwania i monitorowaniem jakości ich działań,
- zarządzanie budżetem – priorytetyzacja działań pod kątem ROI, planowanie wydatków na narzędzia i rozwój, szacowanie kosztów usług zewnętrznych,
- organizacja pracy własnej – to ciemniejsza strona pracy jako freelancer, która wiąże się z zarządzaniem priorytetami, szybką reakcją na spadki ruchu na stronie klienta, ale też ogromną samodyscypliną,
- administracja – mało kto ją lubi, ale niestety trzeba przygotować umowy, wystawić faktury, dopilnować ich płatności oraz pamiętać o pozostałej biurokracji.
Co odróżnia freelancera od specjalisty z agencji SEO?
- To, co odróżnia współpracę z freelancerem od tej z agencją SEO, jest podział obowiązków w pracy nad projektem. Przeciętny zespół projektowy, który opiekuje się domeną klienta, składa się ze specjalisty SEO, copywritera, osoby z działu obsługi klienta oraz sporadycznie link buildera.
Niejednokrotnie zdarza się, że klient ma kontakt przede wszystkim z przedstawicielem działu obsługi klienta. W agencji często nie ma więc możliwości bezpośredniego kontaktu ze specjalistą ds. SEO, mimo że jest np. potrzeba omówienia szczegółów strategii. Co więcej, zdarza się, że to tylko specjalista SEO i opiekun klienta są pracownikami agencji, a pozostałe osoby to zewnętrzni podwykonawcy.
Agencje często mierzą się z dużą rotacją pracowników i zmianami organizacyjnymi, np. ze względu na skalowanie biznesu, co sprawia, że klient w czasie półrocznej współpracy może współpracować nawet z kilkoma różnymi specjalistami. Nie sprzyja to ani budowaniu relacji, ani skutecznemu wdrożeniu strategii pozycjonowania. Freelancer SEO jest zwykle bardziej związany z projektami i rzadziej je zmienia – od jego zaangażowania zależy zresztą powodzenie współpracy.
Specjaliści SEO, którzy pracują w agencji SEO lub in-house mają zróżnicowany poziom doświadczenia – od kilku miesięcy do kilku lat. Może się też zdarzyć tak, że klient nawiąże współpracę z firmą, która dopiero buduje swój zespół pozycjonerów – być może wdraża go w procesy, być może dopiero je współtworzą.
Freelancer SEO powinien być doświadczony, samodzielny i stabilny w działaniu. Dzięki wszechstronności i umiejętności rozwiązywania problemów o różnym stopniu złożoności nie obawia się wyzwań, które mogą się pojawić.
Zamów bezpłatną wycenę
Freelancer czy agencja SEO – co wybrać?
Na jaką współpracę się zdecydować w celu poprawy widoczności strony? Każde z rozwiązań ma swoje mocne i słabe strony. Jak zawsze decyzja zależy od aktualnych potrzeb i preferencji np. w kwestii bezpośredniego kontaktu ze specjalistą.
Jeśli klientowi zależy na większej elastyczności oraz indywidualnym podejściu do projektów, prawdopodobnie korzystniejsza będzie dla niego współpraca z freelancerem SEO. Jeżeli natomiast potrzebuje kilku usług jednocześnie, to lepszym rozwiązaniem może być kontrakt z agencją SEO. Przede wszystkim jednak warto porównywać między sobą konkretne firmy i konkretnych freelancerów – to pozwoli wiarygodnie ocenić kluczowe w danym momencie elementy.
Freelancer SEO | Agencja SEO | |
Koszt współpracy | Zazwyczaj niższy | Zazwyczaj wyższy |
Indywidualne podejściedo klienta | W większości przypadków tak | Zależy od agencji |
Elastyczność współpracy | Zazwyczaj większa | Zazwyczaj mniejsza |
Zasoby (czas, dostępność, możliwości techniczne) | Zazwyczaj ograniczone | Zazwyczaj większe |
Bezpośredni kontakt ze specjalistą | Tak | Zależy od agencji |
Potencjalne ryzyko związane z zatrudnieniem freelancera SEO
Część klientów może się obawiać współpracy z niezależnym specjalistą od pozycjonowania stron ze względu na – w ich mniemaniu – mniejszą przewidywalność czy ograniczone zasoby w porównaniu do agencji SEO. Jak warto podejść do tych obaw?
- Terminowość, jakość – a w zasadzie ich brak, to uniwersalny problem sektora usług, który dotyczy zarówno freelancerów, jak i firm składających się z wielu zespołów. Warto podpytać specjalistę, w jaki sposób zarządza swoimi projektami, jak planuje działania, czy korzysta z dodatkowych narzędzi usprawniających jego pracę
- Zasoby – odpowiedzialny freelancer SEO nie będzie miał pod swoimi skrzydłami kilkudziesięciu projektów, bo jest świadomy, że to negatywnie wpłynie na jakość działań. Paradoksalnie problem zasobów często dotyczy agencji, które mierzą się z rotacją pracowników i ich mniejszym doświadczeniem w SEO, ale też niepewną jakością działów obsługi klienta czy osób odpowiedzialnych za content marketing
- Stabilność i ciągłość działań – każda choroba czy nieplanowana niedostępność freelancera może sprawić, że projekt stanie w miejscu, natomiast freelancer SEO, który dobrze zarządza swoimi projektami, stara się uwzględniać w harmonogramie działań swoją potencjalną niedyspozycję
- Specjalizacja i zakres usług – jeśli projekt wymaga wszechstronnych umiejętności, zatrudnienie freelancera SEO może okazać się niewystarczające, ale z drugiej strony może być też bardziej skłonny do szybkiej modyfikacji strategii w przeciwieństwie do agencji, która może być ograniczona wewnętrznymi procedurami
Jak wygląda współpraca z ekspertem SEO?
Na czym polega praca freelancera SEO z klientami? Kluczowe dla sukcesu są m.in. dobra komunikacja, dobrze dobrana strategia, wspólne cele, proaktywność w działaniach oraz elastyczność działania. Współpraca z freelancerem zwykle przebiega według podobnego schematu – on na pewno będzie się trochę różnił w zależności od osoby, ale nie powinny być to różnice diametralne.
- Początek współpracy – obejmuje rozmowy o celach biznesowych klienta, wstępny audyt strony i określenie zakresu prac, oraz ustalenie budżetu
- Faza strategiczna – oznacza szczegółowy audyt, analizę konkurencji i fraz kluczowych, opracowanie strategii na kolejne miesiące oraz ustalenie priorytetów i harmonogramu prac
- Faza wdrożeniowa – obejmuje takie działania SEO jak wprowadzanie zmian technicznych, tworzenie i optymalizacja treści, wdrażanie rekomendacji ze strony freelancera, działania link buildingowe i regularne konsultacje z klientem
- Faza monitoringu i optymalizacji – comiesięczne raportowanie działań i efektów, bieżące dostosowywanie strategii do efektów, reagowanie na zmiany algorytmów i kolejne rekomendacje
Freelancer SEO to osoba, która choć działa zgodnie z przewidywalną strukturą, to jednak powinna zachowywać w tym elastyczność. Bardzo ważna jest jasna komunikacja, zwłaszcza że to ona jest fundamentem relacji z klientem.
To, co jest też na pewno istotne z perspektywy klienta, to model rozliczenia. W branży SEO standardem jest już rozliczenie za godziny pracy lub stały miesięczny abonament. Jednak nadal może się zdarzyć, że będzie to model mieszany lub płatność za efekty (jest to najrzadszy, zdyskredytowany w branży model ze względu na brak opłacalności zarówno dla firm pozycjonujących, jak i klientów).
Korzyści ze współpracy z dobrym specjalistą SEO
Popularność i dobra passa marketingu internetowego sprawiają, że na rynku jest wiele agencji SEO, specjalistów, ekspertów i freelancerów, którzy wykorzystując swoją wiedzę na temat branży, przekonująco mówią o swojej skuteczności.
Nie zawsze jednak potrafią tę skuteczność pokazać w praktyce, ale dotyczy to zarówno firm, jak i wolnych strzelców. Natomiast współpraca z dobrym freelancerem SEO może zapewnić kilka korzyści kluczowych z perspektywy biznesu. Jakich?
- Elastyczna, efektywna i sprawna komunikacja – freelancerowi SEO będzie zależało na współpracy z klientem, więc będzie się starać. Co więcej, nie będzie obsługiwał takiej liczby klientów, jak obsługują agencje, więc jego uważność na potrzeby klienta powinna być większa
- Agencyjne doświadczenie w optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO – praca w agencji pozwala działać na bardzo różnorodnych projektach i strategiach SEO. Jednocześnie wielu freelancerów rezygnuje z takiej współpracy, ponieważ zależy im na większej elastyczności i jakości działań. Mając takie doświadczenie, zyskują większą sprawność w zarządzaniu projektami, działaniu pod presją czasu i rozwiązywaniu różnych trudności
- Większa efektywność w zarządzaniu budżetem – poprawa widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania wymaga większych nakładów finansowych, jeśli trzeba budżetem klienta opłacić wynagrodzenie kilku specjalistów i koszty operacyjne agencji. W przypadku współpracy z freelancerem SEO koszty są po prostu niższe, co pozwala efektywniej korzystać z dostępnych środków
- Większa elastyczność i proaktywność – i to, co klienci kochają najbardziej, czyli indywidualne podejście i zaangażowanie w projekt. W agencjach też jest to możliwe, jednak ze względu duże obłożenie projektami zdarza się rzadziej. W agencjach SEO specjaliści często są związani wewnętrznymi procedurami, które służą przede wszystkim optymalizacji własnej pracy, a nie aktywnemu wsparciu klienta w rozwoju jego biznesu. Z kolei freelancerzy SEO mają w tym obszarze większą dowolność, dzięki czemu mogą łatwiej dopasować się do potrzeb klienta
Jak wybrać odpowiedniego SEO freelancera?
Przede wszystkim zwrócić uwagę na jego doświadczenie w branży SEO – nie chodzi nawet o to, że tylko osoba z dwudziestoletnim stażem jest w stanie skutecznie poprawić pozycje słów kluczowych w wynikach wyszukiwania. Chodzi o to, żeby miała doświadczenie w różnorodnych projektach, żeby pracowała na różnych budżetach i nie bała się testować różnych rozwiązań, również tych mniej oczywistych.
Kreatywność powinna iść w parze z umiejętnością przedstawiania swoich racji – klienci chcą, żeby ktoś potrafił im na konkretach pokazać, dlaczego warto zainwestować w coś kolejne pieniądze, albo dlaczego lepiej w danym momencie skupić się na wartościowym link buildingu zamiast na innych obszarach SEO. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę?
- Opinie i rekomendacje dotychczasowych klientów
- Jakość komunikacji na etapie ustalania szczegółów współpracy – zawsze można się przecież wycofać
- Obietnice błyskawicznych efektów – to chyba największa czerwona flaga, ponieważ optymalizacja strony www pod kątem SEO jest procesem, który wymaga cierpliwości
- Case studies pozycjonera oraz weryfikacja, jakimi wynikami może się pochwalić w projektach, które obecnie prowadzi
Cechy specjalisty SEO, z którym warto współpracować
Specjalista SEO to osoba odpowiedzialna za rozwój biznesu klienta – oczywiście w porozumieniu z nim. Jakie cechy powinien mieć i jakie działania powinien podejmować, by uznać go za kogoś, kto wychodzi z inicjatywą?
- Częsta komunikacja – jeśli ktoś zajmuje się optymalizacją, to regularny kontakt jest obowiązkowy, aby:
- być na bieżąco z tym, co dzieje się u klienta,
- móc zaproponować mu nowe rozwiązania,
- regularnie raportować postępy prac i efektów.
- Propozycje nowych treści i rozbudowy struktury strony – rekomendacje dotyczące tworzenia nowych stron docelowych na podstawie analizy ruchu, zapytań i intencji użytkowników oraz sugestie odnośnie do tematów blogowych
- Konsultacje UX i optymalizacja konwersji – pozwalają poprawić komfort korzystania ze strony oraz współczynnik konwersji, dlatego dobry specjalista SEO powinien mieć szerokie horyzonty
- Częsta komunikacja – jeśli ktoś zajmuje się optymalizacją, to regularny kontakt jest obowiązkowy, aby:
Jak jeszcze powinien pracować jako freelancer? Standardem jest analiza konkurencji, czyli badanie działań konkurencji i efektów, jakie osiąga. Nie da się też robić dobrego SEO bez monitorowania zmian i aktualizacji algorytmów Google’a – to m.in. do nich freelancer musi dopasować strategię.
Jeszcze innym wątkiem są propozycje, które wykraczają poza pozycjonowanie lub poszerzają zakres usług w ramach SEO. Jeśli w danym biznesie widać taki potencjał, to freelancer powinien zarekomendować np. inwestycję w e-mail marketing lub PPC w połączeniu z SEO. To z kolei zahacza o kwestię finansów – propozycja rozszerzenia współpracy nie oznacza chęci wyciągnięcia od klienta większych pieniędzy za nic.
Poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google wymaga inwestycji. Tak, można popracować na mniejszym budżecie, ale dobry freelancer SEO będzie w stanie wyjaśnić klientowi, dlaczego rzeczywiście istnieje zbyt niski budżet – jeśli godzina pracy specjalisty kosztuje od stu do kilkuset złotych, to od razu widać, że w tak krótkim czasie za tak niewielkie pieniądze nie da się wykonać zbyt wielu prac i jeszcze osiągnąć efektów.
Jak zostać freelancerem SEO?
Praca jako freelancer SEO kojarzy się z niezależnością, możliwością realizowania wartościowych projektów, pracą zdalną i dobrymi pieniędzmi. Mniej jednak myśli się o tym, jaki wysiłek trzeba podjąć, by dotrzeć do takiego punktu w swojej karierze zawodowej.
Żeby zostać freelancerem SEO, nie wystarczy dobrze zajmować się optymalizacją stron internetowych. Trzeba jednocześnie zarządzać projektami, posługiwać się wiedzą techniczną w praktyce, samodzielnie pozyskiwać klientów i jeszcze efektywnie się z nimi komunikować. Potrzebne są:
- świadomość swoich mocnych i słabych stron, oraz swoich predyspozycji,
- dobrze opanowane podstawy SEO i ich praktykowanie na co dzień,
- bycie osobą biegłą w narzędziach analitycznych takich jak Google Analytics, Google Search Console czy Ahrefs,
- doświadczenie w skutecznej komunikacji, negocjacjach i perswazji,
- stałe doskonalenie swoich umiejętności i poszerzanie wiedzy,
- doświadczenie w zarządzaniu projektami,
- przynajmniej podstawowa umiejętność tworzenia stron internetowych i znajomość CMS-ów (choćby WordPressa).
Jeśli ktoś jest osobą początkującą, łatwiej będzie jej zdobyć doświadczenie w agencji SEO. Dlaczego? Będzie mieć dostęp do płatnych narzędzi oraz możliwość pracy przy zróżnicowanych pod względem branży i budżetu projektach. Freelancer SEO zajmuje się tak wieloma obszarami, nie zawsze związanymi bezpośrednio z pozycjonowaniem, że bez jakiegokolwiek doświadczenia jest trudniej dowieźć klientowi jakość i efekty swojej pracy.
Czy SEO jest trudne?
Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach może wydawać się trudne, ale nie jest umiejętnością, której nie da się opanować. Owszem, zmienność algorytmów, konkurencyjność rynku oraz jego dynamika mogą być dla osoby początkującej wyzwaniem, ale jeśli zadba się o fundamentalną wiedzę i ciągły rozwój w zakresie SEO i marketingu internetowego, z czasem będzie się w stanie osiągać sukcesy.
O wiele łatwiej jest osobom wszechstronnym. Dlaczego? Jeśli ktoś chce być dobrym ekspertem SEO, musi połączyć wiedzę analityczną, techniczną, marketingową czy językową. Kluczowym elementem nauki SEO jest praktyka oraz wewnętrzna motywacja do rozwoju. Wsparciem są liczne narzędzia analityczne, swobodny dostęp do branżowej wiedzy, ale trzeba też wyciągać wnioski z działań własnych i na ich podstawie modyfikować swoje strategie SEO.
Ile zarabia specjalista SEO?
Miesięczne zarobki specjalistów SEO wynoszą 6 640 zł brutto (dane ze stycznia 2024 roku, Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń dla wynagrodzenia.pl) – jest to jednak mediana, która nie do końca odzwierciedla rzeczywistość, zwłaszcza w przypadku freelancerów.
Ze względu na specyfikę pracy na własną rękę miesięczne wynagrodzenie nie jest stałe, a więc różni się w zależności od miesiąca. W agencjach SEO specjaliści często pracują na podstawach i prowizjach, co sprawia, że ich zarobki też bywają zmienne.
To, czym się różnią zarobki agencyjnego specjalisty i freelancera, to finansowy sufit, który w przypadku pracy na własną rękę praktycznie nie istnieje – oczywiście dotyczy to dobrych ekspertów.
Coraz większe zapotrzebowanie na dobrych freelancerów SEO
Wykres z Ahrefsa wyraźnie pokazuje rosnący w ostatnich latach trend wyszukiwań frazy „freelancer SEO”. Z jednej strony wiąże się to z tym, że sam zawód ewoluuje i naturalnie pojawiają się alternatywy dla firm pozycjonujących. Z drugiej natomiast może to świadczyć o spadku jakości prac agencji SEO, która sprawia, że klienci szukają profesjonalnego wsparcia gdzie indziej.
Trend ten prawdopodobnie będzie się utrzymywał. Klienci coraz bardziej cenią bezpośrednią współpracę ze specjalistami, a nie zawsze potrzebują angażować do realizacji swoich celów całą agencję. Może to dotyczyć w szczególności małych i średnich przedsiębiorców, którzy mierzą się z nieco innymi wyzwaniami niż duże, rozpoznawalne marki. Z drugiej strony takie firmy również mają duże oczekiwania co do jakości prac, a agencje nie zawsze sobie z tym radzą.
Czym się zajmuje freelancer SEO – podsumowanie
Optymalizacja strony pod kątem SEO wymaga doświadczenia i umiejętności. To, czy wykona ją freelancer, czy agencja, na poziomie zakresu usług nie ma aż tak dużego znaczenia. Dużo istotniejsza jest jakość komunikacji oraz podejście do problemów i trudności, z jakimi mierzy się klient.
Freelancerowi łatwiej uniknąć standaryzacji działań na takim poziomie, jak ma to miejsce w agencji. I nie chodzi o to, że freelancer marnuje czas, bo nikt go nie kontroluje, tylko że łatwiej mu dostosowywać styl komunikacji, częstotliwość spotkań czy raportowania do rzeczywistych potrzeb klienta. Większa sprawczość pozwala w nieco inny sposób zarządzać projektami, ale ma to też swoje konsekwencje.
Wyzwania, z jakimi mierzą się freelancerzy SEO, w dużej mierze są uniwersalne dla osób, które pracują na własną rękę. Trudniej im oddzielić życie zawodowe od prywatnego – szczególnie że trzeba samodzielnie zadbać o względną przewidywalność dochodów, a tej nieregularności nie da się w 100% uniknąć.
Freelancerzy SEO powinni też bardziej zabiegać o wymianę myśli z innymi specjalistami. Praca w pojedynkę, choć często jest niezbędna, może prowadzić do poczucia osamotnienia. Współpraca z innymi umożliwia też świeże spojrzenie na pojawiające się w projektach wyzwania. Umiejętność żonglowania pracą pozycjonera, sprzedawcy, marketingowca i administratora jest przydatna i ciekawa, ale jednocześnie dla niektórych osób może być przytłaczająca, dlatego na pewno nie jest to praca dla każdego.
Przeczytaj też:
Chcesz zwiększyć sprzedaż i widoczność swojej strony?
Przygotuję dla Ciebie skuteczną strategię pozycjonowania!