Co to jest Topical Authority i jaki ma wpływ na SEO?

topical authority

12.01.2025

Topical authority, tłumaczony na polski jako autorytet tematyczny, to jedna z ciekawszych koncepcji we współczesnym SEO. Dlaczego? Ponieważ Google i inne wyszukiwarki promują treści eksperckie, a dzięki topical authority można zwiększyć poziom zaufania, jaki boty przypisują danej stronie w określonym temacie.

W praktyce oznacza to, że im wyższy poziom autorytetu zbudujesz, tym większa szansa, że to właśnie Twoje treści znajdą się wyżej w wynikach wyszukiwania! Jak to jednak osiągnąć i dlaczego warto poświęcić czas oraz środki na budowanie tego autorytetu?

O tym poniżej.

Czym jest topical authority w SEO?

Topical authority oznacza maksymalne wyczerpanie danego tematu i zaspokojenie intencji użytkownika. I chociaż współcześnie słowo „ekspert” jest często nadużywane, to nie da się ukryć, że Google promuje „eksperckość” i podsuwa odbiorcom strony internetowe, które najlepiej odpowiadają na ich zapytania. Wniosek jest prosty: jeśli chcesz docierać do większej liczby użytkowników, musisz sprawić, by Twoja witryna stała się w danej dziedzinie wiarygodna w oczach Google oraz osób korzystających z wyszukiwarki.

Musisz zadbać o wysoki topical authority.

Twórz treści godne eksperta i buduj autorytet tematyczny

Jak przekonać roboty Google do tego, że Twoja strona jest warta polecenia jako eksperckie źródło wiedzy? Przede wszystkim powinieneś tworzyć treści, które będą kompleksowo omawiać tematy związane z Twoją branżą. Użyteczność i dogłębność publikowanego contentu to absolutny must-have.

Co jednak ważne, jednym, nawet długim artykułem, nie pokryjesz żadnego tematu w 100%. Dlatego Twoje treści na stronie powinny obejmować szeroki zakres zagadnień w danej dziedzinie. I tym jest właśnie topical authority w SEO.

To, jak działa topical authority, dobrze obrazuje następujący przykład. Jeżeli jesteś dietetykiem i prowadzisz bloga tematycznego, powinny pojawić się na nim artykuły nie tylko o zdrowym żywieniu, ale także o ćwiczeniach fizycznych, chorobach wynikających z niewłaściwego trybu życia czy przepisach na wartościowe potrawy. Pokrywając wartościowym contentem obszerny zakres tematyczny związany z Twoją dziedziną, możesz osiągnąć wysoki poziom topical authority witryny. Będzie to miało istotny wpływ na SEO. Algorytm Google chętniej zaproponuje użytkownikom ekspercką stronę w wynikach wyszukiwania niż jej konkurentkę o niższym autorytecie tematycznym.

Atrakcyjność contentu – znak rozpoznawczy stron o wysokim topical authority

Podkreślając rolę wartościowego contentu w kontekście topical authority, warto zaznaczyć, że powinien on nie tylko:

  • pokrywać szeroką gamę zagadnień związanych z daną dziedziną,
  • wyróżniać się pod względem merytoryki, unikalności i optymalizacji pod SEO,

ale także cechować się atrakcyjną, bogatą zawartością. Co należy przez to rozumieć? Treści w ramach topical authority nie powinny ograniczać się do „suchego tekstu”. Tworzony content warto wzbogacić m.in. o wypunktowania, tabele, wykresy, zdjęcia, a nawet filmy.

W ten właśnie sposób budujesz autorytet w danej dziedzinie i stanowisz wiarygodne źródło – nie tylko dla odbiorców, ale również dla botów indeksujących strony.

Jakie czynniki poza treściami mają wpływ na topical authority Twojej strony?

Topical authority to pojęcie, które kojarzy się przede wszystkim z kompleksowym, pomocnym contentem budującym ekspercką renomę strony. Treści nie są jednak jedynym czynnikiem wspierającym kreowanie autorytetu tematycznego witryny. Poza nimi należy zwrócić uwagę m.in. na:

  • spójne linkowanie wewnętrzne, które ułatwia robotom Google i użytkownikom zrozumienie zawartości strony oraz nawigację na niej,
  • pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych, które stanowią sygnał wskazujący na wiarygodność strony i zaufanie do niej.

Topical authority – czym się kierować przy jego budowie? Wytyczne Google E-E-A-T

Algorytmy Google mają na celu analizowanie treści i ich indeksowanie tak, aby jak najlepiej odpowiadały zapytaniom użytkowników. W tym kontekście nie bez znaczenia pozostaje topical authority, bo wpasowuje się on doskonale w wytyczne E-E-A-T.

Co kryje się pod tym akronimem? Są to kolejno:

  • Experience (Doświadczenie),
  • Expertise (Wiedza ekspercka),
  • Authoritativeness (Autorytatywność / Wiarygodność),
  • Trust (Zaufanie),

czyli wszystkie elementy, które są niezbędne do tego, by zbudować autorytet tematyczny witryny.

Dlaczego topical authority zyskał na znaczeniu? Rola aktualizacji algorytmu Google 

Dodanie do wyżej wspomnianego algorytmu pierwszego „E”, oznaczającego „experience”, jasno wskazuje, gdzie jest kładziony nacisk – na znajomość tematu i praktyczne doświadczenie. Pogłębianie treści i ich rozgałęzianie o uzupełniające się artykuły, pokazuje, że autor zna dobrze dane zagadnienie (doświadczenie) i ma odpowiednią wiedzę ekspercką, a przez to może być wiarygodny i godny zaufania. Daje to sygnał, że jego strona zasługuje na lepszą widoczność, gdyż użytkownik może się z niej wiele dowiedzieć na interesujący go temat.

Oczywiście algorytm E-E-A-T, chociaż ważny w tym kontekście, nie jest jedynym (ani pierwszym), o którym trzeba pamiętać. Na to, że obecnie pojęcie topical authority odnosi duże sukcesy pod względem popularności w branży SEO, wpływ miały również inne aktualizacje algorytmu Google.

Już algorytm Panda z 2011 roku obniżał pozycję stron z niską jakością treści, a wprowadzony dwa lata później Koliber poprawiał zdolność dopasowywania wyników wyszukiwania do zapytań użytkowników.

W marcu 2023 roku, Google wprowadziło aktualizację podstawowego algorytmu, uwzględniającą lepsze rozumienie intencji użytkownika. W sierpniu skupiono się na promocji treści o wyższej jakości, a w listopadzie na walce ze spamem, w tym z masowo generowanymi treściami AI.

W aktualizacjach z 2024 roku szczególny nacisk położono na poprawę jakości stron internetowych. Promowane są treści o wysokiej wartości merytorycznej, a zasięg ograniczono dla witryn wykorzystujących niskiej jakości SEO – przesyconych słowami kluczowymi i pozbawionych realnych korzyści dla użytkowników.

Łatwo więc zauważyć, że Google stawia na jakość, którą ocenia wiele różnych systemów filtrujących – algorytmów. Skupiając się na budowaniu topical authority swojej strony, automatycznie wypadasz lepiej na tle witryn z przypadkowymi treściami. To z kolei wpływa na SEO Twojej witryny i sprzyja zajmowaniu wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe.

Autorytet tematyczny a domain authority – co różni oba terminy?

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że pojęcia domain authority i topical authority odnoszą się do tego samego zjawiska. Jest to mylne wrażenie, ponieważ oba terminy fundamentalnie różnią się od siebie.

Topical authority skupia się na ocenie stopnia wiarygodności i ekspertyzy witryny w danym obszarze tematycznym. Mówiąc o autorytecie tematycznym mamy więc na myśli to, jakim zaufaniem algorytm Google i użytkownicy wyszukiwarki darzą daną witrynę w określonej dziedzinie.

Domain Authority to natomiast metryka stworzona przez firmę Moz, która ma za zadanie opisywać ogólną moc domeny w skali od 1 do 100. Wartość tego wskaźnika zależy przede wszystkim od jakości profilu backlinków. Wpływ mają na nią także inne kwestie, takie jak np. optymalizacja techniczna witryny.

Zamów bezpłatną wycenę

Jak zbudować topical authority strony?

Teoria to jedno, ale najważniejsza jest praktyka, czyli w tym kontekście zbudowanie autorytetu strony. Jak to zrobić? Choć budowa topical authority wymaga czasu, to można ten proces podzielić na pięć kluczowych kroków.

Oto one!

Jak zbudować topical authority krok po kroku?

  1. Wybierz swoją niszę.
  2. Zbadaj słowa kluczowe i powiązane z nimi tematy.
  3. Stwórz klastry tematyczne.
  4. Zaplanuj i zorganizuj content.
  5. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Oczywiście, o każdym z tych kroków można by napisać osobny artykuł, co doskonale wpisuje się w budowanie autorytetu tematycznego (😉), ale tutaj skupię się na podstawach, podrzucając konkretne rozwiązania.

Wybierz swoją niszę

Być może słyszałeś już hasło, aby nie walczyć o cały tort, ale o jego kawałek. W kontekście budowania tematycznego autorytetu jest to bardzo prawdziwe stwierdzenie. Wybierając jednak swoją niszę, pamiętaj o kilku ważnych rzeczach.

  • Znajomość tematu – upewnij się, że temat jest Ci bliski, abyś miał odpowiednią wiedzę i doświadczenie, żeby regularnie tworzyć wartościowy content.
  • Potencjał ruchu – warto zainwestować czas i energię w temat, który zainteresuje potencjalnych użytkowników. Narzędzia takie jak Google Trends czy Ahrefs pozwolą sprawdzić, jakie tematy cieszą się popularnością. Oczywiście, nie chodzi tylko o to, żeby celować w najpopularniejsze tematy, bo te mają dużą konkurencyjność i dość często krótki żywot, ale jest to dobry punkt wyjścia do badań.
  • Skonkretyzowanie tematów – im bardziej szczegółowa nisza, tym większa szansa na dotarcie do specyficznej grupy użytkowników. I tak we wspomnianej już wyżej dietetyce, hasło „zdrowie” może być zbyt ogólne, ale już „zdrowe odżywianie dla sportowców-amatorów” daje spory potencjał, który można dalej pogłębiać.

Trzeba tutaj znaleźć złoty środek – nisza nie może być zbyt ogólna, ponieważ wtedy cała koncepcja się rozmywa, ale też nie powinna być zbyt wąska, aby dało się ją dzielić na mniejsze bloki tematyczne.

Zbadaj słowa kluczowe i powiązane z nimi tematy

Badanie słów kluczowych jest podstawowym elementem SEO. Kolejnym krokiem w budowaniu autorytetu tematycznego jest znalezienie fraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarki, a następnie pogrupowanie ich w tematyczne klastry.

I znowu, nawet jeżeli znasz temat na wylot, najlepiej podeprzeć się konkretnymi narzędziami, które od razu wskażą potencjał danych słów. Przydatne okazują się w tym zakresie:

  • SEMrush – gdzie znajdziesz inspiracje do grupowania słów kluczowych i budowania całych tematów,
  • Google Keyword Planner – najpopularniejsze narzędzie Google, które oferuje solidne dane dla początkujących.

Kiedy już masz listę słów kluczowych, zacznij od fraz o średniej lub niskiej konkurencji. Na początku unikaj szerokich, ogólnych słów kluczowych, ponieważ utrudni Ci to szybkie osiągnięcie dobrych wyników. Skoncentruj się na tak zwanych frazach z długiego ogona (ang. long tail), czyli bardziej szczegółowych zapytaniach, takich jak np. „jak ułożyć plan żywieniowy dla amatorów”.

Dodatkowo warto wykorzystać też LSI (Latent Semantic Indexing) oraz EOS (Entity Oriented Search), które poprawiają zarówno semantyczną, jak i strukturalną jakość Twojej strony. W pierwszym przypadku, czyli LSI, chodzi o analizę powiązań pomiędzy wyrazami i identyfikację semantycznych słów kluczowych, z kolei w drugim o specyficzne nazwy bądź terminy odnoszące się do danego tematu. W ten sposób Google może lepiej zrozumieć zależności pomiędzy poszczególnymi słowami, a całym kontekstem i precyzyjniej targetować treści.

Twórz klastry tematyczne

Aby skutecznie budować topical authority, potrzebujesz w pełni pokryć dany temat. W tym celu warto tworzyć klastry tematyczne. Chodzi o to, aby na stronie znalazły się treści nie tylko o jednym aspekcie tematu, ale o jego wszystkich kluczowych elementach – w myśl zasady: od ogółu do szczegółu.

Jak budować klastry tematyczne?

Na początek stwórz główny artykuł dotyczący szerokiego zagadnienia. To będzie strona filarowa (ang. Pillar Page), która będzie odsyłać użytkowników do bardziej szczegółowych treści. Dla wspomnianego już dietetyka, może to być artykuł zatytułowany „Wszystko, co musisz wiedzieć o diecie wegańskiej”, z linkami do bardziej skonkretyzowanych tekstów czy wręcz gotowych przepisów.

WAŻNE: Każda podstrona powinna linkować z powrotem do strony filarowej, tworząc w ten sposób sieć linków tematycznych.

Aby pogrupować tematy, możesz skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak chociażby answerthepublic.com lub płatnych – typu SEMrush czy Surfer SEO.

Zaplanuj i zorganizuj content

Powyższe kroki, chociaż kluczowe, to zaledwie etap przygotowawczy, ponieważ istotą działania jest stworzenie treści, które „docenią” zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki. Wspomniany wyżej Surfer SEO pozwoli Ci nie tylko tworzyć teksty, które będą dobrze pozycjonować, ale również ułatwi organizację pracy, poprzez przygotowanie tzw. Topical Map.

Aby jednak Google uznał Twoją stronę za autorytet w danej dziedzinie, pamiętaj o pokryciu wszystkich istotnych aspektów tematu. To, jak bardzo zniuansujesz swoje artykuły, zależy tylko od Ciebie, ale im więcej pogłębionych i wnikliwych tekstów, tym lepiej dla budowania topical authority.

Zadbaj też o regularne aktualizowanie i rozbudowywanie treści – to dobry znak dla wyszukiwarek, że strona jest aktywna i wartościowa dla użytkownika. W miarę jak będziesz rozwijać swoją stronę, pamiętaj, że jakość treści i aktualność informacji to fundamenty, na których zbudujesz długotrwały sukces i często wartościowsze jest wracanie do już opublikowanych artykułów i uzupełnianie je o nowe informacje niż tworzenie kolejnego contentu.

Oczywiście, nowe treści także powinny się regularnie pojawiać, ale zwracam tutaj uwagę na fakt, iż w tych już stworzonych także tkwi ogromny potencjał.

Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie jest jednym z kluczowych elementów, o które trzeba się zatroszczyć pod kątem SEO, dlatego odgrywa istotną rolę w budowaniu topical authority. Linkowanie wewnętrzne, o którym już wspomniałem wyżej, wzmacnia strukturę strony, ale równie istotne jest pozyskiwanie linków zewnętrznych.

Jakie są rodzaje linkowania i jak robić to skutecznie?

  • Linkowanie wewnętrzne – polega na tworzeniu połączeń pomiędzy różnymi artykułami na Twojej stronie, co poprawia indeksację. Dzięki temu Google łatwiej rozumie, że Twoje treści są wzajemnie powiązane i tworzą spójny klaster tematyczny.
  • Link building – warto zdobywać linki z zewnętrznych stron o zbliżonej tematyce. W tym celu możesz publikować np. artykuły sponsorowane na lokalnych stronach lub skorzystać z gotowych platform takich jak WhitePress i LinkHouse, które oferują bazy linków.
  • Guest blogging – opcja powiązana z wyżej opisywaną, czyli publikowanie artykułów gościnnych na blogach firm i osób działających w Twojej branży, co pomaga zdobywać linki i budować autorytet domeny.

Czy da się obliczyć topical authority?

Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych teoretyków zarządzania w XX wieku, stwierdził niegdyś, że nie można zarządzać czymś, czego nie można zmierzyć. Autorytet tematyczny witryny stanowi jeden z wyjątków od tej reguły. Choć wiadomo, co na niego wpływa oraz że warto nad nim pracować, to nie istnieje oficjalny miernik, który pozwalałby na przypisanie konkretnej wartości liczbowej topical authority.

Czy to oznacza, że budując autorytet tematyczny witryny musimy działać po omacku? Otóż nie! Tajemniczość Google w temacie czynników rankingowych wykształciła przez lata w specjalistach SEO umiejętność opracowywania autorskich rozwiązań i narzędzi, które pozwalają na przewidywanie wartości lub poziomu różnych nieujawnionych parametrów.

Nie inaczej jest w przypadku topical authority – Kevin Indig, znany ekspert w dziedzinie SEO, zapostulował ciekawą metodę na szacowanie stopnia topical authority strony internetowej. Bazuje on na wykorzystaniu płatnego narzędzia Ahrefs, a dokładniej zaimplementowanej w nim funkcji Keyword Explorer.

Jak krok po kroku „obliczyć” topical authority przy użyciu tej metody?

  1. Wybierz ogólne słowo kluczowe, które jest ściśle związane z interesującą Cię niszą tematyczną.
  2. Wybraną frazę wprowadź do wyszukiwarki Keyword Explorera.
  3. Sprawdź proponowane frazy, korzystając z funkcji „Zobacz wszystkie”.
  4. Wejdź w filtry wyszukiwania i ustaw minimalny wolumen o wartości 10.
  5. Wyeksportuj listę fraz kluczowych do pliku.
  6. Skopiuj wszystkie frazy kluczowe z listy i wklej je ponownie do wyszukiwarki Keyword Explorera.
  7. Po lewej stronie ekranu znajduje się panel z różnymi opcjami – wybierz opcję „Udział ruchu według domen”.

Twoim oczom ukaże się procentowy udział konkretnych domen w danej niszy tematycznej. Im wyższy procent tego udziału, tym wyżej można szacować autorytet tematyczny witryny w danej dziedzinie.

Podkreślam jednak wyraźnie – jest to wyłącznie interesujący sposób na szacowanie topical authority, a nie oficjalna metoda pomiaru zaproponowana przez Google. Można wykorzystać go pomocniczo, ale nie należy traktować go jako wyznacznika autorytetu tematycznego witryny.

Dlaczego warto budować topical authority i włączyć go do strategii SEO?

Proces pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej powinien uwzględniać budowę jej autorytetu tematycznego. Z czego wynika to, że topical authority jest czynnikiem, na którym warto się skupić w przypadku SEO?

  • Choć autorytet tematyczny nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym Google, to działania mające na celu jego budowę wspomagają wypracowywanie efektów SEO. Wysoki poziom topical authority pozwala witrynie osiągać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Algorytm Google docenia strony spełniające wytyczne E-E-A-T i podpowiada je użytkownikom poszukującym eksperckiej wiedzy z danej dziedziny.
  • Pogłębiony, merytoryczny content stanowi sprawdzony sposób na naturalny link building. Jeśli publikujesz wartościowe treści i cieszysz się dużym autorytetem w branży, to inne strony chętniej linkują do Twojej witryny. To z kolei pozwala generować na niej większy ruch.
  • Nieodłącznym elementem procesu budowy topical authority jest dbałość o dopracowane linkowanie wewnętrzne. Dzięki niemu algorytm Google lepiej identyfikuje powiązania między Twoimi stronami w obrębie witryny, co sprzyja ich poprawnej indeksacji.
  • Topical authority witryny pozwala skutecznie budować markę i zaufanie użytkowników do firmy. Może to przełożyć się m.in. na wyższą konwersję na stronie.

Co to jest topical authority i jaki ma wpływ na SEO? Podsumowanie

Budowanie autorytetu tematycznego to proces wymagający odpowiedniej strategii, cierpliwości oraz regularnej pracy. Musisz systematycznie dostarczać treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników, a także czuwać nad tym, aby już opublikowane teksty były aktualne.

Dobrze dobrana nisza, dokładne badanie słów kluczowych, tworzenie klastrów tematycznych oraz przemyślane linkowanie to filary, na których zbudujesz silny topical authority.

Pamiętaj – wyszukiwarka Google docenia strony, które dostarczają wartościową wiedzę w konkretnym obszarze, a inwestycja w autorytet tematyczny przynosi korzyści w postaci większego ruchu i wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zastosuj powyższe kroki w praktyce, wybieraj odpowiednie narzędzia i obserwuj, jak Twoja strona zyskuje na znaczeniu w oczach Google i użytkowników. Pamiętaj przy tym, że budowanie autorytetu tematycznego to z reguły proces długoterminowy – zdecydowanie bardziej maraton niż sprint – i musisz uzbroić się w cierpliwość.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak rozwijać topical authority swojej witryny lub poprawić inne kwestie związane z jej pozycjonowaniem, to zapraszam na konsultacje SEO.

Jak zbudować topical authority strony?

Teoria to jedno, ale najważniejsza jest praktyka, czyli w tym kontekście zbudowanie autorytetu strony. Jak to zrobić? Choć budowa topical authority wymaga czasu, to można ten proces podzielić na pięć kluczowych kroków.

Oto one!

Jak zbudować topical authority krok po kroku?

  1. Wybierz swoją niszę.
  2. Zbadaj słowa kluczowe i powiązane z nimi tematy.
  3. Stwórz klastry tematyczne.
  4. Zaplanuj i zorganizuj content.
  5. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

Oczywiście, o każdym z tych kroków można by napisać osobny artykuł, co doskonale wpisuje się w budowanie autorytetu tematycznego (😉), ale tutaj skupię się na podstawach, podrzucając konkretne rozwiązania.

Wybierz swoją niszę

Być może słyszałeś już hasło, aby nie walczyć o cały tort, ale o jego kawałek. W kontekście budowania tematycznego autorytetu jest to bardzo prawdziwe stwierdzenie. Wybierając jednak swoją niszę, pamiętaj o kilku ważnych rzeczach.

  • Znajomość tematu – upewnij się, że temat jest Ci bliski, abyś miał odpowiednią wiedzę i doświadczenie, żeby regularnie tworzyć wartościowy content.
  • Potencjał ruchu – warto zainwestować czas i energię w temat, który zainteresuje potencjalnych użytkowników. Narzędzia takie jak Google Trends czy Ahrefs pozwolą sprawdzić, jakie tematy cieszą się popularnością. Oczywiście, nie chodzi tylko o to, żeby celować w najpopularniejsze tematy, bo te mają dużą konkurencyjność i dość często krótki żywot, ale jest to dobry punkt wyjścia do badań.
  • Skonkretyzowanie tematów – im bardziej szczegółowa nisza, tym większa szansa na dotarcie do specyficznej grupy użytkowników. I tak we wspomnianej już wyżej dietetyce, hasło „zdrowie” może być zbyt ogólne, ale już „zdrowe odżywianie dla sportowców-amatorów” daje spory potencjał, który można dalej pogłębiać.

Trzeba tutaj znaleźć złoty środek – nisza nie może być zbyt ogólna, ponieważ wtedy cała koncepcja się rozmywa, ale też nie powinna być zbyt wąska, aby dało się ją dzielić na mniejsze bloki tematyczne.

Zbadaj słowa kluczowe i powiązane z nimi tematy

Badanie słów kluczowych jest podstawowym elementem SEO. Kolejnym krokiem w budowaniu autorytetu tematycznego jest znalezienie fraz, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarki, a następnie pogrupowanie ich w tematyczne klastry.

I znowu, nawet jeżeli znasz temat na wylot, najlepiej podeprzeć się konkretnymi narzędziami, które od razu wskażą potencjał danych słów. Przydatne okazują się w tym zakresie:

  • SEMrush – gdzie znajdziesz inspiracje do grupowania słów kluczowych i budowania całych tematów,
  • Google Keyword Planner – najpopularniejsze narzędzie Google, które oferuje solidne dane dla początkujących.

Kiedy już masz listę słów kluczowych, zacznij od fraz o średniej lub niskiej konkurencji. Na początku unikaj szerokich, ogólnych słów kluczowych, ponieważ utrudni Ci to szybkie osiągnięcie dobrych wyników. Skoncentruj się na tak zwanych frazach z długiego ogona (ang. long tail), czyli bardziej szczegółowych zapytaniach, takich jak np. „jak ułożyć plan żywieniowy dla amatorów”.

Dodatkowo warto wykorzystać też LSI (Latent Semantic Indexing) oraz EOS (Entity Oriented Search), które poprawiają zarówno semantyczną, jak i strukturalną jakość Twojej strony. W pierwszym przypadku, czyli LSI, chodzi o analizę powiązań pomiędzy wyrazami i identyfikację semantycznych słów kluczowych, z kolei w drugim o specyficzne nazwy bądź terminy odnoszące się do danego tematu. W ten sposób Google może lepiej zrozumieć zależności pomiędzy poszczególnymi słowami, a całym kontekstem i precyzyjniej targetować treści.

Twórz klastry tematyczne

Aby skutecznie budować topical authority, potrzebujesz w pełni pokryć dany temat. W tym celu warto tworzyć klastry tematyczne. Chodzi o to, aby na stronie znalazły się treści nie tylko o jednym aspekcie tematu, ale o jego wszystkich kluczowych elementach – w myśl zasady: od ogółu do szczegółu.

Jak budować klastry tematyczne?

Na początek stwórz główny artykuł dotyczący szerokiego zagadnienia. To będzie strona filarowa (ang. Pillar Page), która będzie odsyłać użytkowników do bardziej szczegółowych treści. Dla wspomnianego już dietetyka, może to być artykuł zatytułowany „Wszystko, co musisz wiedzieć o diecie wegańskiej”, z linkami do bardziej skonkretyzowanych tekstów czy wręcz gotowych przepisów.

WAŻNE: Każda podstrona powinna linkować z powrotem do strony filarowej, tworząc w ten sposób sieć linków tematycznych.

Aby pogrupować tematy, możesz skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak chociażby answerthepublic.com lub płatnych – typu SEMrush czy Surfer SEO.

Zaplanuj i zorganizuj content

Powyższe kroki, chociaż kluczowe, to zaledwie etap przygotowawczy, ponieważ istotą działania jest stworzenie treści, które „docenią” zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki. Wspomniany wyżej Surfer SEO pozwoli Ci nie tylko tworzyć teksty, które będą dobrze pozycjonować, ale również ułatwi organizację pracy, poprzez przygotowanie tzw. Topical Map.

Aby jednak Google uznał Twoją stronę za autorytet w danej dziedzinie, pamiętaj o pokryciu wszystkich istotnych aspektów tematu. To, jak bardzo zniuansujesz swoje artykuły, zależy tylko od Ciebie, ale im więcej pogłębionych i wnikliwych tekstów, tym lepiej dla budowania topical authority.

Zadbaj też o regularne aktualizowanie i rozbudowywanie treści – to dobry znak dla wyszukiwarek, że strona jest aktywna i wartościowa dla użytkownika. W miarę jak będziesz rozwijać swoją stronę, pamiętaj, że jakość treści i aktualność informacji to fundamenty, na których zbudujesz długotrwały sukces i często wartościowsze jest wracanie do już opublikowanych artykułów i uzupełnianie je o nowe informacje niż tworzenie kolejnego contentu.

Oczywiście, nowe treści także powinny się regularnie pojawiać, ale zwracam tutaj uwagę na fakt, iż w tych już stworzonych także tkwi ogromny potencjał.

Zadbaj o linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Linkowanie jest jednym z kluczowych elementów, o które trzeba się zatroszczyć pod kątem SEO, dlatego odgrywa istotną rolę w budowaniu topical authority. Linkowanie wewnętrzne, o którym już wspomniałem wyżej, wzmacnia strukturę strony, ale równie istotne jest pozyskiwanie linków zewnętrznych.

Jakie są rodzaje linkowania i jak robić to skutecznie?

  • Linkowanie wewnętrzne – polega na tworzeniu połączeń pomiędzy różnymi artykułami na Twojej stronie, co poprawia indeksację. Dzięki temu Google łatwiej rozumie, że Twoje treści są wzajemnie powiązane i tworzą spójny klaster tematyczny.
  • Link building – warto zdobywać linki z zewnętrznych stron o zbliżonej tematyce. W tym celu możesz publikować np. artykuły sponsorowane na lokalnych stronach lub skorzystać z gotowych platform takich jak WhitePress i LinkHouse, które oferują bazy linków.
  • Guest blogging – opcja powiązana z wyżej opisywaną, czyli publikowanie artykułów gościnnych na blogach firm i osób działających w Twojej branży, co pomaga zdobywać linki i budować autorytet domeny.

Czy da się obliczyć topical authority?

Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych teoretyków zarządzania w XX wieku, stwierdził niegdyś, że nie można zarządzać czymś, czego nie można zmierzyć. Autorytet tematyczny witryny stanowi jeden z wyjątków od tej reguły. Choć wiadomo, co na niego wpływa oraz że warto nad nim pracować, to nie istnieje oficjalny miernik, który pozwalałby na przypisanie konkretnej wartości liczbowej topical authority.

Czy to oznacza, że budując autorytet tematyczny witryny musimy działać po omacku? Otóż nie! Tajemniczość Google w temacie czynników rankingowych wykształciła przez lata w specjalistach SEO umiejętność opracowywania autorskich rozwiązań i narzędzi, które pozwalają na przewidywanie wartości lub poziomu różnych nieujawnionych parametrów.

Nie inaczej jest w przypadku topical authority – Kevin Indig, znany ekspert w dziedzinie SEO, zapostulował ciekawą metodę na szacowanie stopnia topical authority strony internetowej. Bazuje on na wykorzystaniu płatnego narzędzia Ahrefs, a dokładniej zaimplementowanej w nim funkcji Keyword Explorer.

Jak krok po kroku „obliczyć” topical authority przy użyciu tej metody?

  1. Wybierz ogólne słowo kluczowe, które jest ściśle związane z interesującą Cię niszą tematyczną.
  2. Wybraną frazę wprowadź do wyszukiwarki Keyword Explorera.
  3. Sprawdź proponowane frazy, korzystając z funkcji „Zobacz wszystkie”.
  4. Wejdź w filtry wyszukiwania i ustaw minimalny wolumen o wartości 10.
  5. Wyeksportuj listę fraz kluczowych do pliku.
  6. Skopiuj wszystkie frazy kluczowe z listy i wklej je ponownie do wyszukiwarki Keyword Explorera.
  7. Po lewej stronie ekranu znajduje się panel z różnymi opcjami – wybierz opcję „Udział ruchu według domen”.

Twoim oczom ukaże się procentowy udział konkretnych domen w danej niszy tematycznej. Im wyższy procent tego udziału, tym wyżej można szacować autorytet tematyczny witryny w danej dziedzinie.

Podkreślam jednak wyraźnie – jest to wyłącznie interesujący sposób na szacowanie topical authority, a nie oficjalna metoda pomiaru zaproponowana przez Google. Można wykorzystać go pomocniczo, ale nie należy traktować go jako wyznacznika autorytetu tematycznego witryny.

Dlaczego warto budować topical authority i włączyć go do strategii SEO?

Proces pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej powinien uwzględniać budowę jej autorytetu tematycznego. Z czego wynika to, że topical authority jest czynnikiem, na którym warto się skupić w przypadku SEO?

  • Choć autorytet tematyczny nie jest oficjalnym czynnikiem rankingowym Google, to działania mające na celu jego budowę wspomagają wypracowywanie efektów SEO. Wysoki poziom topical authority pozwala witrynie osiągać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Algorytm Google docenia strony spełniające wytyczne E-E-A-T i podpowiada je użytkownikom poszukującym eksperckiej wiedzy z danej dziedziny.
  • Pogłębiony, merytoryczny content stanowi sprawdzony sposób na naturalny link building. Jeśli publikujesz wartościowe treści i cieszysz się dużym autorytetem w branży, to inne strony chętniej linkują do Twojej witryny. To z kolei pozwala generować na niej większy ruch.
  • Nieodłącznym elementem procesu budowy topical authority jest dbałość o dopracowane linkowanie wewnętrzne. Dzięki niemu algorytm Google lepiej identyfikuje powiązania między Twoimi stronami w obrębie witryny, co sprzyja ich poprawnej indeksacji.
  • Topical authority witryny pozwala skutecznie budować markę i zaufanie użytkowników do firmy. Może to przełożyć się m.in. na wyższą konwersję na stronie.

Co to jest topical authority i jaki ma wpływ na SEO? Podsumowanie

Budowanie autorytetu tematycznego to proces wymagający odpowiedniej strategii, cierpliwości oraz regularnej pracy. Musisz systematycznie dostarczać treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników, a także czuwać nad tym, aby już opublikowane teksty były aktualne.

Dobrze dobrana nisza, dokładne badanie słów kluczowych, tworzenie klastrów tematycznych oraz przemyślane linkowanie to filary, na których zbudujesz silny topical authority.

Pamiętaj – wyszukiwarka Google docenia strony, które dostarczają wartościową wiedzę w konkretnym obszarze, a inwestycja w autorytet tematyczny przynosi korzyści w postaci większego ruchu i wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zastosuj powyższe kroki w praktyce, wybieraj odpowiednie narzędzia i obserwuj, jak Twoja strona zyskuje na znaczeniu w oczach Google i użytkowników. Pamiętaj przy tym, że budowanie autorytetu tematycznego to z reguły proces długoterminowy – zdecydowanie bardziej maraton niż sprint – i musisz uzbroić się w cierpliwość.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak rozwijać topical authority swojej witryny lub poprawić inne kwestie związane z jej pozycjonowaniem, to zapraszam na konsultacje SEO.

Chcesz zwiększyć sprzedaż i widoczność swojej strony?

Przygotuję dla Ciebie skuteczną strategię pozycjonowania!

OSTATNIE WPISY:

Podobne wpisy
Pozycjonowanie stron B2B: co to jest? Elementy strategii SEO B2B
29.01.2025
Pozycjonowanie stron B2B: co to jest? Elementy strategii SEO B2B
29.01.2025
15 faktów i mitów na temat SEO z perspektywy pozycjonera
23.01.2025
15 faktów i mitów na temat SEO z perspektywy pozycjonera
23.01.2025
Dlaczego copywriting jest ważny dla SEO?
11.12.2024
Dlaczego copywriting jest ważny dla SEO?
11.12.2024