Jak nauczyć się pozycjonowania stron w 2025 roku? Polecane kursy SEO

jak nauczyć się seo

19.02.2025

(aktualizacja: 12.03.2025)

Jak nauczyć się pozycjonowania stron w skuteczny sposób? Niekiedy motywacją tego pytania są aspiracje zawodowe i chęć realizowania się w roli pozycjonera. Czasem ma ono podłoże bardziej biznesowe, np. właściciel witryny chce lepiej rozumieć, jaki jest sens działań podejmowanych przez obsługującą go agencję SEO.

Zdaję sobie sprawę, że prowadząc biznes, możesz nie mieć czasu na przedzieranie się przez dziesiątki kursów, by znaleźć te wartościowe. Z kolei będąc u progu decyzji o rozpoczęciu nowej drogi zawodowej, ostatnią rzeczą, której potrzebujesz, jest wyrzucanie pieniędzy w błoto na przypadkowe poradniki czy szkolenia SEO.

Dlatego w tym artykule podpowiem Ci, jak zabrać się do nauki SEO, a także jakie darmowe i płatne kursy, szkolenia oraz inne źródła wiedzy mogą pomóc Ci podnosić swoje umiejętności.

Nauka samodzielnego pozycjonowania stron w Google – od czego zacząć i o czym pamiętać?

W pełni rozumiem to, że na początku przygody ze światem SEO ilość nowej wiedzy do przyswojenia może wydawać się przytłaczająca. Sam stopniowo przechodziłem drogę od copywritera, przez początkującego pozycjonera w agencji, aż do etapu, w którym działam jako doświadczony freelancer SEO. Wiem, na co zwrócić uwagę podczas nauki pozycjonowania, a czego się wystrzegać i chcę się tym z Tobą podzielić.Od czego zacząć naukę SEO, by ułatwić sobie ten proces? „Pakiet startowy” powinien obejmować trzy poniższe elementy.
  • Bazowe zrozumienie, na czym polega pozycjonowanie i jakie są jego cele: pierwszym krokiem w tym kierunku może być lektura tekstu: SEO – co to jest i jak optymalizować stronę pod SEO?.
  • Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu SEO: jeśli chcesz, aby Twoja nauka pozycjonowania stron przebiegała w uporządkowany sposób, zapoznaj się z fundamentalnymi dla SEO terminami. Z czasem będziesz coraz lepiej znać siatkę pojęciową i odkrywać jej kolejne elementy, np. pozycjonowanie lokalne czy autorytet tematyczny. Więcej na temat drugiego z tych terminów dowiesz się z mojego artykułu, w którym wyjaśniam, co to jest Topical Authority i jaki ma wpływ na SEO.
  • Zgłębienie znaczenia kluczowych obszarów pozycjonowania: SEO to proces złożony, który wymaga współgrania wielu obszarów, takich jak m.in. analiza i dobór słów kluczowych, optymalizacja SEO strony, content marketing czy link building. Jeśli chcesz skutecznie uczyć się pozycjonowania, to powinieneś zrozumieć rolę każdego z tych elementów w całym procesie.
O czym warto pamiętać w kontekście tego, jak uczyć się SEO?
  • Nauka SEO wymaga sporych pokładów cierpliwości. Nie poddawaj się zbyt szybko, a przekonasz się, że wkładany wysiłek zaprocentuje.
  • Ile trwa nauka SEO? Optymalizacja i pozycjonowanie stron to dynamicznie zmieniająca się dziedzina, dlatego nie spodziewaj się, że nastąpi moment, w którym „będziesz wiedzieć wszystko”. Kluczem do sukcesu w tym obszarze jest nieustanny rozwój.
  • Jak nauczyć się pozycjonowania stron? Przez praktykę! Nie poprzestawaj na czytaniu poradników i słuchaniu kolejnych podcastów, tylko próbuj wdrażać rozwiązania, które poznałeś. Jeśli marzysz o karierze specjalisty SEO, możesz prowadzić swoje małe projekty, np. blog na WordPressie, by tam realnie testować zdobytą wiedzę. Samo oglądanie klipów Tony’ego Hawka nie sprawi, że zaczniesz robić ollie – to trening czyni mistrza, a eksperymentowanie i wyciąganie wniosków to „sól SEO”. 

Skąd czerpać wiedzę o optymalizacji i pozycjonowaniu stron internetowych?

Do wyboru masz wiele możliwości, takich jak m.in.:
  • dokumentacja Google – jeśli interesuje Cię SEO dla początkujących, to zacznij od jej lektury,
  • kursy SEO dostępne na platformach twórców (lub platformach zewnętrznych), które często składają się z serii szkoleń video oraz uzupełniających materiałów,
  • kursy książkowe – drukowane bądź e-booki,
  • raporty branżowe,
  • blogi firmowe i eksperckie,
  • kanały na YT / podcasty,
  • newslettery,
  • kursy SEO połączone z mentoringiem,
  • webinary,
  • stacjonarne szkolenia SEO,
  • konferencje i eventy SEO,
  • social media, np. konta ekspertów SEO na X (Twitterze) i LinkedIn: Aleyda Solis, Barry Schwartz, Lily Ray, Marie Haynes, John Mueller, Danny Sullivan, Kevin Indig, Tim Soulo, Cyrus Shepard, Brodie Clark, Mark Williams-Cook
  • fora i grupy w mediach społecznościowych,
  • konsultacje SEO.
W dalszej części tekstu zebrałem różnorodne polsko- i anglojęzyczne źródła, które możesz włączyć w swój proces poznawania zagadnień związanych z SEO. Znajdziesz wśród nich darmowe i płatne propozycje zarówno dla początkujących adeptów pozycjonowania, jak i dla osób średnio zaawansowanych oraz zaawansowanych.

Jak nauczyć się SEO? Najlepsze kursy SEO po polsku w formie video

Jednym ze sposobów na to, jak uczyć się SEO, są kursy online, w ramach których autorzy tłumaczą na nagraniach różne zagadnienia związane z pozycjonowaniem. Jeśli preferujesz taką formę nauki, to na polskim rynku możesz znaleźć kilka propozycji naprawdę wartych uwagi.Ważne zastrzeżenie: kolejności nie traktuj jako „klasyfikacji medalowej” 😉
  1. Kurs PapaSEO – autor: Grzegorz Strzelec (PapaSEO)
  • Jeden z najczęściej (słusznie) polecanych polskojęzycznych kursów SEO.
  • Do kogo skierowany jest ten kurs SEO? Najczęściej decydują się na wykupienie go osoby poszukujące szkolenia z pozycjonowania dla początkujących i średnio zaawansowanych, np. właściciele firm, menadżerowie działów marketingu czy twórcy treści. Zawarte w nim informacje mogą okazać się przydatne także dla bardziej zaawansowanych specjalistów SEO.
  • Kurs PapaSEO jest przystępny językowo i kompleksowy. Obejmuje on ponad 80 lekcji, co daje 35 godzin profesjonalnie zrealizowanych nagrań video (można ich słuchać także niczym podcastu audio, czyli bez siedzenia przed monitorem), dodatkowo uzupełnionych o 74 testy wiedzy. Taka obszerność materiału pozwala zawrzeć informacje z różnych dziedzin składających się na optymalizację i pozycjonowanie stron – dobrze obrazuje to lista tematów poruszanych w ramach kursu PapaSEO.
  • Ile kosztuje kurs PapaSEO? Koszt jednorazowego wykupu rocznego dostępu do kursu wynosi obecnie 1254,60 zł brutto. Jeśli interesuje Cię zakup na raty lub uzyskanie dostępu do pojedynczych działów lub lekcji – również jest taka możliwość (cena zależy od wybranego wariantu).
  1. Szkolenie z Google Search Console – autor Sebastian Heymann (Seba Heymann – Doświadczony Specjalista SEO #RDE)
  • Ponad 10 godzin nagrań video, które zawierają przydatne informacje dla każdego, kto m.in.:
    • chce dowiedzieć się od podstaw, na czym polega techniczna optymalizacja stron,
    • pragnie sprawniej posługiwać się GSC – wyciągać z niego więcej przydatnych danych i korzystać z zakładek, których ze świecą szukać w standardowych raportach,
    • jest zainteresowany poszerzeniem wiedzy na temat optymalizacji doświadczenia użytkownika (SXO),
    • chce dowiedzieć się, jak rozwiązywać problemy z indeksacją witryny,
    • pragnie poznać metodologię raportu skuteczności w GSC.
  • Szkolenie Google Search Console zawiera realne przykłady zastosowania danych, które nie są powieleniem innych materiałów dostępnych w sieci.
  • Ile kosztuje to szkolenie? Aktualnie obowiązuje zniżka na jego zakup – koszt to 600 zł netto + VAT.
  1. Sprytny Kurs SEO – autorzy: specjaliści z agencji Fox Strategy (Ewelina Podrez, Katarzyna Baranowska, Oktawian Kitala, Kamil Demidowski oraz Aleksandra Sudnik)
  • Kurs jest skierowany do osób na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym. Sprawdzi się on w przypadku właścicieli stron, którzy chcą prowadzić na nich podstawowe prace SEO lub interesuje ich skuteczniejszy outsourcing SEO, czyli współpraca z agencją bądź freelancerem.
  • Sprytny Kurs SEO przewidziany jest na ponad 20 godzin i przekrojowo omawia różne aspekty związane z optymalizacją oraz pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych.
  • Zakup kursu zapewnia roczny dostęp do platformy szkoleniowej, na której znajdują się nagrania video i materiały w PDF.
  • Koszt kursu to 499 zł brutto.
  1. Darmowe kursy Google z cyklu Grow with Google
  • Dostępne na platformie Skillshop kursy z cyklu Grow with Google to szeroka gama bezpłatnych szkoleń, wśród których znajdują się m.in.:
  • Dużym atutem tych kursów jest to, że możesz uczyć się, kiedy tylko masz ochotę i wracać do wcześniej obejrzanych filmów.
  • Aby korzystać z darmowych kursów, potrzebne Ci będzie konto Google.
  1. Darmowy kurs SEO dla osób odpowiedzialnych za marketing – autor: Maciej Cherubin (Octamedia)
  • Szkolenie omawia skuteczne pozycjonowanie stron w Google nie stricte od strony technicznej, a od strony strategii SEO i jej spójności z kwestiami biznesowymi. Koncentruje się na tym, jak zaplanować proces pozycjonowania strony, by realnie osiągać założone cele biznesowe.
  • Na kurs składa się 6 lekcji video – ich łączna długość wynosi ok. 2 godzin.
  • Kurs został stworzony z myślą o osobach zajmujących się marketingiem bądź sprzedażą w firmach, a także właścicielach małych i średnich przedsiębiorstw.
  • Dostęp do kursu jest bezpłatny i bezterminowy – aby go otrzymać, należy zapisać się na mailing.
  1. GAP Analiza w SEO i Pozycjonowaniu dla Zaawansowanych ? – autor: Łukasz Żelezny (SEO.London)
  • GAP Analiza w SEO i Pozycjonowaniu dla Zaawansowanych ? to kurs poświęcony głównie analizie GAP w SEO oraz grupowaniu słów kluczowych.
  • Pozwala zyskać nowe spojrzenie na kwestię obserwowania konkurencji, z którą rywalizuje się o wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania na określone frazy.
  • Szkolenie jest skierowane przede wszystkim do osób na poziomie średnio zaawansowanym lub zaawansowanym. Obejmuje około 2 godzin i zawiera 5 wykładów w formacie video.
  • Dostęp do kursu można wykupić bezterminowo na platformie Udemy. Standardowo kosztuje on 189,99 zł. Co ciekawe, pierwszy wykład możesz obejrzeć za darmo i na tej podstawie ocenić, czy jesteś zainteresowany zakupem.
  1. Kurs AI Sprint – autor: SensAI Academy
  • AI Sprint to płatny kurs online poświęcony wykorzystaniu potencjału AI w SEO. Mentorami w ramach tego kursu są znani w branży eksperci – Damian Sałkowski, Robert Niechciał i Mateusz Godzic.
  • Program kursu obejmuje naukę m.in.:
    • podstaw AI i modeli językowych, 
    • praktycznego korzystania z kluczowych narzędzi AI oraz tworzenia własnych agentów GPT,
    • skutecznych technik tworzenia promptów,
    • zaawansowanych funkcji API oraz integracji,
    • tworzenia chatbotów z własną bazą wiedzy,
    • efektywnego tworzenia grafik AI.
  • Osoby, które zdecydują się na uczestnictwo w AI Sprincie od SensAI Academy, zapewnią sobie roczny dostęp do różnorodnych materiałów, takich jak m.in.:
    • 5,5 godziny materiałów video podzielonych na trzy moduły oraz dwugodzinny moduł specjalny o grafice AI,
    • gotowe prompty i skrypty,
    • „bilet wstępu” do zaangażowanej społeczności na Discordzie,
    • dwie sesje Q&A z mentorami (nagrania z sesji są później włączane w pakiet materiałów).
  • Kto może być zainteresowany tym kursem? AI Sprint to szkolenie SEO AI skierowane m.in. do właścicieli małych firm i agencji SEO, pozycjonerów i specjalistów ds. contentu, którzy chcą zoptymalizować swoje działania z zakresu SEO dzięki sztucznej inteligencji.
  • Autorzy kursu zastrzegają, że do efektywnego uczestnictwa w AI Sprincie potrzebna jest podstawowa znajomość SEO. Nie jest z kolei niezbędna jakakolwiek znajomość AI czy doświadczenie w programowaniu.
  • Cena kursu to 1199 złotych brutto, jednak aktualnie jego sprzedaż jest zakończona. Możliwe, że w nieodległej przyszłości uruchomione zostaną kolejne zapisy. Natomiast już teraz słychać pierwsze zapowiedzi zbliżającego się wielkimi krokami, pełnego kursu kohortowego SensAI Academy 2025, którego uczestnicy będą mogli otrzymać certyfikat SensAI.
  1. Analityka internetowa z Google Analytics 4 – autor: Przemysław Modrzewski
  • Kompleksowy, darmowy kurs analityki internetowej z wykorzystaniem GA4. Dostępny w formie wygodnej, ośmiogodzinnej playlisty na kanale YT autora.
  • W ramach kursu autor przystępnie wyjaśnia zagadnienia związane m.in. z:
    • podstawowymi zasadami wykorzystania analityki w biznesie,
    • implementacją i konfiguracja Google Analytics z wykorzystaniem narzędzia Google Tag Manager,
    • praktycznym rozumieniem danych oferowanych przez GA4,
    • sposobem tworzenia raportów dopasowanych do potrzeb firmy.
  • Analityka internetowa z Google Analytics 4 to kurs skierowany do osób początkujących i średnio zaawansowanych. Sprawdzi się w przypadku m.in. właścicieli firm czy specjalistów ds. marketingu.
  1. Kurs Google Analytics Online – autor: Karol Dziedzic
  • Przekrojowy kurs online, który krok po kroku wyjaśnia metodykę pracy z Google Analytics. Od instalacji Google Tag Managera i GA4, przez konfigurację GA4, po analizę danych w GA4 i działania związane z Google Tag Manager Server-side.
  • Decydując się na zakup kursu, otrzymujesz ponad 5 godzin merytorycznych nagrań, a także np. dodatkowe materiały do każdej lekcji oraz możliwość konsultacji w trakcie kursu. Dostęp do materiałów udzielany jest na cały rok.
  • Kurs Google Analytics Online skierowany jest m.in. do właścicieli firm, dla których strona pełni funkcję głównego kanału sprzedaży, specjalistów ds. marketingu czy kierowników i managerów agencji SEM.
  • Koszt kursu to 699 zł + VAT (859 zł brutto). 
  1. Skuteczny Copywriting 2025 – autor: Artur Jabłoński
  • Niesztampowy kurs copywritingu, który wyposaża uczestników w techniki i narzędzia ułatwiające pisanie tekstów sprzedażowych.
  • Kurs Skuteczny Copywriting 2025 jest podzielony na pięć modułów, w ramach których przedstawiane są takie zagadnienia jak m.in.:
    • sprawdzone metody na pisanie tytułów i nagłówków,
    • konstruowanie zdań perswazyjnych oraz dobór stylu pisania do grupy docelowej i założonego celu tekstu,
    • przydatne schematy „otwarć” tekstów,
    • tworzenie schematów ofert, opisów produktów czy treści na na landing page z użyciem języka korzyści,
    • techniki zbijania obiekcji
    • sposoby na efektywny research.
  • Po zalogowaniu do panelu kursu uczestnik ma dostęp m.in. do 5 godzin materiałów video oraz dodatkowych arkuszy ćwiczeń.
  • Na odbyciu kursu mogą skorzystać m.in. przedsiębiorcy z branży B2B lub e-commerce, a także marketerzy czy pracownicy agencji SEO.
  • Cena wykupu rocznego dostępu do panelu z kursem wynosi 859 zł netto (1056,57 zł brutto).
  1. Szkolenie Semantyczne Wytyczne dla Copywriterów – autor: Jakub Szulc (Seo Content Lab)
  • Szkolenie Semantyczne Wytyczne dla Copywriterów znajduje się na platformie Seo Content Lab. Zawiera 14 filmów video, w których autor tłumaczy techniki semantycznego copywritingu. Bazują one na metodologii eksperta semantycznego SEO, jakim jest Koray Tuğberk Gübür.
  • Umiejętne wykorzystanie semantycznych metody copywriterskich może pomóc w pisaniu wartościowych, odpowiednio sformatowanych treści, które będą lepiej dopasowane do oczekiwań algorytmu Google i użytkowników.
  • Kto może być zainteresowany tym szkoleniem? Wbrew pozorom nie tylko copywriterzy – jest ono skierowane także m.in. do specjalistów SEO oraz właścicieli stron internetowych, którzy samodzielnie tworzą treści.
  • Koszt szkolenia wynosi 247 złotych, a dostęp do niego jest bezterminowy.
  1. HTML i CSS – poznaj podstawy i zacznij programować! – autor: Grzegorz Róg
  • HTML i CSS – poznaj podstawy i zacznij programować!kurs skierowany do osób, które chcą od podstaw poznać projektowanie nowoczesnych stron internetowych. Wiedza w nim zawarta sprawdzi się także w przypadku osób, które mają już pewne merytoryczne fundamenty, ale chcą sobie uporządkować posiadane informacje.
  • Dzięki kursowi można nauczyć się w praktyce podstaw m.in. języków HTML i CSS, a także samodzielnego projektowania funkcjonalnych stron internetowych oraz ich późniejszego pozycjonowania.
  • Kurs obejmuje 7,5 godziny materiałów video, jest dostępny na platformie Udemy, a bezterminowy dostęp do niego kosztuje obecnie 499 złotych.
  • Ostatnia aktualizacja kursu datowana jest na marzec 2019 roku.
  1. Kurs SEO autorstwa Szymona Słowika
  • Kurs skierowany jest do osób, które chcą poznać podstawy optymalizacji stron internetowych oraz ich pozycjonowania w wyszukiwarce Google.
  • Kurs dostępny jest na stronie eduweb.pl – obejmuje ok. 6 godzin materiałów video, w ramach których omówione zostały m.in. podstawy technicznego SEO, kwestie związane z architekturą informacji czy zagadnienia dotyczące link buildingu.
  • Należy mieć na względzie to, że ostatnia rewizja kursu – zgodnie z danymi ze strony – jest datowana na 9 lipca 2018 roku, więc od kilku lat nie był on aktualizowany.
Koszt kursu wynosi 159 złotych.
Zamów bezpłatną wycenę

Po jakie polskie książki do nauki SEO warto sięgnąć?

Interesuje Cię nauka samodzielnego pozycjonowania stron, ale kursy video do Ciebie nie przemawiają? Zawsze możesz sięgnąć po alternatywę w postaci papierowej książki lub wygodnego e-booka. Od jakich polskojęzycznych lektur warto zacząć przygodę z SEO, a po które sięgnąć, by wejść na kolejny poziom wtajemniczenia?

  1. „Kurs pozycjonowania dla początkujących” (SEO Lexy dla początkujących) – autorka: Marta Gryszko
  • Marta Gryszko (Lexy) to ekspertka SEO z prawie dwudziestoletnim doświadczeniem. Zdaniem wielu, spod jej pióra wyszły najlepsze kursy SEO na polskim rynku. Nie ma wątpliwości, że przyczyniły się do rozwoju niejednej pozycjonerskiej kariery.
  • Kurs skierowany jest do osób mających już podstawową wiedzę o SEO, w tym właścicieli biznesów chcących zadbać o skuteczne pozycjonowanie swojej strony w wyszukiwarce Google.
  • Kurs pozycjonowania dla początkujących jest dostępny w formacie PDF – składa się z pięciu rozdziałów teoretycznych i 11 praktycznych zadań (łącznie 202 strony). Omawia m.in. dobór słów kluczowych, a także zagadnienia związane optymalizacją strony czy budową zaplecz.
  • Autorka oferuje roczny dostęp do kursu – jeśli zapiszesz się na listę mailingową, będziesz otrzymywać m.in. informacje o aktualizacjach jego zawartości. Zyskasz więc pewność, że przyswajana przez Ciebie wiedza jest w pełni aktualna i zgodna z najnowszymi trendami.
  1. „Kurs pozycjonowania dla średnio zaawansowanych” (SEO Lexy dla średnio zaawansowanych) – autorka: Marta Gryszko
  • Kurs pozycjonowania dla średnio zaawansowanych skierowany jest do osób, które nienagannie znają podstawy SEO i chcą zrobić krok naprzód. Szczególnie może zainteresować on pozycjonerów oraz właścicieli biznesów funkcjonujących w segmencie e-commerce.
  • Na 218 stronach kursu poruszane są takie zagadnienia jak np.:
    • analiza konkurencji i dobór słów kluczowych,
    • działania prowadzone w ramach audytu SEO i optymalizacji sklepu online,
    • przygotowywanie strategii linkowania dla sklepów internetowych.
  1. „SEObook” – praktyczne aspekty pozycjonowania (wydawnictwo PWN)
  • Autorami książki są: Jakub Barabasz, Ewelina Ibek, Piotr Jacek, Dorota Kika, Marika Kowalska, Krzysztof Marzec, Kamil Sroka, Alicja Stojek-Szewczuk, Łukasz Suchy, Bartłomiej Tomczyk, Leszek Urban, Jakub Zeid.
  • Kompleksowy przewodnik po świecie pozycjonowania, który na swych 312 stronach zawiera praktyczne porady przygotowane przez ekspertów z zakresu SEO, contentu i analityki.
  • SEObook to pozycja skierowana do osób początkujących i średnio zaawansowanych. Sprawdzi się m.in. w przypadku właścicieli firm pragnących działać w obszarze SEO, marketingowców, a także osób rozważających karierę pozycjonera.
  • 6 lutego DevaGroup planuje webinar z autorami SEObooka – możesz wziąć w nim udział bezpłatnie, jeśli zapiszesz się na newsletter.
  1. „SEO marketing. Bądź widoczny w internecie” – autor: Adrian Andrzejczyk
  • SEO marketing. Bądź widoczny w internecie to książka, która przybliża pozycjonowanie zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Jej struktura przypomina nieco podręcznik, co może przypaść do gustu osobom, które oczekują nieco bardziej formalnego, usystematyzowanego podejścia.
  • Książka liczy 232 strony może być dobrym wyborem dla osób początkujących i średnio zaawansowanych, w tym właścicieli firm rozważających inwestycję w działania SEO.
  1. „SEO bez agencji” – autor: Maciej Cherubin
  • „SEO bez agencji” to e-book, na który powinien zwrócić uwagę każdy, kto zastanawia się, jak nauczyć się SEO i je realnie wdrażać bez angażowania firmy zewnętrznej. Przedstawia on strategiczne podejście do SEO – takie, które ma przysłużyć się osiąganiu rzeczywistych celów biznesowych.
  • Treść e-booka można porównać do dokładnej instrukcję postępowania – pozwala ona uporządkować plan działania i skłonić do skutecznego zadbania o fundamenty SEO, a dopiero dalej do dopracowywania detali.
  • E-book „SEO bez agencji” kosztuje 79 złotych – po złożeniu zamówieniu można go pobrać z dostępnego linku, który pozostanie aktywny przez minimum 12 miesięcy. Z samego e-booka możesz oczywiście korzystać bezterminowo.
  • Jeśli zgłosisz się do autora przez formularz na stronie i podasz imię oraz adres e-mail, to otrzymasz spis treści oraz dwa pierwsze rozdziały (ponad 40 stron). Pozwoli Ci to zweryfikować, czy interesuje Cię ostateczny zakup.
  1. „Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie” – autor: Paweł Cengiel
  • Praktyczne zastosowanie narzędzi SEO w Twojej firmie” to książka (dostępna też jako e-book) skierowana do osób, które chcą dowiedzieć się podstawowych informacji na temat wykorzystania profesjonalnych narzędzi w procesie pozycjonowania.
  • To 400 stron przydatnej wiedzy, która może znacząco ułatwić zaczęcie SEO przygody i proces przygotowywania pierwszych kampanii w Google. W książce omówiono aż 32 rodzaje aplikacji wraz z instrukcjami ich użycia.
  • Dobry wybór dla właścicieli firm, którzy pragną wykorzystywać nabywaną wiedzę o SEO w praktyce.
  1. „Marketing internetowy w Google. Pozycjonowanie, Ads & Google Analytics 4 dla biznesu, e-commerce, marketerów” – autorzy: Krzysztof Marzec, Tomasz Trzósło
  • Książka w przystępny sposób przedstawia wiedzę teoretyczną i praktyczne informacje na temat marketingu internetowego. SEO jest jedną z tematyk, które są w niej poruszane – autorzy poświęcają uwagę także zagadnieniom dotyczącym np. reklamom płatnym w Google.
  • Na 328 stronach książki przedstawione zostały m.in. solidna podbudowa teoretyczna, w tym dokładne omówienie narzędzia Google Analytics 4, wypowiedzi ekspertów, a także realne przykłady kampanii tworzonych dla klientów. Publikacji towarzyszy szereg elementów dodatkowych, takich jak np. brief dla klienta czy checklisty ułatwiające tworzenie reklam.
  • Książka „Marketing internetowy w Google. Pozycjonowanie, Ads & Google Analytics 4 dla biznesu, e-commerce, marketerów” to wartościowa pozycja zarówno dla właścicieli firm i marketerów, jak i przyszłych specjalistów SEM.
  • Na początku 2025 roku na dobre ruszyła przedsprzedaż drugiego, zaktualizowanego i rozszerzonego wydania książki, które współtworzą nie tylko Krzysztof Marzec i Tomasz Trzósło, ale także Marta Koziarz (Head of SEM w DevaGroup). Książka została rozszerzona o omówienie zagadnień związanych z współpracą z agencjami, case studies oraz tematów interesujących osoby, które planują rozwój zawodowy w obszarze SEM.
  1. „Tajniki Konwersji. Jak zmienić potencjalnego klienta w zadowolonego nabywcę” – autor: Chris Smith
  • Dostępna w języku polskim książka „Tajniki Konwersji. Jak zmienić potencjalnego klienta w zadowolonego nabywcę” to propozycja dla każdego, kto kogo interesuje optymalizacja konwersji strony.
  • Książka liczy 248 stron i opowiada o tym, jak w praktyce łączyć metody pozycjonowania z innymi działaniami marketingowo-sprzedażowymi, by lepiej realizować cele biznesowe.
  • Pozycja napisana przystępnym językiem, z której mogą skorzystać właściciele firm chcący czerpać wymierne korzyści ze stron zoptymalizowanych pod kątem SEO.

Jako punkty 9, 10 i 11 chciałbym polecić duży raport i case studies, które zapewniają sporo insiderskiej wiedzy o SEO. Jeśli zastanawiasz się, jak nauczyć się SEO, to lektura tych publikacji powinna znaleźć się na Twojej liście „to-do”.

  1. „Case Study – Pozycjonowanie stron” – autor: SemcoreLAB
  • Unikalny projekt, którego założeniem było usystematyzowanie ogromu wiedzy o pozycjonowaniu, a następnie wykorzystaniu zebranych informacji w praktyce. Jest to moim zdaniem pozycja obowiązkowa dla pozycjonerów, marketerów i właścicieli biznesów, którzy chcą się rozwijać pod kątem SEO.
  • „Case Study – Pozycjonowanie stron” można podzielić na trzy duże części: teoretyczną, badawczą i praktyczną. Jeśli jesteś na samym początku przygody z pozycjonowaniem, zacznij od wnikliwej lektury części teoretycznej. Znajdziesz tam fachowe opinie na temat wielu książek, blogów czy kursów, które mogą wesprzeć Twój proces szkolenia SEO. Następnie przejdź do kolejnych części – zresztą, nie muszę Cię do tego namawiać, bo od tego case study trudno się oderwać.
  • Case Study – Pozycjonowanie stron” jest dostępny bezpłatnie na stronie SemcoreLAB. Można zapoznać się też z jego esencją w formie PDF.
  1. „Raport SEO: Jak działają polscy liderzy e-commerce?” – autor: SemcoreLAB
  • Raport bierze pod lupę istotnych graczy polskiego rynku e-commerce, np. e-obuwie.pl czy doz.pl, i stara się zidentyfikować, jakie działania i czynniki stoją za ich sukcesem.
  • Raport SEO: Jak działają polscy liderzy e-commerce?” ma duży walor praktyczny – skupia się na konkretnych wskazówkach i poradach, które mogą być inspiracją dla osób odpowiedzialnych za kampanie SEO.
  • Autorzy zalecają traktowanie tego raportu jako wstępu do głębszej analizy, która pozwoli opracować własną strategię działania w obszarze e-commerce.
  • Raport dostępny jest bezpłatnie, w wygodnej formie PDF – polecam jego lekturę właścicielom firm działających w branży e-commerce, marketingowcom oraz początkującym pozycjonerom.

11. „Case study – Co naprawdę działa w SEO?” – autor: SemcoreLAB

  • Owoc trzyletniego projektu, który obejmował m.in. szereg analiz, testów i konsultacji z uznanymi ekspertami z branży SEO. Wszystko po to, by zrealizować ambitne cele, takie jak:
    • praktyczna weryfikacja różnych technik pozycjonowania,
    • wyłonienie spośród testowanych taktyk pozycjonowania prawdziwych „perełek” – efektywnych metod, które dają rezultaty w postaci zwiększenia widoczności w Google oraz solidnego wsparcia w osiąganiu długoterminowych celów biznesowych,
    • stworzenie bogatej bazy wiedzy pozwalającej czytelnikom na poznanie różnorodnych, osadzonych w praktycznym kontekście technik SEO, które mogą później wykorzystać we własnych projektach.
  • Dużą zaletą „Case study – Co naprawdę działa w SEO?” z perspektywy osoby, którą interesuje nauka SEO, jest kompleksowe podejście do omawianych zagadnień. W tym obszernym raporcie nie zabrakło m.in.:
    • przydatnego omówienia teorii z zakresu pozycjonowania – polecam zwrócić szczególną uwagę na przegląd czynników rankingowych, z których każdy opatrzono merytorycznym komentarzem,
    • części badawczej i doświadczalnej – sekcja „Case studies & work studies” to must-read dla każdego, kto chce podejrzeć, „jak się robi SEO w praktyce”,
    • wyczerpującego zestawienia wyselekcjonowanych taktyk SEO – znalazło się w nim aż 250 metod, z którymi adept sztuki pozycjonowania powinien się zapoznać.
  • Do przestudiowania „Case study – Co naprawdę działa w SEO?” zachęcam każdego, kto pragnie poszerzyć swoją wiedzę na temat technik przynoszących sukces w dziedzinie pozycjonowania. Ten raport za lekturę obowiązkową mogą uznać m.in.: właściciele firm i sklepów działających w sieci, specjaliści SEO (także ci bardziej doświadczeni), marketerzy czy copywriterzy.

Jak uczyć się SEO? Czytaj polskie blogi tematyczne 

Branżowe blogi potrafią być znakomitym źródłem wiedzy na temat SEO, w tym SEO copywritingu. Ich lektura to jeden ze sposobów na to, jak nauczyć się SEO od samych podstaw. Do polskojęzycznych blogów, na których znajdziesz artykuły pomocne w nauce pozycjonowania stron internetowych (lub marketingu w szerszym ujęciu), zaliczają się m.in.:

Zachęcam również do regularnego zaglądania na mój autorski blog. Właściciele firm, które inwestują lub planują inwestować w SEO, znajdą na nim odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań. 

Nie tylko płatne kursy SEO – chłoń polskojęzyczne podcasty i oglądaj kanały na YT

Jak urozmaicić naukę SEO w ciekawy, a zarazem darmowy sposób? Możesz to zrobić poprzez konsumpcję wartościowych treści na kanałach Youtube oraz słuchanie podcastów poświęconych SEO i powiązanym marketingowo-biznesowym zagadnieniom. Z czym polecam się zapoznać?

  • Kanał YT Senuto (Senuto – kompleksowe wsparcie działań SEO)
    • Na kanale Senuto możesz znaleźć interesujące treści dotyczące wykorzystania AI w SEO, talk show online SEO Kawka oraz Nienazwany Podcast Dawida Sałkowskiego.
  • Kanał YT SEMSTORM
    • Na kanale SEMSTORM możesz obejrzeć m.in. serię webinarów poświęconych marketingowi w e-commerce, a także wiele innych materiałów, które pomogą Ci w nauce SEO.
  • SEO Fridays Podcast
    • Podcast prowadzony przez Dawida Medwiediuka – specjalisty on-page SEO. Interesujące rozmowy, z których dowiesz się, co aktualnie w pozycjonerskiej trawie piszczy.
  • SEO Podcast
    • Kanał prowadzi Paweł Cengiel – autor dwóch poczytnych książek o SEO. Ciekawe źródło dla początkujących pozycjonerów i właścicieli biznesów, którzy chcą lepiej zrozumieć SEO.
  • Jakub Sawa (kanał YT)
    • Jeśli interesują Cię rzetelne, świeże informacje ze świata SEO, to rozmowy Jakuba powinny wylądować w Twojej kolejce materiałów do obejrzenia.
  • Paq Studio – agencja SEO (kanał YT)
    • Materiały na tym kanale mogą być wartościowym wsparciem podczas Twojej nauki pozycjonowania stron.
  • Maciej Cherubin (kanał YT)
    • Widzowie tego kanału mają szansę zapoznać się ze strategicznym podejściem autora do planowania i budowania widoczności w wyszukiwarce Google.
  • Artur Jabłoński (kanał YT)
    • Prowadzisz biznes i potrzebujesz praktycznych wskazówek dotyczących SEO, reklamy czy sprzedaży? Podcast Konkretnie o Marketingu i Sprzedaży (dostępny też na Spotify) prowadzony przez Artura Jabłońskiego oraz inne materiały na jego kanale to odpowiedź na Twoje potrzeby.
  • Daniel Bartosiewicz (kanał YT)
    • Chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat tworzenia treści, które zarobią dla Ciebie pieniądze? D.B.E.S.T. Podcast jest teoretycznie skierowany do copywriterów, ale wiele mogą dla siebie wyciągnąć z niego także specjaliści SEO i właściciele stron.

Polskie newslettery – branżowe nowinki dla pasjonatów marketingu i specjalistów SEO

Jeśli pragniesz być na bieżąco z tym, jak zmienia się SEO w Google i chcesz mieć dostęp do wartościowych informacji branżowych, a także praktycznych podpowiedzi ze strony specjalistów SEO, to zapisz się na odpowiednie newslettery. Które z nich warto wziąć pod uwagę? Moim zdaniem ciekawe treści mogą do Ciebie płynąć z takich źródeł jak m.in.:

  • SEO Newsletter (Jakub Sawa) – dowiesz się z niego najnowszych informacji o wyszukiwarce Google, zapoznasz się z różnymi case studies z zakresu SEO, a także np. przeczytasz o nowinkach związanych z narzędziami SEO
  • MałySEO Newsletter (Michał Małysa) – otrzymasz porcję interesujących informacji z branży SEO, polecenia wartościowych materiałów do zapoznania się, a także uzyskasz przydatne porady,
  • SensAI Academy Newsletter – nie chcesz, aby pociąg o nazwie „AI w SEO” Ci odjechał? Wyciągnij rękę po bezpłatny bilet i zapisz się na ten newsletter.
  • Pimp My Analytics (Maciej Lewiński) – jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat Google Analytics, to ten newsletter powinien lądować na Twojej skrzynce mailowej,
  • Newsletter Karola Dziedzica – jeżeli pragniesz pozostać w klimacie analityki, a przy tym odbić na chwilę od bezpośredniego skupiania się na SEO, by zajrzeć na poletko „reklamowego sąsiada”, to w tym newsletterze znajdziesz cenne informacje dotyczące m.in. Google ADS.
  • Newsletter PAQ Studio (Adrian Pakulski) – jeśli interesuje Cię SEO w praktyce, case studies i analizy oparte na danych, ten newsletter dostarczy Ci konkretne wskazówki, jak skutecznie zwiększać widoczność w wyszukiwarce.

Jeżeli chodzi o zagraniczne Newslettery to warto wziąć pod uwagę:

  • #SEOFOMO by Aleyda Solis – Aleyda Solis to znana ekspertka SEO, a jej newsletter zawiera najważniejsze nowości, trendy i analizy w świecie SEO. Każdy numer to zbiór najlepszych artykułów z branży.
  • Backlinko Newsletter – newsletter Briana Deana (obecnie należący do Semrush), który zawiera wysokiej jakości wskazówki SEO, case studies i praktyczne strategie oparte na analizach danych. Skupia się na backlinkach, treściach i skutecznych taktykach SEO.
  • Moz Top 10 – dwa razy w miesiącu dostajesz zestawienie 10 najważniejszych artykułów ze świata SEO, content marketingu i analityki. Świetna opcja dla tych, którzy chcą być na bieżąco, ale nie mają czasu na codzienne śledzenie branżowych nowości.
  • Search Engine Land Daily – codzienna dawka wiadomości o wyszukiwarkach, SEO i marketingu cyfrowym. Doskonałe źródło informacji o aktualizacjach algorytmu Google, nowościach branżowych i trendach.
  • SERoundtable Newsletter – prowadzony przez Barry’ego Schwartza, to jedno z najlepszych źródeł codziennych aktualizacji dotyczących SEO. Zawiera szybkie podsumowania zmian w algorytmach Google, nowych funkcji w wyszukiwarce i ważnych dyskusji z forów SEO, takich jak Google Webmaster Help. Idealny dla tych, którzy chcą być na bieżąco z tym, co dzieje się w branży.
  • Search Engine Journal (SEJ) Newsletter – dostarcza codziennie lub co tydzień (do wyboru) najważniejsze wiadomości z SEO, PPC i marketingu cyfrowego. Ich newsletter to zbiór eksperckich porad, analiz, case studies i wywiadów z liderami branży. Świetne źródło zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych specjalistów SEO.
  • SEO Notebook by Steve Toth – co tydzień dostajesz unikalną strategię SEO, opartą na doświadczeniu Steve’a Totha, który pracował jako Lead SEO dla Shopify. To bardziej zaawansowany newsletter, idealny dla specjalistów szukających konkretnych technik.
  • Ahrefs Newsletter – cotygodniowe podsumowania nowych postów z bloga Ahrefs plus wyselekcjonowane treści z branży
  • SEO Newsletter by Olga Zarr – bardzo wartościowy newsletter z dużym naciskiem na SEO techniczne i praktyczne strategie. Olga dzieli się analizami, nowościami oraz wskazówkami, które pomagają lepiej optymalizować strony pod kątem wyszukiwarek.

Jak uczyć się od polskich ekspertów SEO? Uczestnicz w webinarach i szkoleniach SEO

Chcesz uczyć się optymalizacji SEO i zależy Ci na bezpośrednim kontakcie ze specjalistą przekazującym wiedzę? W takim razie rozwiązaniami, które mogą Cię zainteresować, są webinary i szkolenia online, a także wydarzenia stacjonarne.

  1. Szkolenie „SEO & Content Marketing” organizowane przez Whitepress
  • Dwudniowe szkolenie stacjonarne (istnieje możliwość wykupienia udziału w jednym dniu) organizowane na przestrzeni 2025 roku w różnych miastach, w tym w Warszawie, Gdańsku i Krakowie.
  • Przedmiotem szkolenia są różne zagadnienia z dziedziny SEO i content marketingu – od kwestii związanych z on-site i off-site SEO dla stron internetowych, przez narzędzia SEO, po tematy dotyczące link buildingu oraz strategii content marketingowej i udziału AI w procesie tworzenia treści.
  • Szkolenie prowadzone jest przez Dominika Fajferka (Head of SEO w w SEM House) oraz Tomasza Bieguna (Head of Content Marketing & SEO i Członek Zarządu w WhitePress®).
  • Udziałem w szkoleniu mogą być zainteresowani zarówno pozycjonerzy, jak i właściciele biznesów, którzy chcą zadbać o SEO strony.
  • Koszt wynosi 893 zł netto za jeden dzień oraz 1286 zł netto za dwa dni szkolenia.
  1. Webinary SEMSTORM
  • Webinary SEMSTORM są darmowe, a ich zapisy video można znaleźć je np. na stronie akademii SEMSTORM lub na ich kanale YT.
  • Część z transmisji poświęconych jest podstawom pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarce Google, część bardziej zaawansowanym zagadnieniom, a nie brakuje również webinarów biorących na tapet najnowsze trendy w SEO.
  • Webinary SEMSTORM prowadzone są w dużej mierze przez cenioną specjalistkę ze świata SEO i marketingu – Milenę Majchrzak. Na kanale można znaleźć zapisy video z transmisji przygotowanych lub realizowanych z udziałem np. Jarosława Dudka czy Dariusza Puzyrkiewicza.
  • W trakcie takich webinarów uczestnicy mogą zadawać pytania do osoby prowadzącej.
  1. Szkolenie „Content marketing + SEO pozycjonowanie i link building”
  • Szkolenie oferowane przez Sprawny Marketing – prowadzącymi są: Justyna Bakalarska-Stankiewicz, Jarosław Dudek oraz Mariusz Bacic.
  • Szkolenie stacjonarne odbywa się w Warszawie (12.03.25 r. – 12.03.25 r.). W zależności od Twoich preferencji masz możliwość uczestnictwa w:
    • jednym dniu szkolenia – wybierasz, czy interesuje Cię dzień poświęcony content marketingowi, czy zagadnieniom związanym z pozycjonowaniem i link buildingiem,
    • dwóch dniach szkolenia.
  • Szkolenie przeznaczone jest zarówno dla osób rozpoczynających naukę pozycjonowania stron, jak i dla zaawansowanych.
  • Koszt szkolenia zależy od wybranego pakietu oraz tego, ile będzie trwać wybrany przez Ciebie wariant. Najtańszą opcją dwudniową jest „Pakiet 2 dni Content + SEO – Warszawa” w wersji Standard – jego cena to obecnie 2370 złotych netto.

Udział w polskich konferencjach i eventach branżowych – cenny element nauki pozycjonowania stron

Skuteczna nauka pozycjonowania stron internetowych nie musi być w żadnym wypadku jednowymiarowa. Jednym z ciekawych sposobów na zdobywanie nowej wiedzy i budowanie wartościowych znajomości jest udział w polskich konferencjach i eventach branżowych. Na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę?

  1. Festiwal SEO w Katowicach
  • Na ten moment nie wiadomo jeszcze, kiedy dokładnie ponownie cała „śmietanka” polskiego SEO zjawi się w Katowicach, ale już teraz możesz rezerwować sobie czas na edukacyjno-networkingowy wyjazd w październiku. Dowiedz się więcej o tym, jak zapowiadano Festiwal SEO 2024 Katowice by WhitePress i obejrzyj filmy z poprzednich edycji.
  1. semKRK
  • Najbliższy event z cyklu semKRK to semKRK – workshop edition (online), czyli trwające trzy dni warsztaty poświęcone: SEO (pierwszy dzień), Google ADS (drugi dzień) i Google Analytics (trzeci dzień).
  • Poszczególne warsztaty prowadzone są przez cenionych specjalistów z obszaru SEO i SEM. Znajdą wśród nich dla siebie odpowiednią propozycję zarówno osoby średnio zaawansowane, jak i zaawansowane.
  • Aktualnie koszt biletu na pojedynczy dzień warsztatów to 599 złotych netto. Pakiet biletów na trzy dni to obecnie 1699 złotych netto.
  • 18 czerwca w Starej Zajezdni w Krakowie odbywa się natomiast event semKRK#23 BIG, w klasycznej dla siebie, barcampowej formie.
  1. semWAW
  • Najbliższa, czwarta edycja semWAW zaplanowana jest na 14.11.2025 r. Ma odbyć się w Campusie Google w Warszawie.
  • Aktualnie nie ma jeszcze informacji o prelegentach i cenach biletów, ale biorąc pod uwagę poprzednie edycje, udział w tym wydarzeniu powinni rozważyć m.in. specjaliści SEO i SEM czy właściciele startupów i firm z branży e-commerce.
  1. SEO Vibes Summit
  • Kolejna edycja tego znanej konferencji SEO ma odbyć się w dniach od 27 do 31 maja w Zakopanem. Uczestnicy będą mieli okazję wysłuchać wystąpień takich prelegentów jak m.in. Robert Niechciał, Aleyda Solis czy Milan Novotný.
  • Oferta SEO Vibes Summit jest na tyle szeroka, że warto poświęcić chwilę czasu na jej przestudiowanie – możesz to zrobić tutaj.
  • Dolny pułap cenowy, jeśli chodzi o bilety na tę konferencję, wynosi 1715 złotych + VAT.
  1. I ️love Marketing&Technology!
  • Wyjątkowy trzydniowy event, który ma w sobie nutkę grywalizacji – prelegenci starają się swoim wystąpieniami zaskarbić przychylność i głosy publiczności. W 2025 roku odbędzie się on w dniach od 8 do 10 kwietnia w Warszawie (Multikino Złote Tarasy).
  • Każdego dnia wydarzenia I ️love Marketing&Technology! uczestnicy mogą wybrać jedną z kilku ścieżek tematycznych:
    • główne ścieżki to: I love marketing, I love social media oraz I love AI,
    • dodatkowe ścieżki to m.in.: I love PR czy I love Pro, w ramach której poruszane są sekcje: ads&analytics, seo&content i e-mail marketing.
  • Ceny wstępu zaczynają się od poziomu 697 zł + VAT.

Jak uczyć się podstaw SEO i poznawać głębiej proces pozycjonowania? Anglojęzyczne źródła

Jak nauczyć się SEO z wykorzystaniem anglojęzycznych źródeł? Tutaj, podobnie jak w przypadku polskiego uniwersum pozycjonowania, masz wiele opcji do wyboru. Powstaje więc pytanie: chcę z anglojęzycznych źródeł uczyć się SEO – od czego zacząć?

I tu mam dla Ciebie podpowiedź, która może być gamechangerem.

Learningseo.io – Twoja bezpłatna autostrada do nauki SEO

Strona learningseo.io to kompleksowa, aktualizowana „mapa drogowa SEO”. Znajdziesz tam uporządkowane, podzielone tematycznie odnośniki do wielu bezpłatnych źródeł, z których możesz czerpać informacje na temat poszczególnych aspektów SEO. Jeśli interesuje Cię optymalizacja własnych stron pod kątem SEO lub dopiero chcesz rozwijać się w kierunku specjalisty SEO, to learningseo.io będzie dla Ciebie bezcenną skarbnicą wiedzy.

Jak inaczej uczyć się pozycjonowania stron www z anglojęzycznych źródeł?

  1. Książki i poradniki
  • „The Art of SEO: Mastering Search Engine Optimization. 4th Edition” – autorzy: Eric Enge, Stephan Spencer, Jessie Stricchiola 
    • Jedna z najbardziej cenionych, kompleksowych książek o SEO, która doczekała się już czwartego wydania.
    • Polecana zarówno początkującym, jak i specjalistom – porusza szeroki wachlarz tematów, od podstaw SEO, przez optymalizację treści, po techniczne aspekty procesu SEO, link building czy lokalne SEO.
    • Książka dostępna jest również w polskim przekładzie.
  • „The Fundamentals of Brand SERPs for Business” – autor: Jason Barnard
    • Ludzie coraz bardziej „zaprzyjaźniają się” z wyszukiwaniem przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji. Aby znaleźć się w odpowiedziach Chatu GPT, Gemini lub innego chatbota AI, musisz zadbać o budowę swojej marki wspartą dobrze prowadzonym SEO. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak to robić skutecznie, sięgnij po tę książkę.
    • Doskonała propozycja dla właścicieli firm i specjalistów SEO.
  • „The SEO Playbook” – autor: Tomasz Rudzki
    • The SEO Playbook” to wyjątkowo ciekawa pozycja skierowana zarówno do właścicieli stron, jak i mniej lub bardziej doświadczonych pozycjonerów.
    • Składa się z funkcjonalnej checklisty SEO zawierającej 140 elementów podzielonych na kategorie oraz 200 stron e-booka, w którym każdy z tych elementów jest dokładnie wyjaśniony.
  • „The SEO Blueprint: How to Get More Organic Traffic Right Now” – autorzy: Ryan Stewart i David Krevitt
    • Autorzy książki kładą silny nacisk na praktyczny wymiar nauki SEO. Korzystają z prostego języka i dzielą się własnymi doświadczeniami oraz strategiami, które czytelnik może wdrożyć w swoim projekcie.
    • Zasługuje na uwagę osób, którym zależy na wsparciu w praktykowaniu SEO.
  • „The Beginner’s Guide to SEO” – poradnik opracowany przez Moz
    • Propozycja przeznaczona dla początkujących, którzy chcą dowiedzieć się podstawowych, przystępnie podanych informacji na temat SEO.
    • W sieci da się odnaleźć ten poradnik w formacie PDF i uczyć się z niego bezpłatnie.
  • „Ultimate Guide to Link Building: How to Build Backlinks, Authority and Credibility for Your Website, and Increase Click Traffic and Search Ranking” – autorzy: Garrett French i Eric Ward
    • Jest to książka wydana już parę lat temu (2013 rok), ale nadal sprawdza się doskonale jako źródło wiedzy dla osób, które chcą zgłębić tajniki link buildingu.
  1. Wartościowe kursy SEO online
  1. Blogi o SEO, które warto czytać
  1. Kanały YT
  • Ahrefs / Ahrefs Podcast – na tych kanałach znajdziesz zarówno przydatne poradniki dla osób pragnących poznać pozycjonowanie od podstaw, jak i ciekawe treści dla każdego, kogo interesują rozmowy z ekspertami z zakresu SEO i marketingu
  • Olga Zarr SEO (Seosly) – znajdziesz tu przydatne tipy związane m.in. z audytami SEO, a także wiele wartościowych rozmów z ekspertami czy odcinków poświęconych nowinkom z branży SEO
  • Google Search Central – kanał, gdzie z pierwszej ręki możesz dowiedzieć się o zmianach w wyszukiwarce i innych istotnych kwestiach z punktu widzenia SEO
  1. Konferencje i eventy SEO

Podsumowanie

Jak nauczyć się pozycjonowania stron w 2025 roku? Zgodnie z tym, co już wiesz, w przepisie na sukces muszą znaleźć się następujące składniki:

  • zrozumienie istoty SEO, jego celu, podstawowych obszarów i kluczowych pojęć – to na początek,
  • dużo cierpliwości i chęci do nauki,
  • dobór odpowiednich materiałów, z których będziesz czerpać wiedzę,
  • stosowanie przyswajanych informacji w praktyce – pamiętaj, że eksperymentowanie i wyciąganie wniosków to coś, bez czego nauka SEO nie może się obyć.

Cenną pomocą w nauce pozycjonowania stron internetowych jest wsparcie bardziej doświadczonego specjalisty, który wytłumaczy problematyczne zagadnienia i zapewni fachową poradę.

Takie wsparcie jest szczególnie cenne, gdy w grę wchodzą poważne pieniądze – a tak jest w biznesie. Jeśli masz wątpliwości, czy Twoja kampania SEO jest dobrze prowadzona lub szukasz podpowiedzi, co zrobić, aby przynosiła lepsze efekty, to zgłoś się do mnie na konsultacje SEO.

Chcesz zwiększyć sprzedaż i widoczność swojej strony?

Przygotuję dla Ciebie skuteczną strategię pozycjonowania!

OSTATNIE WPISY:

Podobne wpisy
Pozycjonowanie stron B2B: co to jest? Elementy strategii SEO B2B
29.01.2025
Pozycjonowanie stron B2B: co to jest? Elementy strategii SEO B2B
29.01.2025
15 faktów i mitów na temat SEO z perspektywy pozycjonera
23.01.2025
15 faktów i mitów na temat SEO z perspektywy pozycjonera
23.01.2025
Co to jest Topical Authority i jaki ma wpływ na SEO?
12.01.2025
Co to jest Topical Authority i jaki ma wpływ na SEO?
12.01.2025