Chcesz rozszerzyć działalność stacjonarną i dotrzeć do większej liczby klientów? A może wizja sklepu online to Twój biznes od podstaw? Najwyższy czas dowiedzieć się jak założyć sklep internetowy. Tekst kieruję do osób, które wiedzą już co sprzedawać, ale szukają instrukcji działania.
Jak założyć sklep internetowy? 8 kroków
Założenie sklepu internetowego składa się z poniższych kroków.
- Zarejestrowanie firmy
- Zarejestrowanie domeny
- Wybór hostingu i oprogramowania
- Zaprojektowanie wyglądu sklepu
- Dodanie produktów
- Konfigurowanie dostaw i płatności
- Zamieszczenie regulaminu i polityki prywatności
1.Zarejestruj firmę (lub nie)
Zacznijmy od formalności i działań prawnych. Zarejestruj firmę w CEIDG – jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Możesz to zrobić przez Internet, przy wykorzystaniu konta w banku i profilu zaufanego. Założenie firmy jest bezpłatne.
Czy da się mieć sklep internetowy bez firmy? Tak, możesz sprzedawać bez rejestrowania działalności, o ile miesięczny limit przychodu będzie wynosił 75% płacy minimalnej obowiązującej w danym roku.
Warto jednak wiedzieć, że nie rejestrując firmy, czasami pojawia się problem z bramkami płatności. Większość z nich działa tylko dla sklepów zarejestrowanych na firmę.
2.Wymyśl nazwę sklepu i zarejestruj domenę
Dla niektórych to najprzyjemniejszy krok biznesowy, dla innych najtrudniejszy. Twój sklep internetowy musi mieć nazwę, czyli domenę. Domena to nic innego jak słowa w adresie po znakach www. Powinna być krótka, wskazywać na profil działalności i zdecydowanie wyróżniać się wśród konkurencji. Jeśli masz już sklep w swojej miejscowości, zastosuj tę samą nazwę dla sklepu internetowego. Nie chcesz, żeby Twój sklep był ciągle mylony ze sklepami innych przedsiębiorców, prawda? Przed podjęciem decyzji sprawdź dostępność domeny w Krajowym Rejestrze Domen.
3. Wybierz oprogramowanie
Oprogramowanie to platforma, na której stworzysz sklep internetowy – takie centrum dowodzenia. To tam znajduje się panel administracyjny do zarządzania zamówieniami i wszystkie inne kluczowe elementy. Decyzję o oprogramowaniu warto skonsultować ze specjalistą. Dobrze byłoby, abyś na wybranej platformie miał/a też hosting (udostępnienie miejsca na serwerze dla Twojej strony internetowej) lub hosting + wspomnianą domenę.
Od hostingu i oprogramowania zależą m.in. szybkość łącza, koszt prowadzenia biznesu czy wygląd sklepu. Oprogramowanie wpływa również na intuicyjność obsługi, która jest kluczowa dla użytkowników. Jeśli poruszanie się po sklepie sprawia trudności, internauci w ciągu kilku sekund podejmą decyzję o przejściu do konkurencji. Wiele platform oferuje bezpłatne wsparcie techniczne, dzięki czemu możesz w pełni skoncentrować się na biznesie.
Przykładowe platformy, na których możesz założyć sklep internetowy to:
- PrestaShop,
- Sky-shop.pl,
- osCommerce,
- Shoplo,
- Shoper,
- IdoSell,
- RedCart,
- Selly,
- Shopify,
- Selesto,
- WooCommerce,
- Magento.
W zakładce Specjalizacje na mojej stronie znajdziesz szczegółowe informacje na temat wybranych narzędzi – poznasz ich wady i zalety.
Hosting i domena mogą być oczywiście wykupione oddzielnie – jeśli tak zdecydujesz. Zrób to na przykład na stronach home.pl, nazwa.pl czy ovh.com. Niektóre oferty są za 0 zł, inne za symboliczną złotówkę. Sprawdzaj jednak planowaną płatność, która czeka Cię w przyszłości. Zarówno domena, jak i hosting wymagają corocznego odnowienia, a wtedy koszty są już wyższe.
4. Zadbaj o unikalny wygląd sklepu
Tak jak w sklepie stacjonarnym, tak i w sprzedaży online, znaczenie ma wygląd sklepu. Jeśli nie jest on atrakcyjny wizualnie, użytkownik może w jednej chwili zadecydować o wyłączeniu strony. Czy potrzebujesz grafika albo projektanta sklepów www? Niekoniecznie. Istnieje wiele szablonów sklepów, które możesz edytować i budować według własnych preferencji. Część z nich wymaga po prostu uzupełnienia o nazwy kategorii, produkty, ofertę promocyjną, informacje o marce itp. Nie musisz więc analizować co i gdzie powinno się znajdować. Zaloguj się na wybraną platformę (krok 3) i działaj. Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie. Tak jak w każdej branży są jakieś trendy, tak samo jest w e-commerce. Weź pod uwagę, że design stosowany w roku 2000 nie jest już na topie. Nie masz pomysłu? Postaw na białe tło sklepu i minimalizm.
5.Dodaj produkty do sklepu
Porównaj tę część do ekspozycji stacjonarnych. Estetyczna i przemyślana prezentacja produktów wpływa na decyzje zakupowe klientów. W Internecie jest podobnie. Przy dodawaniu produktów do sklepu online weź pod uwagę zamieszczenie danych takich jak:
- nazwa,
- cena,
- rodzaj,
- opis produktu,
- wyraźne zdjęcie pokazujące przedmiot z przodu, z tyłu, z bliska, z daleka itd.
Nie twórz nazw przedmiotów intuicyjnie, ale działaj na podstawie wyszukiwań użytkowników. To samo dotyczy opisów produktów. Dowiedz się, jakie frazy wpisują internauci i odpowiadaj na ich potrzeby. Być może wydaje Ci się, że sprzedawane przez Ciebie wizytowe obuwie męskie to uniwersalne sformułowanie, pod którym łatwo znaleźć Twój produkt. A co jeśli Polacy chcą w większości znaleźć eleganckie buty męskie do garnituru? Produkt jest ten sam, ale kiedy zastosujesz drugą frazę (tzw. long tail, fraza z długim ogonem) możesz mieć skuteczniejszą sprzedaż.
Dobór słów kluczowych i przygotowanie opisów, które przekładają się na konwersję, to zadanie dla eksperta. Pomocny będzie pozycjoner sklepów internetowych (np. Freelancer SEO) oraz copywriter. Skorzystaj z formularza kontaktowego, a przygotuję dla Ciebie listę fraz, które zapewnią sukces Twojej sprzedaży.
6. Skonfiguruj dostawy i płatności
Jakie oczekiwania ma użytkownik sklepu internetowego? Chce szybko znaleźć, szybko zamówić i szybko zapłacić. Oprócz tego stawia oczywiście na bezpieczeństwo transakcji. Jako właściciel/ka sklepu zapewnij więc rozbudowane systemy płatności online, łącznie z możliwością automatycznego uzupełniania danych.
Niezbędne formy płatności to:
- szybki przelew online przez bramki takie jak np. PayPal, Przelewy24, PayU,
- BLIK,
- płatność kartą,
- przelew tradycyjny,
- płatność za pobraniem.
Zastanów się też nad płatnością w ratach – to szansa na zwiększenie grona klientów z niższym budżetem.
7. Zadbaj o różne formy dostawy
Może Cię to zaskoczy, ale użytkownik zrezygnuje z zakupu idealnego produktu, jeśli forma dostawy nie będzie odpowiadać jego preferencjom. Zadbaj zatem o możliwość dostarczenia towaru przez:
- kuriera bezpośrednio pod wskazany adres (np. DPD, UPS, DHL)
- usługę Poczty Polskiej,
- paczkomaty InPost działające 24/7,
Jeżeli prowadzisz również biznes stacjonarny, stwórz opcję odbioru osobistego w siedzibie sklepu.
8.Umieść regulamin i politykę prywatności
Zamieszczenie regulaminu to obowiązek właścicieli sklepów internetowych. Dokument ma na celu chronić Ciebie jako sprzedawcę i Twojego klienta jako konsumenta. Powinien zawierać wszystkie informacje dotyczące procesu zakupów i sprzedaży, w tym:
- definiować pojęcia sprzedawcy, kupującego, sklepu, produktu,
- opisywać zakres oferty,
- przedstawiać przebieg zamówienia,
- określać formy i koszty dostawy,
- jasno przedstawiać procedurę zwrotów i reklamacji produktów.
Nie ma czegoś takiego jak uniwersalny regulamin dla sklepów online. Nie kopiuj regulaminów z innych miejsc, ale stwórz własny, dopasowany wyłącznie do Twojej działalności. Podobnie jest z polityką prywatności – drugim obowiązkowym dokumentem. Treść powinna przedstawiać przepisy RODO dotyczące zbierania danych osobowych i ich przetwarzania. To tam znajdują się też informacje o plikach cookies.
Sklep internetowy działa – teraz czas na marketing
O ile do sklepu stacjonarnego można wejść tylko głównym wejściem, do sklepu online jest wiele drzwi. Niektórzy znajdą się w Twoim sklepie poprzez wpisanie jego adresu www do przeglądarki, ale większość może trafić tam z innych stron. To dobra wiadomość – dzięki temu możesz zacząć czerpać większy zysk. Wykorzystaj siłę marketingu internetowego i promuj sklep, inwestując w pozycjonowanie SEO, kampanie Google Ads lub prowadzenie social mediów. To właśnie tymi drogami będą przybywać Twoi klienci.
W mojej pracy pozycjonowanie sklepów internetowych ma na celu m.in. zwiększenie widoczności oferty w wyszukiwarce i co za tym idzie – wzrost sprzedaży. Samodzielne działania marketingowe mogą nie być skuteczne, jeśli oprócz prowadzenia biznesu, dopiero zaczynasz poznawać SEO. Pomogę Ci osiągnąć sukces szybciej poprzez techniczną optymalizację, content marketing i budowanie autorytetu witryny.
Korzyści sklepu internetowego (dla tych, którzy mają wątpliwości)
Ten akapit przygotowałem dla osób, które mają wątpliwości czy biznes online ma sens. Niezależnie od tego, czy przenosisz ofertę do Internetu, czy chcesz zaprezentować ją po raz pierwszy, sklep internetowy to dobry kierunek. Dlaczego?
- Zwiększenie zasięgu – klienci w całej Polsce lub w przypadku sprzedaży zagranicznej – klienci z całego świata
- Wyprzedzenie konkurencji, która pozostanie jedynie w wymiarze stacjonarnym
- Sprzedaż dostępna 24/7 przez wszystkie dni roku – i co za tym idzie większy zysk
- Niższy koszt inwestycji i prowadzenia sklepu – nie ma kosztów wynajmu/zakupu lokalu, remontu czy regularnego sprzątania
- Wzrost rozpoznawalności marki
- Szansa na bycie liderem/ekspertem w branży
- Więcej możliwości marketingowych: np. pozycjonowanie sklepu, video marketing, social media
Jak założyć sklep internetowy? Podsumowanie
Założenie sklepu internetowego składa się z kilku etapów – od rejestracji prawnej po tworzenie designu. Zanim wystartujesz, stań się na chwilę swoim klientem. Upewnij się, że wszystko działa i przejdź cały proces zakupowy. Pamiętaj, że wraz z wprowadzeniem sprzedaży, warto przemyśleć działania reklamowe i pozycjonujące stronę. Bez tego internauci mają mniejsze szanse na znalezienie (i wybranie) Twojej oferty.
Przeczytaj też:
- SEO – co to jest i jak optymalizować stronę pod SEO?
- Ile trwa pozycjonowanie sklepu?
- Pozycjonowanie stron – od czego zacząć? 7 kroków, które przyspieszą Twój sukces w internecie
- Jak pozycjonować stronę w wyszukiwarce Google?
- Czym się zajmuje i kim jest freelancer SEO?
- Agencja SEO czy freelancer SEO – co wybrać?