Piotr Skrzypek - Freelancer SEO » Optymalizacja SEO
Co to jest i jak wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?
#wiecejnizseo
Nawet jeśli nie masz wiedzy technicznej.
Chcę optymalizację SEO już teraz!
Pozycjonowaniem stron internetowych interesuje się coraz więcej przedsiębiorców. Jednak co to jest optymalizacja SEO i dlaczego warto się na niej skupić? W dużym skrócie są to procesy, które prowadzą do zwiększenia widoczności Twojej strony w wyszukiwarce. Pomoże to Twoim potencjalnym klientom znaleźć Twoją ofertę. Z naszego artykułu dowiesz się, na czym polega optymalizacja SEO i kiedy warto się nią zainteresować.
Optymalizacja SEO polega na dostosowaniu strony do wytycznych Google, tak, by znalazła się na jak najwyższej pozycji na wybrane frazy w organicznych wynikach wyszukiwania. Ma to bezpośrednie przełożenie na zwiększenie ruchu na stronie i konwersji. Mówiąc prostym językiem, są to działania, dzięki którym Twoja domena ma szansę wyświetlić się wysoko w wyszukiwarce po wpisaniu przez klienta frazy związanej z Twoją ofertą.
Znasz już zalety optymalizacji SEO. Jednak czy naprawdę jest to potrzebne? Algorytmy Google zostały przecież stworzone po to, by pomóc użytkownikom znaleźć stronę, która najbardziej ich interesuje. Żeby odpowiedzieć na to pytanie, sprawdźmy najpierw, jak działa wyszukiwarka Google i skąd “wie”, co jest na Twojej stronie.
Wszystko zaczyna się od crawlingu, czyli przeszukiwania sieci w celu znalezienia i zaindeksowania stron internetowych. Roboty Google systematycznie przeszukują każdą witrynę, “poruszając się” dzięki linkom wewnętrznym i zewnętrznym.
Indeksowanie to proces gromadzenia i przechowywania informacji, które zostały zebrane w czasie crawlingu. W bazie danych przechowywane są informacje czytelne dla algorytmów, które umożliwiają im ustalenie, co znajduje się na danej stronie. Są to między innymi informacje o słowach kluczowych, linkach czy obrazach.
Warto tu podkreślić, że Twoja strona może być widoczna w wyszukiwarce dopiero po zaindeksowaniu. Ten proces może trwać nawet kilka tygodni. Pozostaje Ci więc cierpliwie czekać lub skorzystać z usług specjalisty, który zaindeksuje stronę w Google Search Console.
Na podstawie zaindeksowanych informacji algorytmy rankingowe określają kolejność wyświetlania wyników wyszukiwania. Na samej górze znajdą się więc wyniki, które – według algorytmów – są najbardziej atrakcyjne dla użytkownika. Co biorą pod uwagę? Między innymi ilość i… jakość treści. Skąd roboty Google wiedzą, czy teksty na Twojej stronie są merytoryczne? Między innymi ze statystyk, ile czasu odbiorcy spędzają na stronie. Jeśli więc Twoi goście uciekają z niej po kilku sekundach, algorytmy zapewne uznają ją za mało wartościową.
Duże znaczenie ma także właściwie użycie słów kluczowych (muszą być dobrze dobrane i nie pojawiać się w tekście ani za rzadko, ani za często), linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne czy struktura tekstu.
Mimo wszystko nie można tego traktować zupełnie zero-jedynkowo. Google nie ujawnia wszystkich czynników rankingowych, a same algorytmy również często się zmieniają. W tej kwestii warto więc zdać się na wyczucie i doświadczenie specjalisty SEO.
Zamawiam optymalizację SEO!
Wspomnieliśmy już, że optymalizacja SEO to dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarki. Jednak co to naprawdę znaczy? Poniżej przedstawimy kilka aspektów, które algorytmy biorą pod uwagę.
Bez użycia odpowiednich słów kluczowych roboty Google nie będą “rozumieć”, czego dotyczy Twoja strona. Warto więc sprawdzić, jakie słowa i frazy Twoi klienci wpisują w wyszukiwarkę i używać ich naturalnie w treści strony, tytułach, nagłówkach i meta-opisach. Pamiętaj jednak, że roboty wciąż mają problemy z czytaniem obrazów. Nie umieszczaj więc ważnych informacji wyłącznie na grafikach.
Dobrej jakości tekst jest ważny nie tylko pod kątem SEO. Pamiętaj, że treści również “sprzedają” Twoje produkty czy usługi. Dobrze więc, by były merytoryczne, zrozumiałe dla użytkowników oraz unikalne. Absolutnie nie polecamy kopiować tekstów ze strony konkurencji. Jest to nie tylko nieuczciwe, lecz również może zaszkodzić Twojej pozycji w Google. Nie przesycaj ich też frazami kluczowymi – wywoła to irytację odbiorców, a algorytmy mogą potraktować taki tekst jako spam.
Tekst musi nie tylko dobrze brzmieć, ale również… dobrze wyglądać. Należy więc stosować nagłówki H1, H2 itd. oraz krótkie akapity. Częstym błędem jest umieszczanie na stronie tzw. “ściany tekstu”, w której brakuje akapitów, wyboldowań i nagłówków. Taka treść będzie trudna do czytania na ekranie, więc użytkownik najpewniej zupełnie ją zignoruje lub przeczyta tylko kilka pierwszych zdań.
Na niektórych stronach internetowych brakuje również wyraźnie odznaczonych nagłówków. Jeśli wstawisz je jako zwykły pogrubiony tekst, każdy użytkownik będzie wiedział, że jest to nagłówek. Niestety robot nie odróżni go od bardzo krótkiego akapitu.
Dzięki optymalizacji technicznej ułatwiasz robotom zaindeksowanie Twojej strony. Polega ona między innymi na poprawie prędkości ładowania strony. Jeśli będzie otwierać się zbyt wolno, wpłynie to negatywnie na Twoją pozycję oraz wywoła irytację użytkowników. Wielu internautów rezygnuje zupełnie z przejrzenia strony, jeśli otwiera się dłużej niż 3 sekundy.
Poza tym należy zoptymalizować metadane (w szczególności metadescription), strukturę URL i oznaczenia kodowe. Wyjątkowo ważne są znaczniki alt, dzięki którym roboty mogą zrozumieć zawartość obrazów.
W optymalizacji SEO ważne jest linkowanie prowadzące do strony (linki zewnętrzne). Ważne jednak, by pochodziły z wartościowych stron internetowych. Nie zapominaj również o prawidłowym linkowaniu wewnętrznym (wewnątrz strony).
Obecnie większość użytkowników Internetu korzysta z niego właśnie za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Upewnij się więc, że Twoja strona prezentuje się równie dobrze na ekranie komputera i smartfona. Dostosowanie do urządzeń mobilnych jest ważnym czynnikiem rankingowym w algorytmach wyszukiwarek.
Osoby zainteresowane SEO często pytają, jak szybko mogą zobaczyć efekty. Zależy to jednak od kilku czynników – przede wszystkim konkurencji. Jeśli oferujesz niszową usługę w małej miejscowości, efektów możesz się spodziewać nawet po kilku tygodniach. Inaczej jest, jeśli masz dużą konkurencję, która ma duże doświadczenie i korzysta z usług agencji SEO dłużej niż Ty. Jeśli więc prowadzisz na przykład sklep z butami w Warszawie, na poprawę pozycji będzie trzeba poczekać nawet pół roku. Warto jednak uzbroić się w cierpliwość. Zwiększenie widoczności w wyszukiwarce jest kluczem do zdobycia nowych klientów.
Kolejnym wyznacznikiem jest oczywiście aktualna pozycja w wyszukiwarce. Jeśli Twoja strona nigdy nie była pozycjonowana i znajduje się daleko w wynikach wyszukiwania, pierwsze wyniki pojawią się bardzo szybko.
Duże znaczenie ma także historia i autorytet Twojej strony. Jeśli w przeszłości były na nią nałożone filtry lub otrzymałeś karę od Google, proces może się wydłużyć.
Wiesz już, że optymalizacja SEO to proces długotrwały. Specjalista SEO już na początku współpracy poda Ci również czas, po którym możesz spodziewać się efektów. Jednak czy można to przyspieszyć? Odpowiedź może Cię zdziwi. Można, ale nie zawsze warto.
Niektóre agencje SEO mogą Ci obiecać wyjątkowo szybkie rezultaty. Zazwyczaj będzie się to wiązać z pozyskiwaniem linków z podejrzanych źródeł, umieszczaniem na stronie złej jakości treści przesyconej frazami kluczowymi, a nawet kopiowaniem czyjejś treści z innych stron internetowych.
Stosowanie nieuczciwych strategii pozycjonowania (black hat SEO) może skutkować nałożeniem kary Google, a nawet usunięciem domeny z wyników wyszukiwania. Zdecydowanie warto więc poczekać dodatkowe kilka miesięcy.
Co to jest optymalizacja SEO? Jest to szereg działań, które mają na celu zwiększenie Twojej pozycji w wyszukiwarce na wybrane frazy. Wpływ mają na nią między innymi:
Pierwsze efekty optymalizacji możesz zobaczyć po kilku miesiącach od rozpoczęcia współpracy z agencją SEO. Nie warto jednak szukać nieuczciwych dróg na skróty, które mogą skutkować nałożeniem kary na Twoją stronę.
FORMULARZ KONTAKTOWY
Masz pytania lub chcesz otrzymać bezpłatną wycenę?
Piotr Skrzypek - Freelancer SEO » Optymalizacja SEO