Jak pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google?

Jak pozycjonować stronę

22.09.2024

To, że pozycja strony w Google jest wysoka, nie jest równoznaczne z większymi zyskami. Wiele agencji wciąż nie mówi o tym wprost – mimo że od lat zwiększa się świadomość klientów, nadal zdarza się, że ktoś płaci za to, że kilka mało sprzedażowych fraz osiągnęło dobrą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Tak być nie powinno – to za mało, by powiedzieć, że pozycjonowanie w Google przyniosło oczekiwane efekty. Jak to zrobić porządnie? Tego dowiesz się z mojego artykułu.

Czym jest SEO i dlaczego warto zacząć działać samodzielnie?

SEO (inaczej: Search Engine Optimization lub pozycjonowanie) to optymalizacja stron internetowych po to, by poprawić ich widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwarek, przede wszystkim w Google (zwłaszcza w kontekście polskim). W praktyce chodzi o to, by mieć jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce.

W przeciwieństwie do performance marketingu SEO jest działaniem długoterminowym, które przynajmniej teoretycznie jest bezpłatne. Oznacza to, że nie wymaga opłat za kliknięcia jak w przypadku płatnych kampanii reklamowych (np. Google Ads), które oferują natychmiastowe, mierzalne wyniki.

Żeby skutecznie pozycjonować sklep lub stronę www potrzebujesz czasu, ale też – wbrew pozorom – pieniędzy. SEO wymaga zasobów na optymalizację oraz tworzenie wartościowego contentu, który zwiększy widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Dlaczego warto samodzielnie pozycjonować stronę?

Może Ci się wydawać, że pytanie od pozycjonera o to, czy chcesz pozycjonować swoją stronę samodzielnie, jest trochę dziwne. Ale po pierwsze, chcę Ci pokazać, że SEO ma sens, a po drugie, wychodzę z założenia, że przynajmniej o część działań jesteś w stanie zadbać swoimi zasobami. Dlaczego?

  • Długoterminowe efekty, które mogą utrzymywać się przez długi czas, nawet jeśli zakończysz aktywne działania. Oczywiście to nie jest tak, że dobra widoczność strony jest dana raz na zawsze, jednak w przeciwieństwie do płatnych kampanii reklamowych, które przynoszą ruch tylko podczas ich trwania, skuteczne pozycjonowanie strony może zapewnić stały napływ użytkowników.
  • Niższe koszty – samodzielne pozycjonowanie stron www pozwala ograniczyć wydatki na zatrudnienie specjalisty lub agencji SEO. Usługi zewnętrzne zwykle są droższe, a nie zawsze przynoszą lepsze efekty. W mojej ocenie najlepszym modelem jest ścisła współpraca firmy ze specjalistą SEO – na przykład, jeśli będziesz publikować samodzielnie treści na stronach, to przyspieszysz efekty działań eksperta.
  • Większa kontrola nad procesem pozycjonowania strony – dzięki temu masz wpływ na decyzje dotyczące strategii, ale też łatwiej Ci dostosować działania do specyfiki swojego biznesu oraz reagować na zmiany na rynku.
  • Budowa wiarygodności – strony, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania w Google, są postrzegane przez użytkowników jako bardziej wiarygodne. Samodzielne działania umożliwia Ci skuteczniejsze zarządzanie reputacją Twojej marki w internecie – nie ryzykujesz, że np. artykuły na temat Twojej firmy pojawią się na niesprawdzonych lub nieadekwatnych do Twojej branży stronach zapleczowych.
  • Rozwój umiejętności – Twoje zaangażowanie w SEO pozwoli Ci zdobyć praktyczną wiedzę o marketingu internetowym oraz narzędziach analitycznych. To doświadczenie przyda Ci się w innych obszarach prowadzenia działalności oraz w przyszłych projektach czy podczas współpracy z zewnętrznym specjalistą.

Jak pozycjonowanie strony wpływa na ruch i wyniki?

Pozycja strony w wynikach wyszukiwania przekłada się na ruch organiczny, a w idealnym świecie również na wyższą konwersję i poprawę wyników sprzedaży. Oczywiście duża liczba wejść na stronę nie zawsze wiąże się z wyższą sprzedażą, bo na konwersję wpływają też inne czynniki takie jak:

  • jakość oferty,
  • użyteczność strony, w tym szybkość jej ładowania czy możliwie jak najprostsza ścieżka zakupów,
  • jakość i wartość sprzedażowa treści – dzisiaj nie wystarczy napisać „Hej, mam taki produkt, kup go”, musisz pokazać swoim odbiorcom, jak Twój produkt/usługa zmieni ich życie/sytuację zawodową/komfort na plus.

Co wpływa na skuteczność SEO strony? Optymalizacja techniczna, user experience (UX), odpowiednia strategia contentowa, szybka reakcja na ewentualne zmiany w algorytmach Google’a i wiele innych elementów, o których jeszcze opowiem. To, co musisz wiedzieć teraz to, że dobry tekst to za mało, by wypozycjonować stronę w Google – potrzebujesz zróżnicowanych działań, by coraz więcej osób odwiedzało Twoją stronę.

Na jakiej zasadzie działa wyszukiwarka Google?

Korzystając z Google, poniekąd spełniamy nasze marzenia o kimś, kto będzie prawidłowo odczytywał nasze myśli oraz intencje. Kogoś, kto będzie wiedział, że kiedy pytamy o najlepszą restaurację na randkę, to niekoniecznie będziemy szukać sprawdzonego kebaba w pobliżu naszego osiedla. Jak to działa w praktyce?

Algorytm Google działa na zasadzie złożonego systemu, który ocenia i klasyfikuje strony w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Bierze pod uwagę szereg czynników, które w branży nazywamy czynnikami rankingowymi. Wielu z nich nie znamy, ponieważ Google nigdy nie opublikowało kompletnej listy.

Żeby ustalić pozycję strony w wynikach Google’a, wyszukiwarka wykorzystuje roboty (zwane też robotami Google’a), które ją skanują i w ten sposób zdobywają informacje na temat jej zawartości. Na co zwracają szczególną uwagę?

  • Doświadczenie użytkowników znajdujących się na stronie – jak łatwo mogą się po niej poruszać, jak szybko się ładuje, czy poprawnie wyświetla się na urządzeniach mobilnych
  • Jakość treści oraz ich poziom optymalizacji – czy są merytoryczne i pomocne, czy poszerzają punkt widzenia użytkownika, czy wyczerpują temat, czy mają czytelną strukturę, czy są atrakcyjne dla czytelników (czyli czy zawierają pogrubienia, grafiki, zdjęcia, video, wypunktowania i wyliczenia)
  • Obecność i jakość linkowania – odnośniki, które nie pochodzą ze spamerskich stron, świadczą o wiarygodności witryny, dlatego od czasu wdrożenia algorytmu Pingwin (2012) roboty analizują linkowanie, w tym nagły, nienaturalny przyrost linków
  • Strukturę adresów URL – adres strony powinien oddawać jej zawartość oraz być prosty w odbiorze i możliwie jak najkrótszy

Google stale aktualizuje swoje algorytmy, dlatego jeśli chcesz pozycjonować stronę skutecznie i samodzielnie, tym bardziej musisz na bieżąco śledzić, co dzieje się w branży.

Chcesz zwiększyć sprzedaż i widoczność swojej strony?

Przygotuję dla Ciebie skuteczną strategię pozycjonowania!

Jakie są kluczowe elementy pozycjonowania stron internetowych?

Mapa strony

Żeby roboty Google’a mogły przeanalizować daną stronę, trzeba ją wcześniej zaindeksować. W tym celu musisz przesłać mapę, która pokazuje strukturę strony, do Google Search Console. To bezpłatne narzędzie Google’a, które pozwala właścicielom stron internetowych, webmasterom i specjalistom SEO monitorować oraz zarządzać obecnością witryny w wynikach wyszukiwania, a także identyfikować problemy techniczne.

Słowa kluczowe

Jeśli chcesz samodzielnie pozycjonować swoją stronę, nie pozostawiaj doboru słów kluczowych przypadkowi. Dobrze zoptymalizowane treści będą odpowiadały rzeczywistym potrzebom Twoich klientów, a te są obecne właśnie we frazach. To oznacza, że Tobie może się wydawać, że doskonale wiesz, jakim językiem posługują się Twoi odbiorcy, ale dopiero analiza pomoże Ci to zweryfikować.

Wyobraź sobie, że miałbym swoją pracę opierać wyłącznie na intuicji i przypuszczeniach. Nikt nie traktowałby mnie poważnie, a efekty moich działań prawdopodobnie byłyby dużo gorsze niż z pomocą narzędzi do analityki. To właśnie dlatego:

  • postaraj się zrozumieć, czego dokładnie szukają użytkownicy – słuchaj swoich klientów, notuj pytania, które się powtarzają, jeśli to możliwe przesyłaj im regularnie ankiety, a dzięki temu stworzysz plan artykułów blogowych,
  • korzystaj z narzędzi do analizy słów kluczowych takich jak Google Keyword Planner czy Ahrefs, które pomogą Ci przeanalizować liczbę wyszukiwań oraz poziom konkurencji dla wybranych fraz,
  • postaw na słowa kluczowe długiego ogona (znane również jako long tail) – są dużo bardziej precyzyjne, przypominają język naturalny, dzięki czemu sprawdzają się również podczas wyszukiwania głosowego, a jednocześnie są mniej konkurencyjne (i tańsze!), co zwiększa ich potencjał sprzedażowy, bo skuteczniej odpowiadają intencji użytkownika,
  • monitoruj efekty swoich działań – kiedy już zoptymalizujesz treści, korzystając z wybranych fraz, nie zapomnij, by za jakiś czas sprawdzić, jakie przyniosło to efekty. Jeśli będzie to konieczne, bo np. zmieniły się potrzeby użytkowników, możesz zaktualizować tekst lub ponownie go zoptymalizować,
  • nie zapomnij o pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ treści osadzone w lokalnym kontekście odpowiadają na realne zapotrzebowanie ze strony użytkowników – już w 2019 roku niemal 2/3 z nich szukało lokalnych firm w sieci przynajmniej raz w tygodniu.

Content marketing

Content marketing (lub jak ktoś woli marketing treści) to strategia, która polega na planowaniu, tworzeniu i publikowaniu treści, które będą jednocześnie spójne i wartościowe dla odbiorców. Jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji w Google, musisz zadbać o:

  • to, by Twoje treści zawierały słowa kluczowe, które pokrywają się z tym, co chcesz przekazać (przy czym raczej wybieraj frazy kluczowe długiego ogona, takie jak nocciolata krem z orzechów laskowych bio zamiast fraz ogólnych jak krem),
  • jakość treści – one nie zawsze muszą być edukacyjne, ale zawsze muszą być zrozumiałe dla Twoich odbiorców i wartościowe, czyli motywujące, inspirujące czy po prostu przydatne (jeśli prowadzisz sklep ze zdrową żywnością, możesz stworzyć sekcję przepisów kulinarnych z wykorzystaniem Twoich produktów),
  • linkowanie – to wewnętrzne pozwala zrozumieć robotom Google’a, jaka jest struktura Twojej strony, natomiast zewnętrzne pomaga zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, ale tylko jeśli linki prowadzą do witryn wysokiej jakości,
  • strukturę treści, która wydaje się oczywistością, ale z doświadczenia wiem, że nawet nie wszyscy copywriterzy tworzą hierarchiczne nagłówki (H1, H2, H3), umieszczają w treści wypunktowania i wyliczenia, nie wspominając o pogrubieniach szczególnie istotnych fragmentów.

Optymalizacja na urządzenia mobilne

W marcu 2021 roku Google uruchomiło zapowiadane od 2016 roku Mobile First Index. Oznacza to, że roboty podczas analizy stron biorą pod uwagę wyłącznie ich mobilną wersję. Powinien być to wystarczający powód dla osób, które interesuje samodzielne pozycjonowanie stron internetowych, ponieważ Mobile First Index wymusza optymalizację na urządzenia mobilne. Nawet jeśli część użytkowników nadal finalizuje transakcje na desktopach.

Jeśli więc chcesz zadbać o widoczność swojej strony w wyszukiwarce Google, zadbaj o jej responsywność. Oznacza to, że Twoja witryna powinna automatycznie dostosowywać się do urządzenia, na jakim wyświetla ją użytkownik – bez uszczerbku na jakości. Umożliwia to strona responsywna (RWD, czyli Responsive Web Design), która wykorzystuje ten sam adres URL i kod bez względu na to, na jakim urządzeniu się ładuje.

Zalety strony responsywnejWady strony responsywnej
Taka sama jakość wszystkich elementów graficznych na urządzeniach desktopowych i mobilnychAwaria wersji desktopowej będzie równoznaczna z awarią wersji mobilnej
Automatyczne dostosowanie się strony do urządzenia, na jakiej jest wyświetlanaDłuższy czas ładowania niż w przypadku strony mobilnej, która ma jednak inny adres URL i obniża jakość elementów graficznych
Brak problemów z duplikacją treści, do której dochodzi w przypadku strony mobilnejWyższy koszt wdrożenia, szczególnie jeśli Twoja strona internetowa jest rozbudowana
Zarządzanie stroną poprzez ten sam CMS w przypadku obu wersji 

Core Veb Vitals

W listopadzie 2020 roku Google wprowadziło nowy czynnik rankingowy pozycjonujący strony w wyszukiwarce internetowej, czyli Core Veb Vitals (CWV). Są to podstawowe wskaźniki, które mówią o page experience, user experience i wszystkim, co wiąże się z komfortem użytkowników podczas korzystania z poszczególnych witryn.

To działanie wymusza optymalizację strony pod kątem atrakcyjności – tego, jak szybko strona się ładuje, czy jest stabilna wizualnie. Co zrobić, żeby o to zadbać?

  1. Sprawdź aktualny CWV z pomocą narzędzi – musisz wiedzieć, jak wygląda sytuacja obecnie. Do bezpłatnych narzędzi należą Google Search Console, PageSpeed Insights, Light House czy GTmetrix.
  2. Korzystaj wyłącznie ze skompresowanych multimediów – dotyczy to zarówno zdjęć, jak i plików, które potrafią zajmować naprawdę dużo miejsca na serwerze.
  3. Sprawdź wydajność serwera, na którym znajduje się Twoja strona internetowa, a jeśli dopiero zakładasz działalność online, porównaj firmy hostingowe właśnie pod kątem wydajności. Zrobisz to między innymi, weryfikując wersję języka PHP.
  4. Korzystaj z zewnętrznych dostawców, jeśli jest to możliwe. Nie zawsze musisz publikować nagrania video bezpośrednio na swojej stronie – lepiej umieścić filmik na YouTubie i zaoszczędzić miejsce na serwerze.
  5. Wdróż LazyLoad lub sprawdź, czy działa poprawnie, jeśli już z niego korzystasz. To dobre rozwiązanie dla stron, na których znajduje się wiele elementów graficznych i multimedialnych.

Link building

Linki, zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne, są drogowskazami dla użytkowników oraz algorytmów. Są więc podstawą pozycjonowania Twojej firmy w Google. O czym pamiętać w każdym z tych przypadków?

  1. Zadbaj o czytelność adresów URL – unikaj niezrozumiałych ciągów cyfr i liter
  2. Dodaj do adresu URL słowo kluczowe – nie jest to niezbędny element, ale pozytywnie wpływa na widoczność stron w internecie
  3. Dziel wyrazy łącznikiem (-) zamiast podkreślnikiem (_)
  4. Nie używaj polskich znaków
  5. Jeśli tylko jest to możliwe, twórz jak najkrótsze adresy URL

Jakie korzyści daje przemyślane linkowanie wewnętrzne? Przede wszystkim sprawia, że łatwiej będzie Ci pozycjonować swoją stronę samemu – szczególnie jeśli to Ty dbasz o treści. Linki ułatwiają poruszanie się po witrynie oraz indeksację poszczególnych podstron. Wydłużają też średni spędzony czas na stronie, co może Ci pomóc zwiększyć konwersję.

Jeśli natomiast chodzi o linkowanie zewnętrzne, to kluczowa jest jego jakość. Żeby mieć pewność w tej kwestii, zweryfikuj zakres tematyczny strony, na której znajdą się odnośniki do Twojej domeny. Sprawdź również domain rate (DR), czyli parametr, który opisuje jakość domeny. Przy okazji zweryfikuj jej wiek – im strona jest starsza, tym lepiej (chociaż nie gwarantuje to wysokiej jakości). Zadbaj też o miejsce publikacji odnośnika – niech będzie jak najbliżej strony głównej. 

Na czym polegają działania off-page?

SEO to działania kompleksowe – obejmują nie tylko działania bezpośrednio na stronie, ale również poza nią, ponieważ wzmacniają one pozycję domeny. Należy do nich linkowanie wewnętrzne, które omówiłem w poprzedniej sekcji. Co jeszcze należy do SEO off-site?

  • Publikacja artykułów gościnnych i sponsorowanych
  • Optymalizacja profilu firmy w Google
  • Aktywność w social mediach
  • Obecność w podcastach i webinarach (gospodarze często linkują do stron swoich gości)
  • Kampanie z udziałem influencerów (oczywiście tylko te przemyślane i spójne z Twoją marką!)

Dlaczego nie warto rezygnować z audytu SEO?

Bierzesz pod uwagę pozycjonowanie stron samemu? Zacznij od audytu – dzięki temu nie będziesz działać po omacku. Czego się dowiesz?

  • Co warto poprawić na stronie
  • Czego nie masz, a co warto wdrożyć
  • Od czego najlepiej zacząć optymalizację
  • Jak Twoja strona wypada na tle konkurencji
  • Jaką strategię content marketingu przyjąć

Audyt SEO pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze. Już choćby dzięki narzędziu Google Search Console możesz zweryfikować rzeczywisty stan swojej strony i zaplanować działania.

Z jakich narzędzi SEO korzystać, żeby zadbać o optymalizację strony samemu?

Każdy, kto chce pozycjonować swoją stronę internetową, musi korzystać z dodatkowych narzędzi – przynajmniej jeśli chce działać efektywnie. Rozwiązań dostępnych na rynku jest tak wiele, że osoby początkujące mogą poczuć się przytłoczone. Pamiętaj, że każde z narzędzi, które wskazuję w tym artykule lub o których dowiesz się z innych źródeł, powstało w innym celu i różni się zakresem funkcjonalności.

Poniżej wymieniam narzędzia, z których korzystam obecnie lub korzystałem w przeszłości. Rozwiązania Google są obowiązkowe podczas pozycjonowania, ale jeśli chcesz optymalizować stronę w innej wyszukiwarce, bez problemu znajdziesz ich odpowiednik (np. dla Binga będzie to Bing Webmaster Tools).

Darmowe narzędzia SEOPłatne narzędzia SEO
Narzędzia Google: Google Search Console, Google Analytics, Google Keyword PlannerAhrefs
Yoast SEOSenuto
WordStreamSEMrush
Screaming Frog SEO SpiderSurfer SEO
UbersuggestBrightLocal
AnswerThePublicSemstorm

O czym musisz pamiętać, jeśli chcesz samemu pozycjonować stronę www

Samodzielne pozycjonowanie strony w Google nie wymaga tajemnej wiedzy, ale na pewno wymaga Twojego najcenniejszego zasobu, czyli czasu. Jeśli nie masz doświadczenia w tym obszarze, prawdopodobnie będziesz popełniać błędy – będzie Ci łatwiej o niewłaściwy dobór słów kluczowych, duplikację treści, czy włożenie wysiłku w działania, które są mniej efektywne, niż wynikałoby to z audytu SEO.

Takie doświadczenie bez wątpienia będzie wartościowe. Pytanie, czy najlepsze dla Twojego biznesu w momencie, kiedy chcesz go rozwijać i umacniać swoją pozycję na rynku. Jakie jeszcze widzę zagrożenia?

  • Może być tak, że zbyt dużą uwagę poświęcisz na technicznym SEO, co odbije się na jakości tekstów i doświadczeniu użytkownika
  • Może zabraknąć Ci czasu na analizę efektywności swoich działań – wdrożysz odpowiednie rozwiązania, ale zabraknie Ci wiedzy o tym, jakie i czy w ogóle przynoszą wyniki

Oczywiście nie chcę Cię zniechęcać – uważam, że nawet w przypadku współpracy z ekspertem lub agencją SEO, udział klienta jest kluczowy dla powodzenia SEO. Dlaczego? W ten sposób zwiększamy zakres działań na stronie i poza nią – wspólnie możemy sprawić, by strona wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania Google’a jeszcze szybciej.

Chcesz działać zespołowo? Skontaktuj się ze mną! Zacznijmy od audytu SEO, który powie nam, co dalej.

Przeczytaj też:

OSTATNIE WPISY:

Podobne wpisy
15 faktów i mitów na temat SEO z perspektywy pozycjonera
23.01.2025
15 faktów i mitów na temat SEO z perspektywy pozycjonera
23.01.2025
Co to jest Topical Authority i jaki ma wpływ na SEO?
12.01.2025
Co to jest Topical Authority i jaki ma wpływ na SEO?
12.01.2025
Dlaczego copywriting jest ważny dla SEO?
11.12.2024
Dlaczego copywriting jest ważny dla SEO?
11.12.2024