Pozycjonowanie Magento

Czy pozycjonowanie sklepu na platformie Magento jest bardziej wymagające niż na innych systemach? To rozwiązanie, z którego korzystają takie marki jak Coca-Cola, Canon, Nike czy Puma – są to więc duże biznesy, które inwestują olbrzymie pieniądze również po to, by zwiększyć swoją widoczność w sieci.

Choć ich pozycjonowanie co do zasady nie różni się od pozycjonowania sklepów zbudowanych na innych platformach, to Magento rzeczywiście bywa trudniejszym systemem niż popularne w Polsce rozwiązania takie jak PrestaShop czy Shoper. Jako freelancer SEO pomagam swoim klientom poprawić organiczne wyniki wyszukiwania ich sklepów na Magento, korzystając z mojego wieloletniego doświadczenia agencyjnego.

Czy pozycjonowanie sklepu na platformie Magento jest bardziej wymagające niż na innych systemach? To rozwiązanie, z którego korzystają takie marki jak Coca-Cola, Canon, Nike czy Puma – są to więc duże biznesy, które inwestują olbrzymie pieniądze również po to, by zwiększyć swoją widoczność w sieci.

Choć ich pozycjonowanie co do zasady nie różni się od pozycjonowania sklepów zbudowanych na innych platformach, to Magento rzeczywiście bywa trudniejszym systemem niż popularne w Polsce rozwiązania takie jak PrestaShop czy Shoper. Jako freelancer SEO pomagam swoim klientom poprawić organiczne wyniki wyszukiwania ich sklepów na Magento, korzystając z mojego wieloletniego doświadczenia agencyjnego.

#wiecejnizseo

Kiedy zdecydować się na optymalizację SEO sklepu?

Zastanawiasz się, czy poprawić swoją stronę pod kątem SEO? Optymalizacja Magento to dobra biznesowo decyzja, jeśli:

  • widzisz spadek sprzedaży w kanałach online,
  • konkurencja prześcignęła Cię w TOP10,
  • chcesz rozwinąć swój sklep internetowy,
  • chcesz zwiększyć widoczność sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania.

Nie ryzykuj braku strategii SEO – jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję, to Twój sklep oparty na Magento wymaga najlepszej analityki i przemyślanych działań. 

Jakie działania SEO wykonam dla Twojego sklepu internetowego?

  • Audyt SEO sklepu na Magento oraz audyt konkurencji
  • Analizę słów kluczowych
  • Analizę ruchu organicznego
  • Naprawą błędów, które zidentyfikuję podczas audytu
  • Przygotuję strategię linkowania zewnętrznego
  • Zapewnię treści dostosowane do specyfiki branży i zoptymalizowane pod SEO

Do czego służy platforma Magento?

Amerykańska platforma e-commerce Magento umożliwia tworzenie rozbudowanych sklepów internetowych. Jej rozwiązania są dostępne w dwóch wariantach: w modelu Open Source (Magento Community) oraz płatnej, komercyjnej wersji (którą możesz znać jako Magento Enterprise lub Adobe Commerce – system należy do Adobe od 2018 roku). Każdy z nich zapewnia dużą elastyczność działania, ale to wariant Enterprise daje większe możliwości i posiada więcej funkcji, w tym możliwość dostosowania sklepu internetowego do obsługi większego wolumenu produktów i baz danych klientów.

Magento to jeden z najpopularniejszych systemów na świecie, choć tak jak wspomniałem na początku, w Polsce większą popularnością cieszą się inne platformy. Jednym z powodów mogą być koszty, jakie wiążą się ze wdrożeniem systemu Magento, a dokładniej wariantu Enterprise – może on wynosić od kilkudziesięciu tysięcy do kilku milionów złotych. Choć model Open Source jest bezpłatny (co sprawia, że swobodnie korzystają z niego mniejsze sklepy), to nadal wymaga innych kosztów, choćby związanych z zakupem i utrzymaniem hostingu, czy wdrożeniem dodatkowych modułów.

Które rozwiązanie Magento wybrać pod kątem pozycjonowania?

Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga podobnych działań niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na Magento Commerce, czy Magento Community. To przede wszystkim poprawna konfiguracja oraz wdrożenie odpowiednich rozwiązań wpływają na widoczność w wynikach, nie wybór systemu CMS. Oczywiście platforma sama w sobie również ma znaczenie, ale raczej pod kątem nakładu pracy potrzebnego, by zoptymalizować witrynę.

Wiele zależy tak naprawdę od tego, jakimi środkami dysponuje Twoja firma i jakie masz oczekiwania pod względem rozwoju Twojego sklepu na Magento. Platforma umożliwia rozbudowę i skalowanie biznesu, więc warto też wziąć pod uwagę długoterminowe plany. Korzystają z niej zarówno mniejsze e-commerce, jak i marki o światowym zasięgu, ale ze względu na koszty Magento sprawdza się przede wszystkim w przypadku firm z dużym budżetem.

Czy Magento sprzyja pozycjonowaniu sklepu?

Optymalizacja SEO sklepu postawionego na Magento przebiega podobnie jak w przypadku innych popularnych systemów. Sama platforma posiada wbudowane funkcje SEO, które ułatwiają prace nad lepszą widocznością sklepu. Musisz jednak wiedzieć, że wdrożenia bywają trudniejsze i trwają dłużej – często potrzebne jest wsparcie developera, co siłą rzeczy wiąże się z dodatkowym kosztem.

Z doświadczenia wiem natomiast, że jeśli firma postawiła swój sklep na Magento, to posiada też własną obsługę IT, która jest w stanie wdrożyć rekomendowane przez pozycjonera rozwiązania. Z mojej perspektywy kluczowe są zatem:

  • rzetelny audyt SEO, który pozwoli określić, jakie działania na stronie są niezbędne,
  • współpraca ze specjalistą SEO, który opracuje i wdroży skuteczną strategię pozycjonowania,
  • dodatkowe wsparcie developerskie, co pozwoli maksymalnie wykorzystać możliwości sklepu opartego na Magento.
 

Wady i zalety optymalizacji sklepu na Magento

Wady

Zalety

Wysokie koszty wdrożenia sklepu
w wariancie Adobe Commerce i tym samym mniejsza dostępność dla początkujących biznesów

Skalowalność platformy oraz liczba dodatkowych modułów, która ułatwia rozbudowę sklepu

Konieczność współpracy
z developerem, ponieważ konfiguracja sklepu wymaga określonych umiejętności technicznych

Responsywność, która jest jednym
z kluczowych elementów dla e-commerce

Wydłużony proces wdrażania zmian, który wynika z tego, jak bardzo rozbudowany jest to system

Wydajność serwera, który jest w stanie obsłużyć bardzo duże sklepy

 

Wysoki poziom bezpieczeństwa platformy, który jest możliwy między innymi dzięki częstym aktualizacjom

 

Liczne funkcje sprzedażowe w tym integracja z Allegro poprzez dodatkowy moduł oraz integracja
z systemami płatności

Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą pozycjonowania Magento?

Wielu przedsiębiorców, ale i osób związanych z SEO zastanawia się, jak skutecznie zwiększyć widoczność sklepu Magento w wyszukiwarce Google – szczególnie w dobie sztucznej inteligencji, coraz większej konkurencji i zmian w algorytmach. Tak jak pisałem, podstawowa optymalizacja nie różni się od działań SEO na innych platformach. Przejdźmy jednak krok po kroku przez proces pozycjonowania sklepu na Magento – da Ci to wyobrażenie, jakich nakładów pracy możesz się spodziewać.

Audyt SEO i analiza konkurencji

W mojej ocenie każda witryna potrzebuje audytu, by przeprowadzić kompleksowe pozycjonowanie sklepu internetowego. Jakościowa analiza strony pozwoli ustalić poziom poprawności kodu oraz struktury, a także określić kluczowe błędy i na tej podstawie zaplanować dalsze działania.

Z kolei analiza konkurencji pomoże mi zaplanować skuteczną strategię pozycjonowania, w tym określić zakres optymalizacji treści na Twojej stronie. Porządna analiza da nam informację o mocnych i słabych stronach konkurencyjnych sklepów, ale też pozwoli zidentyfikować obszary, w których możesz się wyróżnić.

Optymalizacja adresów URL, meta title oraz description

Magento pozwala tworzyć adresy URL na podstawie SKU (Stock Keeping Unit) produktów, co zwiększa automatyzację działań. Możliwość ich edycji umożliwia tworzenie bardziej przyjaznych linków, co ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie sklepu. Wystarczy zainstalować dodatkowy moduł, który automatycznie generuje SEO friendly adresy podstron.

Meta tagi i meta description możesz zoptymalizować:

  • ręcznie – przejdź do sekcji Basic Settings → Search Engine Optimization dla wybranego elementu i wprowadź odpowiednie wartości,
  • automatycznie – poprzez funkcję Product Fields Auto-Generation. Możesz też ustawić reguły dotyczące generowania meta title i description na podstawie atrybutów produktów takich jak SKU, nazwa czy opis,
  • z wykorzystaniem rozszerzeń SEO – rozszerzenia SEO Meta Templates oraz  Advanced SEO Suite umożliwiają bardziej zaawansowane zarządzanie meta tagami.

Optymalizacja indeksowania

Magento umożliwia łatwą edycję pliku robots.txt bezpośrednio z panelu administracyjnego. Dzięki temu możesz bez problemu wykluczyć z indeksowania podstrony, które nie powinny być widoczne dla robotów – takie jak strony logowania czy checkout.

Zarządzanie treścią

Magento oferuje rozbudowany system zarządzania treścią (CMS), który umożliwia łatwe tworzenie i edytowanie stron. Pozwala to zadbać o aktualność oraz atrakcyjność witryny zarówno z punktu widzenia algorytmów, jak i – a może przede wszystkim – użytkowników. Oczywiście skuteczne pozycjonowanie wymaga również innych działań takich jak:

  • wybór słów kluczowych o największym potencjale sprzedażowym i nasycenie nimi treści,
  • tworzenie unikalnych, merytorycznych treści, które nie będą służyły wyłącznie algorytmom Google’a – do tego idealnie nadaje się blog, który możesz prowadzić poprzez dodatkowy moduł lub integrację z WordPressem
  • aktualizację istniejących treści – tak, by je rozszerzyć lub zmodyfikować, oraz dostosować je do obecnych wymagań,
  • optymalizacja nagłówków w całym serwisie – powinny być atrakcyjne i użyteczne jednocześnie, dzięki czemu klienci będą w stanie bezproblemowo poruszać się po stronie sklepu,
  • usunięcie duplikatów treści z pomocą kanonicznych URL-i – sklepy internetowe oparte na Magento miewają problem z duplikatami treści, w szczególności strony produktów i kategorii.

Pozostałe działania SEO

Pozycjonowanie sklepów internetowych opartych na Magento jest złożonym procesem i myślę, że nie chodzi o to, by wymienić absolutnie każdą czynność, jaką należy wykonać. Chcę natomiast, by moi klienci mieli świadomość, jak angażujące są to działania i rozumieli, dlaczego potrzebny jest czas, by zobaczyć efekty (choć te pierwsze mogą się pojawić już po 3 miesiącach, ale większy ruch nie musi być równoznaczny z większą sprzedażą.

Pozycjonowanie Magento to długotrwały proces, dlatego potrzebujesz takich działań jak:

  • weryfikacja i ewentualna modyfikacja lub ustawienie od podstaw mapy witryny,
  • priorytetowe potraktowanie responsywności sklepu ze względu na mobile-first indexing i to, że od 5 lipca 2024 roku Google wszystkie strony indeksuje wyłącznie za pomocą robota na smartfony,
  • optymalizacja szybkości ładowania podstron,
  • bieżąca analityka, która umożliwi nam śledzenie postępów i modyfikację strategii, jeśli będzie to konieczne,
  • wdrożenie strategii SXO, która pozwoli optymalizację doświadczeń użytkowników w sklepie.

Koszty pozycjonowania sklepu Magento

Żeby zwiększyć ruch na stronie, a następnie konwersję w sklepie internetowym na Magento, potrzebujesz czasu i pieniędzy. Ale z jakimi kosztami się liczyć? Wiele zależy od tego:

  • z jakiego wariantu Magento korzystasz – teoretycznie Magento w modelu Community powinno być tańsze, ale na pewno nie będzie darmowe,
  • jaki zakres prac SEO będzie trzeba zrealizować oraz kto będzie za to odpowiadać – freelancer czy agencja SEO,
  • jaka będzie liczba pozycjonowanych fraz kluczowych oraz tego, jaka jest Twoja bezpośrednia konkurencja,
  • w jakim stanie technicznym znajduje się obecnie witryna – być może będą niezbędne dodatkowe prace, by poprawić jakość techniczną sklepu,
  • jaka jest aktualna sytuacja w branży i na rynku w ogóle – ostatnie lata pokazały, że warto mieć z tyłu głowy możliwość nagłego wzrostu cen.

Koszt pozycjonowania Magento zależy, jak w przypadku każdej innej platformy, od przynajmniej kilku czynników. Specyfika tego systemu sprawia jednak, że musisz się liczyć z nieco większymi wydatkami niż w przypadku prostszych technicznie rozwiązań.

Długoterminowe korzyści z pozycjonowania sklepu na Magento

Tak jak Tobie, mi również zależy na wzroście widoczności Twojego sklepu w wyszukiwarkach. Magento tworzy rozwiązania, które sprzyjają zwiększeniu ruchu organicznego – ja skupię się na tym, by poprawić Twoją sprzedaż. Nie zależy mi na chwilowych wzrostach w raportach. Dzięki pozycjonowaniu i optymalizacji:

  • zwiększymy rozpoznawalność Twojego sklepu,
  • zapewnimy mu stabilną, wysoką pozycję w organicznych wynikach,
  • wyprzedzimy Twoją konkurencję,
  • poprawimy konwersję.

SEO sklepu na Magento – co zyskasz we współpracy ze mną

Pomagam przedsiębiorcom, którzy prowadzą biznes e-commerce w pozycjonowaniu stron internetowych na Magento, nawet jeśli mają negatywne doświadczenie współpracy z agencją lub freelancerem SEO za sobą, po to, by zapewnić im skuteczną sprzedaż z organicznych wyników wyszukiwania. Twojej firmie również pomogę – bez względu na to, z której wersji Magento korzystasz.

Nie będę wysyłać Ci nic nie mówiących raportów. I nie będę ograniczał się do wypozycjonowania podstawowych fraz kluczowych, wmawiając Ci, że to wystarczy, by osiągnąć oczekiwane wyniki finansowe. Ze swojej strony zapewniam wsparcie merytoryczne i indywidualne podejście, które nie jest wyświechtanym frazesem, tylko zrozumieniem z mojej strony, że elastyczność to podstawa – to właśnie dlatego klienci ze mną współpracują.