Jak wybrać skuteczną agencję SEO?

wpis 3

16.02.2024

Jesteś tutaj, bo nie chcesz wyrzucić pieniędzy w błoto. Chcesz natomiast wiedzieć, jak wybrać agencję SEO i zarobić na inwestycji w pozycjonowanie. Według raportu HubSpot dotyczącego strategii i trendów w marketingu w 2023 roku SEO znajduje się na 4 miejscu pod względem skuteczności. To oznacza, że warto zainwestować w pozycjonowanie strony, ale na pewno dobrze jest zrobić to z głową – krótko mówiąc, dobrze zastanowić się, komu powierzyć swoje pieniądze.

Dowiedz się, jak wybrać agencję SEO i czy jest to najlepsze dostępne dla Ciebie rozwiązanie. Podpowiem Ci też, czego wymagać – niezależnie od tego, z kim tę współpracę nawiążesz.

Dlaczego klienci chętniej współpracują z agencjami SEO?

Nie chcę Ci wmawiać, że wszystkie agencje SEO działają tak samo, są nierzetelne i wyciągają od Ciebie pieniądze, które prawdopodobnie nigdy się nie zwrócą, bo tak nie jest. Wiem natomiast, że klientom trudno podjąć decyzję o tym, z którą agencją nawiązać współpracę i czy w ogóle taką współpracę warto nawiązać. Osoby, które szukają agencji SEO, najczęściej biorą pod uwagę:

  • cenę usługi pozycjonowania sklepu lub strony,
  • opinie na temat agencji, które znajdują w internecie,
  • polecenia znajomych lub innej firmy z branży,
  • TOP10 w ramach wyników wyszukiwania agencji SEO,
  • sekcję blogową na stronach internetowych agencji.

Nie oceniam, czy to dobrze, czy to źle – chcę Ci pokazać, dlaczego klienci wybierają agencje SEO. Wyobraź sobie, że chcesz zorganizować wycieczkę. Możesz skorzystać z biura podróży, które zaplanuje i zarezerwuje wszystko za Ciebie. Możesz też na miejscu zatrudnić lokalnego przewodnika, który pokaże Ci tylko to, co Cię interesuje i dostosuje się do Twojego tempa i stylu podróżowania. Która opcja wydaje Ci się lepsza?

Niestety, nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie.

  1. Wybierasz biuro podróży – nie chcesz się angażować w proces planowania, ale nie chcesz też angażować się później. Interesuje Cię przede wszystkim korzystanie z efektów pracy biura podróży, bo np. dzięki temu zyskujesz czas i cieszyć się relaksem oraz wycieczkami.
  2. Wybierasz lokalnego przewodnika – masz wsparcie w podróży, nie musisz organizować samodzielnie wszystkich atrakcji i wyszukiwać miejscowych perełek spoza kanonu turystycznego. Masz jednak dużo większy wpływ na to, jak będą wyglądały Twoje wakacje. Możesz też dużo swobodniej modyfikować plany, masz większą elastyczność podróżowania.

Podobnie jest w przypadku współpracy z agencją lub freelancerem SEO. Agencje działają według określonych schematów, bo wymaga tego skala. Jeśli firma obsługuje kilkuset klientów, to dużo trudniej o niestandardowe rozwiązania – szczególnie jeśli wewnętrzne procedury dopiero się kształtują, zamiast być ugruntowanym fundamentem. Mimo tego wiele firm decyduje się na współpracę z agencją SEO. Dlaczego?

  1. Agencje budzą większe zaufanie, bo są rozpoznawalne – wydają na marketing dużo więcej pieniędzy niż freelancerzy SEO, dzięki czemu docierają do większej liczby potencjalnych klientów. Działa więc podobny mechanizm jak w przypadku dużych marek takich jak Adidas, Lego czy Apple, które budzą zaufanie między innymi dlatego, że są rozpoznawalne, a więc oswojone i bezpieczniejsze w wyborze niż nieznana nikomu firma X, która zajmuje się tym samym.
  2. Wiele osób po prostu nie wie, że istnieje alternatywa dla agencji SEO – nie współpracują z freelancerami, ponieważ nie mają pojęcia o ich istnieniu. Częściowo wiąże się to z punktem 1, czyli mocniejszym marketingiem, ale stoi za tym również skuteczniejsza sprzedaż (i więcej handlowców). Potencjalny klient łatwiej „natknie się” na agencję SEO niż freelancera, szczególnie jeśli wcześniej z żadną nie współpracował i nie ma negatywnych doświadczeń.
  3. Współpraca z agencją SEO często oznacza opiekę dedykowanego zespołu specjalistów – daje to poczucie mitycznej, kompleksowej obsługi, która niestety częściej przypomina chaos komunikacyjny, ponieważ poszczególne działy nie współpracują ze sobą tak, jak powinny, przerzucając się odpowiedzialnością. Problemem bywa też duża rotacja pracowników. Nie twierdzę, że tak jest w każdej agencji SEO, ale jest to jedno z powtarzających się doświadczeń, o których opowiadają byli klienci agencji. Z drugiej strony, nawet jeśli dedykowani opiekunowie zmieniają się zbyt często, agencja jest w stanie zapewnić klientowi większą płynność współpracy.
  1. Agencje SEO budują swoją pozycję na tajemniczym know-how, które w teorii powinno być pozytywną wartością, a w praktyce bywa zasłoną dymną dla nieudolności specjalistów i ich braku doświadczenia (które powinno być przecież fundamentem know-how).
  2. Pozycjonowanie w agencji jest często tańsze – nie ma sensu udawać, że cena nie gra roli. Oczywiście, że gra! Problem polega na tym, że stosunek ceny do jakości usługi pozycjonowania nie zawsze jest adekwatny. Budżet, który przeznaczasz na SEO i SXO, idzie nie tylko na działania na Twojej stronie, ale również na wynagrodzenia dla osób zaangażowanych w projekt. W praktyce może się okazać, że zbyt duża część budżetu idzie na robociznę, a nie np. na treści czy linki.

Sprawdź: cennik pozycjonowania stron.

Agencja SEO to rozwiązanie dostępne na wyciągnięcie ręki – jest ich wiele, różnią się ofertą, modelem rozliczania usługi, są mniej lub bardziej rozpoznawalnymi markami. Czy jest to najlepsze dostępne rozwiązanie? To zależy. Na pewno jednak możesz zrobić kilka rzeczy przed podjęciem współpracy z agencją SEO, żeby uniknąć rozczarowania.

Co musisz wiedzieć, jeśli chcesz współpracować z agencją SEO?

Agencje SEO różnią się między sobą stylem zarządzania, liczbą pracowników, celami strategicznymi czy misją, więc nie traktuj tego, co zaraz przeczytasz, jako reguły. Agencje obsługują jednak zwykle wielu klientów – jeśli firma jest średniej wielkości (czyli zatrudnia do 250 pracowników), to możesz się spodziewać, że tych klientów jest już naprawdę dużo.

Już sama skala sprawia, że klienci regularnie przychodzą i odchodzą – ci, którzy odchodzą, są najczęściej niezadowoleni z jakości usług. Pod tym hasłem kryje się wiele problemów, z którymi mierzą się agencje SEO na co dzień. Jakich?

  • Problem z uzyskaniem satysfakcjonujących efektów pozycjonowania – dotyczy to zarówno klientów, którzy są niecierpliwi i oczekują tych efektów zbyt szybko, jak i klientów, którzy współpracują z agencją rok lub dłużej i nie widzą zwrotu z inwestycji.
  • Błędy na stronie – np. w publikacji, które są wynikiem działania lub niedopatrzenia specjalistów agencji.
  • Błędy w komunikacji – brak regularnego kontaktu, lakoniczne odpowiedzi, długi czas oczekiwania na odpowiedź, brak spójnej komunikacji między członkami zespołu projektowego, spychologia, czyli odsyłanie klienta od specjalisty do specjalisty. Czasami te problemy z komunikacją wynikają po prostu z tego, że specjaliści pracują przy kilkudziesięciu projektach jednocześnie. Dotyczy to zarówno pozycjonerów, jak i działu obsługi klienta.
  • Współpraca ze specjalistami z niewielkim doświadczeniem – agencja SEO to dobre miejsce, żeby nauczyć się podstaw pozycjonowania i marketingu internetowego, dlatego często trafiają tam osoby bez doświadczenia. To właśnie w agencji stawiają swoje pierwsze kroki i nie ma w tym niczego złego – w końcu gdzieś muszą to doświadczenie zdobyć. Niestety, klienci często ponoszą tego konsekwencje, bo osoba doświadczenia częściej popełnia błędy i więcej czasu zajmuje jej znalezienie rozwiązania problemu.
  • Duża rotacja pracowników – wiele agencji SEO mierzy się z tym problemem. Wynika on m.in. z tego, że specjaliści bez doświadczenia po roku lub dwóch latach, kiedy potrafią już znacznie więcej, szukają innego miejsca pracy, w którym mają szansę na lepszy rozwój finansowy i zawodowy. Często wkraczają w marketing in-house, czyli do wewnętrznych działów marketingu, które dają inne możliwości rozwoju.

Powodów niezadowolenia z usług jest oczywiście więcej, ale z mojego doświadczenia pracy w agencji wynika, że te należą do najczęstszych. Jednocześnie są to też problemy wewnętrzne agencji – brak lub niewielka liczba doświadczonych specjalistów siłą rzeczy musi przekładać się na jakość i komfort codziennej pracy. Musisz też wiedzieć, że ze względu na skalę działalności, agencje są mocno uzależnione od sprzedaży. Co to oznacza dla Ciebie?

Handlowcy sprzedają, bo muszą zrobić target – osiągnąć ustalony przez kogoś wyżej miesięczny wynik finansowy, który jest częścią systemu prowizji. Krótko mówiąc, jeśli sprzedawca chce zarobić więcej (często dużo więcej) niż w ramach podstawy wynagrodzenia, to musi ten target przynajmniej zrealizować, a w najlepszym wypadku osiągnąć ponad 100% realizacji. To z kolei tworzy przestrzeń do mniej jakościowej sprzedaży – handlowiec zrobi wszystko, by Twoja firma podpisała umowę, nawet jeśli nie potrzebujesz usługi pozycjonowania. 

Są branże i biznesy, w których lepiej sprawdzi się np. Google Ads, szczególnie jeśli problemem jest budżet na działania marketingowe. Może być też tak, że Twojej firmie bardziej się opłaca mieć wewnętrzny zespół specjalistów ds. pozycjonowania. Zakładam, że podobnie jak ja, cenisz sprzedawców, którzy potrafią Ci uczciwie powiedzieć, że dany produkt lub usługa nie są dla Ciebie. Potrafią Ci też doradzić i wskazać alternatywę. Niestety, bardzo często handlowcy  przede wszystkim będą próbowali zrealizować swój miesięczny target.

Dlaczego Ci o tym piszę? Uważam, że szczególnie dzisiaj ważna jest umiejętność świadomego podejmowania decyzji, również tych biznesowych. Nie musisz się znać na pozycjonowaniu tak jak ekspert z 8-letnim doświadczeniem, ale pewne podstawy uchronią Cię przed nieopłacalną inwestycją. Szczególnie uważaj na nierealistyczne oferty – np. jeśli agencja SEO obiecuje Ci pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania w ciągu kilku dni lub tygodni, to po prostu Cię oszukuje. Kilka dodatkowych pytań również pomoże Ci zweryfikować wiarygodność firmy.

Jakie pytania zweryfikują wiarygodność agencji SEO?

Niezależnie od tego, z kim nawiążesz współpracę – czy będzie to agencja, czy freelancer SEO – pytaj. Nic Cię to nie kosztuje, a w prosty sposób pomoże Ci zweryfikować, czy warto działać z daną firmą, czy może jednak niekoniecznie. 

Pamiętaj też, by szukając agencji SEO, nie ograniczać się wyłącznie do firm, które wyświetlą Ci się w TOP10 wyników wyszukiwania. Oczywiście to, że agencja była się w stanie wypozycjonować na frazę agencja SEO Poznań, świadczy o niej dobrze, ale nie jest ostatecznym potwierdzeniem jej umiejętności, a już tym bardziej dobrej obsługi klienta. Wysoka pozycja agencji w Google świadczy jedynie o tym, że jej specjaliści poświęcają dużo czasu i energii, by tę pozycję uzyskać.

Na jaką liczbę słów kluczowych będzie widoczna moja strona?

Nie byłbym w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na takie pytanie, ponieważ trudno to przewidzieć. Moim celem jest zwiększenie widoczności Twojej strony na możliwie najwięcej słów kluczowych, które będą opłacalne z perspektywy biznesu, czyli przyniosą pieniądze.

Czy audyt i opracowanie strategii SEO są w cenie usługi?

W mojej ocenie bezpłatny audyt SEO jest taką wersję demo programu graficznego – coś tam można dzięki niemu zobaczyć, ale nigdy nie będzie tak kompleksowy jak płatna wersja.

Jaki jest zakres audytu SEO?

Audyt SEO pozwala mi ocenić, jaki jest aktualny stan strony internetowej klienta oraz jakie zmiany trzeba wprowadzić w pierwszej kolejności, by poprawić jej widoczność. Weryfikuję też strukturę strony, treści, linki przychodzące ii wychodzące, meta tagi, szybkość ładowania strony, oraz analizuję jej użyteczność i dostępność.

Kto i w jakim zakresie będzie wprowadzał zmiany na stronie?

Większość zmian na stronie wprowadzam samodzielnie, a za te bardziej skomplikowane tematy odpowiadają programiści. Warto o to dopytać przed rozpoczęciem współpracy z agencją, żeby uniknąć nieporozumień w przyszłości – wiele firm wprowadza zmiany w ramach budżetu, ale robi to w okrojonym zakresie. Wdrożenie rekomendacji np. po audycie SEO jest zwykle po stronie klienta.

Jaki model rozliczania funkcjonuje w agencji?

Unikaj rozliczenia za efekt, w którym płacisz za osiągniętą lub utrzymaną widoczność na wybrane frazy kluczowe. Dlaczego? Co prawda, Twoja strona może się pojawić wysoko w wynikach wyszukiwania, ale nie musi się to przełożyć na większe przychody. Duże znaczenie ma to, czy frazy mają potencjał sprzedażowy. Między innymi z tego powodu dużo lepszym rozwiązaniem jest rozliczenie w ramach abonamentu, czyli stałej, comiesięcznej opłaty.

Pamiętaj też, by nie podpisywać umowy długoterminowej – jest wiele agencji SEO i freelancerów, którzy proponują korzystniejszą umowę z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Jaka jest alternatywa dla agencji SEO?

Czy istnieje alternatywa dla agencji SEO, którą warto wziąć pod uwagę? Współpraca z freelancerem to dobre rozwiązanie, jeśli:

  • masz już za sobą współpracę z agencją SEO (lub kilkoma agencjami) i jedyne, co przychodzi Ci do głowy, kiedy o tym myślisz, to rozczarowanie.
  • zmęczyły Cię ciągłe zmiany osoby kontaktowej podczas współpracy z agencją,
  • chcesz zachować dużą elastyczność działania podczas współpracy,
  • szukasz specjalisty, który będzie zaangażowany w projekt i nie będzie miał problemu z tym, żeby odpisać na krótkiego maila,
  • chcesz płacić za pracę jednej osoby, a nie całej agencji – koszty abonamentu to również koszty struktury zarządzającej, liderów i biura,
  • oczekujesz zwiększenia sprzedaży, a nie wyłącznie zwiększenia widoczności w wyszukiwarce i mało jakościowego ruchu na stronie,
  • oczekujesz czytelnego systemu raportowania, a nie zalewu informacjami, z których niewiele wynika.

Podobnie jak w przypadku współpracy z agencją SEO, możesz trafić na lepszego lub gorszego freelancera – zarówno pod względem umiejętności technicznych i doświadczenia, jak i samego kontaktu. Freelancer może Ci jednak pomóc i wypozycjonować Twoją stronę internetową bez angażowania całego zespołu specjalistów. Poświęci Ci też więcej uwagi, a koszty z tym związane będą mimo wszystko niższe niż w przypadku współpracy z agencją.

Przeanalizuj wszystko, co napisałem i zastanów się, czego potrzebujesz bardziej na tym etapie prowadzenia firmy. Przede wszystkim pamiętaj o tym, by porównać oferty – w innym przypadku niestety łatwo wpaść w pułapkę podobną do tej, kiedy jest się na wakacjach, robi się zakupy lub zamawia kolację w pierwszym lepszym miejscu, a kolejnego dnia okazuje się, że można było zjeść taniej i dużo lepiej tuż obok.

Zapraszam na konsultacje SEO.

OSTATNIE WPISY:

Podobne wpisy

Jak zwiększyć efekty pozycjonowania w Programmatic SEO?
03.04.2024
Jak zwiększyć efekty pozycjonowania w Programmatic SEO?
03.04.2024
Pozycjonowanie stron – od czego zacząć? 7 kroków, które przyspieszą Twój sukces w internecie
16.02.2024
Pozycjonowanie stron – od czego zacząć? 7 kroków, które przyspieszą Twój sukces w internecie
16.02.2024
Zalety outsourcingu SEO: Dlaczego warto powierzyć to specjalistom?
16.02.2024
Zalety outsourcingu SEO: Dlaczego warto powierzyć to specjalistom?
16.02.2024