Piotr Skrzypek - Freelancer SEO » Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne
Nie wiesz, dlaczego Twojej firmie brakuje klientów?
Zainwestuj w pozycjonowanie lokalne!
#wiecejnizseo
Dlaczego nie wykorzystujesz potencjału, jaki daje promocja lokalnego biznesu w sieci?
Widoczność to klucz do sukcesu Twojej firmy w świecie online. Zyskaj przewagę konkurencyjną dzięki skutecznej strategii pozycjonowania lokalnego, którą dla Ciebie przygotuję.
Dzisiaj większość Twoich potencjalnych klientów korzysta z Internetu, aby znaleźć usługi i produkty w najbliższej okolicy. To właśnie dlatego tak ważne jest, aby Twoja firma była widoczna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, gdy ktoś szuka usług lub produktów związanych z Twoją branżą.
Jako doświadczony freelancer SEO pomogę Ci zwiększyć widoczność, maksymalnie wykorzystując budżet, który chcesz przeznaczyć na marketing. Dzięki temu wszystkie moje działania są kaloryczne, czyli czemuś służą i przynoszą efekty. Nie chcesz przecież przepalić budżetu, prawda?
Chcę dobrze wykorzystać budżet na SEO lokalne!
Wiele osób uważa, że inwestycja w promocję lokalnej firmy to zbyt duże koszty – szczególnie biorąc pod uwagę skalę działalności. Obawia się, że cena takiej usługi jest za wysoka, a i tak zawsze trzeba choć trochę się znać, żeby móc zweryfikować efekty działań. Co więcej, nie ma żadnej gwarancji, że promocja rzeczywiście zwiększy liczbę klientów, czy przychody firmy.
Ty też należysz do tego grona osób? Doskonale rozumiem Twoje obawy – sam również wielokrotnie byłem rozczarowany jakością usług, za które płaciłem często niemałe pieniądze. O podobnych historiach nie raz słyszałem od swoich klientów. Wiem, że ta obawa jest uzasadniona, ale…
No właśnie. Strach nie pomoże Ci rozwinąć firmy. To inwestycja w pozycjonowanie lokalne może przynieść naprawdę wartościowe i długotrwałe efekty Twojemu biznesowi. Co więcej, nie chodzi o to, aby Twoja firma pojawiała się na pierwszym miejscu we wszystkich wynikach wyszukiwania, ale o to, aby trafić do tych potencjalnych klientów, którzy rzeczywiście szukają Twoich usług w okolicy. Wykorzystaj potencjał SEO lokalnego, jeśli:
Przede wszystkim jednak przypomnij sobie, jak często korzystasz z usług jakiejś firmy, dlatego, że wyświetliła Ci się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danej frazy, np. angielski dla dorosłych Poznań lub restauracja meksykańska Poznań centrum. Dokładnie tak samo działają Twoi klienci, a Ty musisz to tylko wykorzystać.
Pozycjonowanie lokalne jest optymalizacją strony lub sklepu internetowego tak, by dotrzeć do możliwie największej liczby osób w danej lokalizacji. Proces odbywa się m.in. poprzez wykorzystanie fraz kluczowych, które zawierają nazwę miasta. Celem pozycjonowania lokalnego jest osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania dla lokalnych zapytań, np. restauracja w Warszawie.
Najczęściej pozycjonowanie dotyczy wyszukiwarki Google – to tam większość firm stara się zwiększyć swoją widoczność, ale istnieją też inne wyszukiwarki, np. Bing, Yahoo! oraz DuckDuckGo. Co więcej, za 46% wszystkich wyszukiwań w Google odpowiadają osoby poszukujące produktów lub usług w swojej okolicy.
Jak do tego doszło, że pozycjonowanie lokalne zyskało na znaczeniu?
w ciągu ostatnich kilku lat Google wprowadziło wiele zmian, które miały poprawić jakość wyników i dostarczać użytkownikom trafniejsze odpowiedzi na ich zapytania. Pozycjonowanie lokalne wyrosło zresztą z aktualizacji Google’a Gołąb z 2014 roku. Dzięki niej odpowiedzi na zapytania są powiązane z miejscem, w którym znajduje się użytkownik – nawet jeśli we frazie nie znajdzie się jego aktualna lokalizacja.
01
w 2014 roku Google wprowadziło również usługę Google Moja Firma, która umożliwia firmom łatwe i szybkie zarządzanie informacjami na ich temat w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Dzięki usłudze firmy mogą m.in. dodawać dane kontaktowe, godziny otwarcia, zdjęcia i opinie klientów, co przekłada się na zwiększenie ich widoczności w lokalnych wyszukiwaniach.
02
powszechność smartfonów i tabletów sprawiła, że użytkownicy często korzystają z wyszukiwania lokalnych usług i produktów podczas przemieszczania się. W związku z tym Google wprowadziło wiele zmian, które umożliwiają użytkownikom łatwe wyszukiwanie lokalnych firm na urządzeniach mobilnych.
03
01
02
03
Chcę dotrzeć do nowych klientów w okolicy!
Pozycjonowanie lokalne stało się więc niezbędnym elementem strategii marketingowej dla firm, które chcą być liczącą się konkurencją w swoim regionie i dotrzeć do klientów z okolicy.
Nawet sztuczna inteligencja korzysta z opinii znajdujących się w wizytówkach Google Moja Firma, żeby odpowiedzieć na pytanie, co warto zjeść np. w Poznaniu.
Skuteczna strategia pozycjonowania lokalnego wymaga koncentracji na kilku aspektach. Google musi lepiej rozumieć, czym się zajmujesz i kiedy Twoje usługi lub produkty mogą być interesujące dla użytkownika.
Co więcej, według danych BrightLocal z 2023 roku aż 98% użytkowników czyta recenzje dotyczące firm działających lokalnie – są to recenzje, które znajdują się w Internecie. 87% konsumentów do oceny lokalnych firm w 2022 roku wykorzystywało Google, co oznacza wzrost o 6% w stosunku do 2021 roku. Co to oznacza dla nas?
Na czym to polega?
Przede wszystkim tyle, że pozycjonowanie lokalne jest działaniem niezbędnym dla Twojej firmy – ludzie naprawdę szukają w Internecie informacji na temat firm, z których usług zamierzają skorzystać. To oczywiście tylko jedna z opcji. Drugą jest to, że dopiero szukają firmy, z której usług chcieliby docelowo skorzystać. I tu ujawnia się potencjał SEO lokalnego.
Pozycjonowanie obejmuje:
Pozycjonowanie lokalne jest bardzo ważne dla małych i średnich firm, ponieważ umożliwia przewagę konkurencyjną na lokalnym rynku. Żeby jednak było to możliwe, oceń z dystansu Twoją obecną sytuację. Sprawdź i zastanów się:
na jakie frazy kluczowe jest widoczna Twoja strona internetowa,
jakie działania (jeśli w ogóle) prowadzisz w ramach SEO lokalnego,
kto osiąga lepsze wyniki od Ciebie i co robi, czego Ty nie robisz,
jak możesz jeszcze lepiej zoptymalizować witrynę.
Głównym celem pozycjonowania lokalnego jest zwiększenie widoczności strony internetowej w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Są to działania, które wymagają czasu – realizacja strategii SEO dużo bardziej przypomina wymagający maraton niż krótki, intensywny sprint. Korzyści, które wynikają z takiego podejścia, są jednak warte dłuższego oczekiwania na efekt.
Dobrze wdrożone pozycjonowanie lokalne przekłada się na większą widoczność w sieci. To z kolei pozwala osiągnąć:
Zmiany, które w ostatnich latach wprowadziło i nadal wprowadza Google, pokazują, że na znaczeniu zyskują firmy budzące zaufanie, wiarygodne i mające status eksperta. Nie inaczej jest w przypadku firm działających lokalnie. Skuteczna strategia SEO pomoże Ci zwiększyć zaufanie klientów do Twoich produktów lub usług. Elementami wspierającymi te działania powinny być:
Coraz więcej osób korzysta z Internetu za pomocą smartfonów czy tabletów – potwierdzają to działania Google’a, które w 2021 roku ustanowiło Core Web Vitals kolejnym czynnikiem rankingowym. Są to wskaźniki dotyczące szybkości i wydajności stron internetowych, a jednym z kluczowych elementów, który pozwala to ocenić, jest responsywność mobilna. Poziom responsywności pozwala określić, czy dana strona będzie dobrze wyglądała na smartfonie lub tablecie.
Optymalizacja witryny tak, by była dostosowana do urządzeń mobilnych, umożliwia szybszy dostęp do lokalnych informacji. Jeśli po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „angielski dla dorosłych Kraków”, użytkownik nie jest w stanie w wygodny sposób przejrzeć wszystkich stron internetowych, które wyświetlają się w TOP10, to ten użytkownik po prostu się zniechęci. Pozycjonowanie lokalne pozwoli Ci tego uniknąć.
Pozycjonowanie stron jest ściśle powiązane z analizą konkurencji – bez niej tak naprawdę nie da się przygotować skutecznej strategii SEO. To z kolei oznacza, że pozycjonowanie w pewien sposób zmusza Cię do tego, by dowiedzieć się więcej o swojej konkurencji – jakie działania podejmuje, w czym jest lepsza od Ciebie, w jaki sposób możesz się zainspirować jej marketingiem.
To pierwszy krok, by tę konkurencję wyprzedzić, stać się ważnym graczem na lokalnym rynku. Możesz osiągnąć przewagę, nie popełniając błędów, które popełniła konkurencja, ponieważ z audytu SEO i analizy jesteś w stanie wyciągnąć esencję tego, co przyniosło pozytywne efekty. Oczywiście to nie oznacza, że już nigdy nie popełnisz błędu, prowadząc swoją firmę – tego nie da się uniknąć w 100%. Chodzi jednak o to, by efektywnie korzystać z informacji, które są dostępne na wyciągnięcie ręki lub które jesteś w stanie zlokalizować bez większego wysiłku. Pozycjonowanie lokalne ma pewne cechy wspólne z pozycjonowaniem sklepu internetowego, ale ma też wiele różnic, ponieważ w przypadku e-commerce wykorzystuje się przede wszystkim pozycjonowanie szerokie.
Efektywne wykorzystanie zasobów na działania marketingowe zawsze jest wartościowe biznesowo, ale staje się szczególnie ważne w dobie kryzysu. SEO lokalne sprawia, że na Twoją stronę internetową docierają przede wszystkim osoby z Twojej najbliższej okolicy (lub np. turyści, którzy akurat znajdują się w Twojej miejscowości). Rzadziej natomiast Twoją witrynę odwiedzają użytkownicy, którzy nigdy nie dokonają zakupu w Twoim sklepie lub nie skorzystają z Twoich usług, bo po prostu nie działasz w ich regionie.
W przypadku pozycjonowania lokalnego łatwo skupić uwagę na korzyściach, które są bezpośrednio powiązane z wyszukiwarką Google. Tymczasem tak naprawdę większość działań w ramach strategii SEO może odegrać istotną rolę w poprawie struktury i wydajności Twojej strony.
Praca nad szybkością ładowania strony, wdrożenie zaleceń pod kątem UX, czyli doświadczenia użytkownika (np. czytelna struktura witryny, jasność, co do tego, w jaki sposób kupić produkt lub skontaktować się z firmą) – każdy z tych elementów pomaga zoptymalizować współczynnik konwersji (CRO).
Chcę ustalić szczegóły współpracy!
Musisz im to pokazać, a do tego potrzebujesz dobrej widoczności – nie w przestrzeni fizycznej, a w Internecie. To właśnie tam większość z nas dociera, zanim podejmie decyzję, by skorzystać z usług danej firmy lub zrobić zakupy w pobliskim sklepie.
Wykorzystaj wzmożone zainteresowanie lokalnością – klienci coraz częściej świadomie podejmują decyzję o tym, by zakupy robić lokalnie i wspierać małe firmy, które działają w okolicy. Istnieje duża szansa, że w kolejnych latach zwrot w stronę lokalności tylko zyska na znaczeniu. Będą temu sprzyjały problemy z łańcuchem dostaw, kryzys klimatyczny i związane z tym poczucie odpowiedzialności, ale również kryzys gospodarczy, który zmusza do oglądania każdej złotówki dwa razy.
Zmiana zachowania wśród Twoich potencjalnych klientów to tylko kolejny argument za tym, by zainwestować w pozycjonowanie lokalne. Doraźne działania takie jak płatne kampanie reklamowe nie zapewnią Ci stabilności na wiele lat. SEO lokalne jako rodzaj biegu długodystansowego zwiększa Twoją szansę na regularne docieranie do nowych klientów. Masz pytania lub wątpliwości? Zapraszam na konsultacje SEO.
Możesz – pytanie, czy masz na to czas. Jeśli nie masz doświadczenia w pozycjonowaniu lokalnym, niespecjalnie orientujesz się w aktualizacjach, które wprowadza Google, a przede wszystkim chcesz zwiększyć szansę na efektywność strategii SEO, to nie próbuj działać na własną rękę.
Pozwól mi zająć się Twoją stroną internetową w najlepszy możliwy sposób – dopasowany do Twojej działalności. Dzięki temu unikniesz konieczności ciągłego monitorowania efektywności działań SEO i nie będziesz reagować „na czuja” aktualizacje algorytmu Google’a.
Być może po raz pierwszy myślisz o pozycjonowaniu lokalnym strony internetowej, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz już za sobą współpracę z jakąś agencją SEO lub freelancerem. Obawiasz się, że po raz kolejny:
Nie tym razem. Doskonale rozumiem, że chcesz wiedzieć, na co idą Twoje pieniądze – szczególnie dzisiaj, kiedy dużo bardziej kontrolujemy firmowe wydatki.
Chcę ustalić szczegóły współpracy!
FORMULARZ KONTAKTOWY
Masz pytania lub chcesz otrzymać bezpłatną wycenę?
Piotr Skrzypek - Freelancer SEO » Pozycjonowanie lokalne