Ile trwa pozycjonowanie sklepu?

wpis 2

17.02.2024

Pozycjonowanie sklepu internetowego to nie jest sprint, to maraton. Dlatego właśnie musisz zrozumieć, jak długo trwa ten wyścig i jak efektywnie brać w nim udział – inaczej nie będziesz w stanie osiągnąć satysfakcjonujących efektów. Moi klienci często pytają, ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego. Nigdy nie obiecuję błyskawicznych efektów – raczej uczulam na to, by uzbroić się w cierpliwość.

Agencje SEO często podają widełki czasowe, które mają pomóc klientom wyobrazić sobie, kiedy zwróci się ich inwestycja. W mojej ocenie często jest to wróżenie z fusów. Dlaczego? Czynników, które wpływają na to, ile trwa pozycjonowanie sklepu, jest tak wiele, że trudno jednoznacznie określić ramy czasowe.

Od czego zależy to, jak długo trwa pozycjonowanie?

Choć jako ludzie uwielbiamy postrzegać wiele rzeczy jako prostsze niż w rzeczywistości i najchętniej szukamy jednej przyczyny danego zjawiska czy problemu, to odpowiedź jest zwykle dużo bardziej skomplikowana.

Lubimy wierzyć, że za sukcesami stoi jeden człowiek, a nie okoliczności sprzyjające (np. problemy konkurencji, powszechne zainteresowanie danym tematem) oraz wiele osób, które tego człowieka wspierały (dzięki czemu miał czas na wytężoną pracę) lub współuczestniczyły np. w badaniach. Stety niestety czynników wpływających na sukces jest zwykle przynajmniej kilka. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania.

Co w takim razie sprawia, że na efekty nawet najlepiej wdrożonej strategii SEO trzeba poczekać?

1. Konkurencyjność fraz kluczowych

Pozycjonowanie sklepu internetowego na wysoko konkurencyjne frazy kluczowe wydłuży cały proces. Dlaczego? Są to zwykle zapytania o dużym poziomie ogólności – takie jak buty damskie, krem do twarzy, opony, materac czy łóżka drewniane. Istnieje ogromna liczba sklepów, które sprzedają tego typu produkty, ale pierwsze trzy miejsca w wynikach wyszukiwania należą do największych graczy.

Swoim klientom rekomenduję pozycjonowanie long tail, które wykorzystuje szczegółowe zapytania precyzyjne określające intencję użytkowników. Frazy kluczowe długiego ogona są mniej konkurencyjne. Nie generują tak dużej liczby wyszukiwań jak ogólne frazy, ale łatwiej się na nie wypozycjonować, a co za tym idzie szybciej zwiększyć widoczność sklepu. Są to takie zapytania jak buty damskie do biegania po asfalcie, nawilżający krem do twarzy SPF 50 czy opony zimowe 205/60 R16.

Użytkownicy, którzy wpisują długie zapytania, zazwyczaj dokładnie wiedzą, czego szukają. Dlatego też są bardziej skłonni do podjęcia konkretnej akcji (np. zakupu szczoteczki sonicznej do zębów z 5 trybami czyszczenia), co zwiększa wskaźniki konwersji. Nie bez znaczenia jest też fakt, że niemal 92% wszystkich słów kluczowych, które użytkownicy wpisują w Google, to frazy long tail.

2. Wielkość sklepu internetowego

Większe sklepy internetowe mają zazwyczaj więcej podstron, co oznacza więcej pracy dla wyszukiwarki – większa liczba podstron oznacza więcej indeksowania. Optymalizacja każdej z tych stron (np. tworzenie unikalnych meta tagów oraz optymalizacja treści) może zająć więcej czasu, wydłużając tym samym proces pozycjonowania. W dużych sklepach internetowych mogą też pojawić się bardziej skomplikowane kwestie techniczne do rozwiązania, a duża liczba podobnych produktów może oznaczać problemy z duplikacją treści.

Bardziej rozbudowane witryny z większym prawdopodobieństwem odpowiedzą na potrzeby użytkowników, dlatego Google je faworyzuje. To z kolei oznacza, że nawet w przypadku mniejszych sklepów internetowych dbam o rozbudowę serwisu – po to, by zwiększyć jego atrakcyjność. Wpływa to jednak na to, jak długo trwa pozycjonowanie.

3. Dotychczasowe działania SEO

Jeśli kończysz lub planujesz zakończyć współpracę z agencją SEO, to musisz się liczyć z tym, że może ona usunąć optymalizację lub linkowanie, lub też oba te elementy. Jak się domyślasz, tym sposobem stracisz wypracowane do tej pory efekty pozycjonowania. Czy to jednak oznacza, że masz współpracować z agencją nadal, mimo że masz zastrzeżenia co do jakości obsługi? Oczywiście, że nie – musisz się jednak liczyć z tym, że będzie trzeba zacząć pracę nad sklepem od nowa.

Problemem mogą się też okazać niekompetentne działania SEO agencji, freelancera lub… Twoje. Black Hat SEO to techniki pozycjonowania sklepów internetowych, które bazują na oszukiwaniu algorytmów, a nie działaniu zgodnie z wytycznymi Google’a – mogą doprowadzić nawet do kary. Do takich ryzykownych praktyk należą:

  • przesycenie tekstów frazami kluczowymi,
  • ukrywanie treści i linków na stronie (np. poprzez umieszczenie fraz kluczowych w tym samym kolorze co tło),
  • manipulowanie treścią tak, by zmylić roboty Google’a,
  • mylne przekierowania,
  • kupowanie linków czy zbyt duża liczba artykułów sponsorowanych.

Choć praktyki te są coraz rzadsze, za co odpowiadają zresztą zmiany w algorytmach Google’a w ostatnich latach, to nie oznacza, że nie ma ich już w ogóle. Warto mieć więc świadomość, że tego typu działania mogą spowolnić pozycjonowanie sklepu.

Innym problemem jest brak działań SEO, który przekłada się na brak ruchu organicznego – wynika to między innymi z braku indeksacji podstron w Google, błędów w doborze i zastosowaniu fraz kluczowych, a także braku linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. 

4. Historia domeny

Starsza domena może być bardziej wiarygodna dla Google’a, ale jeśli regularnie publikowano na niej treści o charakterze spamerskim, to nie wpłynie korzystnie na widoczność witryny. Chociaż wiek domeny sam w sobie nie jest kluczowym czynnikiem rankingowym, długa i pozytywna historia sklepu może wpłynąć na jego wiarygodność w oczach wyszukiwarki.

Jeśli witryna kiedykolwiek była obciążona filtrami Google’a, to również może wydłużyć proces pozycjonowania. Jednak w dłuższej perspektywie pozytywne działania SEO mogą wyprowadzić domenę z kiepską historią na prostą.

5. Lokalizacja

To, jak długo trwa pozycjonowanie, zależy również od zasięgu działania Twojej strony. Jednak w większości przypadków sklepy internetowe mają charakter ogólnopolski – zwykle będzie oznaczało to też większą konkurencyjność, a więc i dłuższy czas oczekiwania na efekty.

Zasięg lokalny siłą rzeczy jest mniej konkurencyjny, ale wiąże się też z zawężoną grupą docelową. Miej jednak świadomość, że wiele firm działających na terenie całego kraju również pozycjonuje się na frazy lokalne, by zwiększyć swoją widoczność w sieci. Robią tak np. firmy oferujące fotowoltaikę oraz inne firmy, które mają siedzibę w konkretnym miejscu, ale docierają do klientów z różnych obszarów – na pewno nie raz zdarzyło Ci się wpisać w wyszukiwarkę frazę lokalną, po czym okazywało się, że firma nie działa w Twoim mieście, tylko ściąga ruch na swoją stronę.

6. Strategia SEO i budżet

Wnikliwy audyt SEO pozwala zaplanować strategię działania, natomiast późniejszy monitoring umożliwia dostosowanie tej strategii do dynamicznego środowiska, jakim jest Google. Plan działania nigdy nie powinien być sztywno określony – w mojej ocenie marketing internetowy z definicji powinien być nastawiony na elastyczność i zmienność. To zresztą coś, co intuicyjnie wyczuwają klienci agencji, dopytując pozycjonerów o to, w jaki sposób planują dostosować działania np. do sytuacji na rynku.

Drugą kwestią jest budżet – teoretycznie pozycjonowanie jest darmowe. Nie jest to reklama, którą możesz wykupić i w krótkim czasie zaobserwować wzrost sprzedaży. Google nie pobiera żadnych opłat za pozycję, na jakiej znajduje się Twoja strona, natomiast żeby zapewnić sobie widoczność, musisz zainwestować. Najczęściej będzie to inwestycja we współpracę z agencją lub freelancerem SEO, który zajmie się przygotowaniem i wdrożeniem strategii pozycjonowania. Drugim zasobem, którego potrzebujesz, jest czas – on również, choć teoretycznie jest darmowy, kosztuje.

Czy warto pozycjonować sklep internetowy samodzielnie? Umówmy się – przy takiej działalności jest tyle tematów bieżących i działań cyklicznych, że SEO zawsze będzie spychane na koniec listy to do

7. Wartość linków

Żeby linkowanie zewnętrzne, czyli działania SEO off-site, przyniosło oczekiwane efekty, musi spełnić dwa warunki. Linki nie mogą pochodzić ze spamerskich stron – muszą być wartościowe, a niestety niska jakość linków to problem, który często zgłaszają klienci po zakończeniu współpracy z agencjami SEO. Druga rzecz to przyrost liczby linków przychodzących. Tych linków nie może być zbyt wiele, ale nie wystarczy ich kilka. Przyrost musi być więc stopniowy, ale zauważalny.

Według Google’a linki należy pozyskiwać w sposób naturalny, czyli np. poprzez publikację artykułów sponsorowanych czy współpracę z firmą z branży, która będzie polegała na wymianie artykułów, dzięki której Twój wpis z linkiem do Twojego sklepu znajdzie się na stronie innego sklepu i odwrotnie. Możesz też zdecydować się na publikację artykułów w pismach branżowych, co dodatkowo wzmocni markę Twojego sklepu. Innym rozwiązaniem jest własny kanał na YouTubie, na którym będziesz pokazywać, w jaki sposób korzystać z Twoich produktów – w ten sposób zwiększasz szansę, że ktoś opublikuje link na swojej stronie, bo uzna Twoje nagranie za wartościowe.

Z pewnością jednak na lepszej pozycji będą domeny z dłuższą historią, które przez cały ten czas pozyskiwały linki z wartościowych serwisów. Tym bardziej że według Ahrefsa 55,24% stron internetowych nie posiada żadnego linku zewnętrznego, natomiast witryna, która zajmuje pozycję TOP1 posiada zazwyczaj 3,8 razy więcej linków zewnętrznych niż strony na pozycjach 2-10. To dla Ciebie duża przestrzeń do zagospodarowania.

8. Jakość treści

Jedna z ostatnich aktualizacji Google’a Helpful Content (z 2022 roku) była tylko potwierdzeniem tego, co w branży wiedzieliśmy już od dawna – bez wartościowych merytorycznie treści nie można liczyć na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Google docenia treści, które pomagają, a więc takie, które:

  • są przygotowywane z myślą o intencjach, potrzebach użytkowników, a nie robotach Google’a,
  • bazują na głębokiej wiedzy z danego zakresu, najlepiej popartej własnym doświadczeniem,
  • koncentrują się wokół konkretnego tematu – mają wspólny motyw przewodni,
  • nie powstają w sposób automatyczny – nie chodzi o to, by w ogóle nie korzystać ze sztucznej inteligencji, ale o to, by robić to w mądry sposób tak, by nie były odtwórcze (pamiętaj, że AI bazuje na danych „wgranych” do bazy) i pełne językowych niezręczności,
  • są eksperckie – nie musisz za każdym razem odkrywać Ameryki, ale musisz zadbać o to, by Twoje teksty nie były wyłącznie streszczeniem tego, co ktoś kiedyś napisał.

Czas potrzebny na pozycjonowanie – co mówią dane?

Efekty pozycjonowania nie pojawiają się z dnia na dzień. To właśnie dlatego klienci pytają, dlaczego SEO trwa tak długo i po co w związku z tym inwestować w te działania. Co musisz w związku z tym wiedzieć?

  • Osiągnięcie pozycji w TOP10 (niekoniecznie w TOP3!) może zająć nawet cztery lata, jeśli chcesz się pozycjonować na popularne frazy w mocno konkurencyjnej branży
  • Według Google’a pozycjonowanie stron przynosi zauważalne efekty po okresie od 4 do 12 miesięcy od chwili rozpoczęcia działań
  • Artykuły blogowe zaczynają się dobrze pozycjonować mniej więcej po pół roku, ale pierwszy ruch zacznie się pojawiać już nawet w drugim miesiącu – muszą być to jednak wpisy wartościowe z perspektywy użytkowników
  • Frazy kluczowe o średnim poziomie konkurencyjności pozwalają osiągnąć widoczne efekty w okresie od 5 do 7 miesięcy

Dlaczego nie ma jednoznacznej odpowiedzi?

Skupiam się na wyszukiwarce Google, ponieważ to z niej najczęściej korzystamy w Polsce – bez względu na rodzaj urządzenia z Google’a korzysta ponad 96% wszystkich użytkowników. Dla porównania na urządzeniach mobilnych z tej wyszukiwarki korzysta aż 98,93% użytkowników. To oznacza, że większość artykułów omawiających pozycjonowanie dotyczy właśnie Google’a.

Kiedy SEO pojawiło się na scenie marketingu internetowego, pojawiło się również wiele sztuczek, takich jak upychanie słów kluczowych w tekstach. Dzięki nim było łatwiej przyspieszyć efekty pozycjonowania i stosunkowo szybko zwiększyć widoczność strony.

Jednak Google stale aktualizuje i ulepsza algorytm, który przeszukuje i indeksuje strony internetowe. Pracuje również nad rozwiązaniami, dzięki którym trudniej oszukać wyszukiwarkę – krótko mówiąc, tworzenie treści przeładowanych frazami, które są pozbawione wartości merytorycznej, już się nie sprawdza. Google skupia się na tym, by wyświetlać użytkownikom wyniki, które precyzyjnie odpowiadają na ich zapytania.

W ostatnich latach pozycjonowanie stało się więc trudniejsze, a to z kolei przełożyło się na dłuższy czas oczekiwania na jego efekty.

Czy warto w związku z tym inwestować w SEO?

Korzystasz z Google’a, żeby znaleźć produkty lub usługi, których potrzebujesz, prawda? Jeśli Twój sklep internetowy pojawi się w TOP10 bezpłatnych wyników wyszukiwania, znacząco zwiększysz szanse na dotarcie do potencjalnych klientów – osób, które tak jak Ty, codziennie szukają czegoś w wyszukiwarce. Nie bez powodu zresztą aż 70% marketerów uważa SEO za efektywniejsze działanie niż kampanie PPC.

I choć początkowe koszty pozycjonowania mogą Ci się wydawać wysokie (szczególnie przy współpracy z agencją SEO), jego efekty będą długotrwałe. Gdy już raz osiągniesz wysoką pozycję, jej utrzymanie będzie wymagało mniej wysiłku i inwestycji w porównaniu do płatnych kampanii reklamowych. Nie oznacza to oczywiście, że już nic nie będzie trzeba robić, ale po prostu nakład pracy będzie dużo mniejszy.

Bez względu na to, ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego, może to nie być rozwiązanie dla Ciebie, jeśli:

  • oczekujesz błyskawicznych efektów – nawet gdybym powiedział, że musisz poczekać jedynie miesiąc, to byłby dla Ciebie problem nie do przeskoczenia,
  • nie chcesz wprowadzać żadnych zmian w swoim sklepie internetowym,
  • do wszystkiego chcesz dojść samodzielnie – niechętnie delegujesz zadania innym osobom, nawet jeśli są ekspertami w danej dziedzinie,
  • uważasz, że płatne reklamy zapewnią Ci większe zyski, a co najważniejsze, zrobią to dużo szybciej i to jedyne, co Cię w tym momencie interesuje.

Może być też po prostu tak, że Twoja firma obecnie nie potrzebuje pozycjonowania i powinna się skupić na innych działaniach w ramach marketingu lub sklep internetowy jest na innym etapie rozwoju.

Ile czasu trwa w takim razie pozycjonowanie sklepu?

Wiele osób irytuje się, kiedy słyszą lub czytają, że określenie, kiedy pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania, jest jak wróżenie z fusów. Czy rzeczywiście jest to niemożliwe? Nie! Chodzi raczej o to, że jako specjaliści SEO nie jesteśmy w stanie podać jednej, uniwersalnej odpowiedzi w artykule, który czytają różne osoby – mają sklep internetowy z niszowymi produktami polskich, małych marek, duży e-commerce lub firmę usługową, która działa wyłącznie lokalnie.

Nie oznacza to natomiast, że nie jestem w stanie, oszacować czasu, którego potrzebuję, by wypozycjonować Twoją stronę. Muszę jednak poznać środowisko, w którym przyjdzie mi pracować – muszę zrobić wnikliwy audyt sklepu internetowego, żeby określić przybliżony czas oczekiwania na efekty. Zawsze zachęcam jednak do tego, by nie trzymać się kurczowo szacowanego terminu, ponieważ wyszukiwarka Google to naprawdę dynamiczne środowisko do działania.

Ile kosztuje pozycjonowanie?

Musisz się liczyć z wydatkiem od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie – ostateczna kwota zależy od skali Twojej działalności, zakresu prac, branży, modelu rozliczeniowego, ale też jakości usług. Samo linkowanie zewnętrzne będzie się wiązało z innymi kosztami w zależności od tego, czy jesteś dużą, rozpoznawalną marką o zasięgu ogólnopolskim, czy lokalną firmą, która oferuje wąski zakres usług. Co obejmuje cena pozycjonowania?

Kiedy mogę oczekiwać pierwszych efektów?

To pytanie, które powraca jak bumerang – rozumiem je doskonale, ponieważ sam również chciałbym jak najszybciej zobaczyć namacalne efekty współpracy, np. w zakresie budowy strony, czy to z agencją, czy to z freelancerem. Są jednak usługi, które wymagają cierpliwości, czego wielu klientów nie jest w stanie przyjąć do wiadomości. Kiwają ze zrozumieniem, potwierdzają przez telefon, że tak, że rozumieją, będą czekać, a następnie mija miesiąc i z zaskoczeniem pytają, dlaczego nie ma efektów.

Pierwszym pozytywnym sygnałem, że pozycjonowanie działa, będzie większy ruch na stronie. W zależności od tego, w jakim stanie jest sklep internetowy, wdrożenie podstawowych zmian po audycie SEO może szybko poprawić widoczność witryny – choć raczej nie będzie to obecność w TOP10. Jeśli Twoja konkurencja nieźle sobie radzi z pozycjonowaniem, to zadowalające efekty zauważysz gdzieś po 9-12 miesiącach. W przypadku sklepów o bardziej niszowym asortymencie pierwsze efekty mogą być widoczne nawet po kilku tygodniach. Jak widzisz, naprawdę nie ma reguły.

Na koniec dodam jeszcze jedno – pierwsze widoczne efekty nie oznaczają jeszcze sukcesu. Zwykle nie idzie za nimi zwiększenie sprzedaży, a więc sukces z perspektywy biznesu. Większy ruch na stronie to na pewno dobry znak, ale zależy mi przede wszystkim na tym, żeby zwiększyć zyski Twojej firmy.

Jak przyspieszyć proces pozycjonowania?

Co możesz zrobić, żeby przyspieszyć i zwiększyć efektywność działań SEO? Jednym ze sposobów jest samodzielne indeksowanie nowo powstałych podstron w Google Search Console. Tym sposobem nie czekasz, aż zajmą się tym roboty Google’a, tylko przejmujesz inicjatywę – to szczególnie dobre rozwiązanie dla osób, które posiadają rozbudowany sklep internetowy. Dodanie podstrony do kolejki indeksowania za pomocą Google Search Console jest najszybszą metodą jej zgłoszenia. Trwa to dosłownie od kilku sekund do kilku minut.

Dużym wsparciem pozycjonowania będzie regularne tworzenie przez Ciebie treści – możesz się zająć tym samodzielnie lub zlecić to osobie, która choć trochę zna się na Twojej branży, lub jest w stanie zrobić dobry research, i potrafi dobrze pisać (to połączenie jest naprawdę ważne). Potrzebujesz przynajmniej od 2 do 3 artykułów blogowych miesięcznie, żeby zbudować widoczność sklepu w wyszukiwarce. Pamiętaj jednak, że nie może być to lanie wody – to musi być coś przydatnego, inspirującego, wartościowego zarówno dla Twoich obecnych, jak i potencjalnych klientów.

Jak długo utrzymują się efekty pozycjonowania?

Jeden porządny trening nie sprawia, że jesteś wysportowaną osobą, a przerwa w regularnych treningach prowadzi do obniżenia kondycji. Podobnie jest w przypadku pozycjonowania – raz wypracowane efekty nie są dane raz na zawsze. Kluczem do długotrwałego sukcesu jest ciągła praca, analiza i dostosowywanie się do zmieniających się warunków i algorytmów wyszukiwarki.

O czym jeszcze musisz pamiętać? W silnie konkurencyjnych branżach pozycje w Google zmieniają się dynamiczniej i wymagają ciągłego monitorowania sytuacji. Nie bez znaczenia są również zmieniające się zachowania użytkowników i kolejne aktualizacje algorytmów Google’a – to właśnie dlatego musisz trzymać rękę na pulsie i śledzić w miarę na bieżąco trendy.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu – podsumowanie

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego? To zależy od tak wielu czynników, że najchętniej zaprosiłbym Cię na profesjonalny audyt SEO – wtedy będziemy w stanie porozmawiać o konkretach. A tak zupełnie poważnie, to musisz uzbroić się w cierpliwość. Tak jak budowanie marki jest procesem długotrwałym i w zasadzie niekończącym się, tak pozycjonowanie wymaga ciągłej pracy, choć o różnym natężeniu.

Nie daj się też nabrać na to, że większa widoczność oznacza sukces – szczególnie jeśli mówimy o skoku ze 110 pozycji na 45 miejsce. Nie oszukujmy się, że to zwiększy Twoje przychody. Najlepszych efektów możesz się spodziewać między 12 a 24 miesiącem współpracy z freelancerem SEO lub agencją. To z kolei oznacza, że warto się nastawić na współpracę długoterminową i… pamiętać, że są to tylko uśrednione przedziały czasowe, a w przypadku Twojego sklepu internetowego ten czas oczekiwania na efekty może być inny.

Pytania, które zadajecie najczęściej

Jak długo trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego jest procesem zmiennym i może trwać od kilku miesięcy do kilku lat. Kluczowe czynniki, które wpływają na czas jego trwania, to konkurencyjność branży, stan początkowy strony, jakość treści i strategia linkowania (zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego). Nowe sklepy bez wcześniejszej optymalizacji SEO mogą potrzebować więcej czasu na osiągnięcie widoczności. Z kolei sklepy w mniej konkurencyjnych branżach mogą zauważyć pierwsze efekty szybciej. Jeśli zależy Ci na trwałych wynikach pozycjonowania, musisz je traktować jako długoterminową inwestycję i proces, który nigdy się nie kończy, choć z czasem działania wymagają mniejszego nakładu pracy.

Czy mogę przyspieszyć proces pozycjonowania?

Oczywiście, że tak – szczególnie jeśli nie działasz w pojedynkę i zlecasz pozycjonowanie ekspertowi. To specjalista SEO przejmie większość działań, ale wasza wspólna współpraca może podkręcić tempo, przyspieszając efekty. To nie jest kolejny czynnik rankingowy Google’a, ale coś, co pomoże Ci zwiększyć skuteczność strategii pozycjonowania. W jaki sposób możesz przyspieszyć proces?

  • Akceptuj sugerowane przez specjalistę SEO zmiany
  • Wprowadzaj zalecenia techniczne na stronie
  • Nie dodawaj na stronie tekstów skopiowanych od konkurencji, np. opisów produktów
  • Uzupełniaj istniejące już treści wskazanymi frazami kluczowymi
  • Otwórz się na zmiany na stronie – chodzi o poprawę doświadczenia użytkowników, która zwiększa szansę na lepszą widoczność witryny
  • Uwzględniaj sugestie dotyczące formy kontaktu z klientem, sposobu prezentacji produktów i usług, aspektu wizualnego sklepu

Kiedy zobaczę pierwsze efekty?

Pozycjonowanie strony w Google jest procesem długotrwałym, który wymaga cierpliwości. Efekty zależą od wielu czynników, takich jak konkurencyjność branży, aktualna pozycja strony w wyszukiwarce, jakość i unikalność treści, a także strategia linkowania. W zależności od obecnego stanu sklepu internetowego pierwszych efektów możesz się spodziewać w okresie od miesiąca do trzech miesięcy. Nie będą to jednak efekty istotne z punktu widzenia przychodów – dlatego nastaw się na dłuższą współpracę ze specjalistą SEO, dzięki któremu zwiększysz zyski sklepu.

OSTATNIE WPISY:

Podobne wpisy