Piotr Skrzypek - Freelancer SEO » Pozycjonowanie sklepów internetowych » Pozycjonowanie WooCommerce
#wiecejnizseo
Chcesz zwiększyć zyski?
Czym jest WooCommerce?
WooCommerce to bezpłatna wtyczka WordPressa, która umożliwia stworzenie sklepu internetowego oraz jego konfigurację właśnie na tym CMS-ie. Wtyczka powstała w 2011 roku i działa w modelu open source, dzięki czemu jest stale aktualizowana, a co za tym idzie – rozwija się.
Zarówno WooCommerce, jak i WordPress są narzędziami darmowymi, co pozwala postawić sklep internetowy w zasadzie bezkosztowo. Oczywiście musisz zapłacić za hosting i domenę, ale przynajmniej teoretycznie jesteś w stanie budżetowo uruchomić działalność online. Jeśli jednak chcesz wdrożyć skuteczną strategię SEO, przydadzą się Ci się chociażby takie wtyczki jak Yoast SEO czy All In One SEO. Wtyczka zapewnia też dostęp do rozbudowanego katalogu atrakcyjnych wizualnie szablonów w dobrych cenach oraz możliwość tworzenia własnych szablonów w stosunkowo prosty sposób.
Jeżeli natomiast chcesz w kontrolowany sposób rozwinąć swoją działalność online, to nie ulegaj mitowi darmowego zakładania sklepu za pomocą wtyczki. WooCommerce zapewnia możliwość bezpłatnej instalacji, ale uruchomienie sklepu i jego rozwój wymagają mniejszych lub większych nakładów finansowych. Warto się na te koszty przygotować, jeśli naprawdę zależy Ci na wartościowych działaniach z zakresu SEO i SXO.
Nie ma prostej odpowiedzi na pytanie, czy pozycjonowanie sklepu WooCommerce jest łatwe – zbyt wiele czynników wpływa na efekty działań SEO. Z czegoś jednak ta popularność WooCommerce wynika i w mojej ocenie jest to między innymi duża dostępność narzędzi, które ułatwiają zarządzanie działalnością e-commerce.
Z pewnością nie jest tak, że samo skorzystanie z WordPressa zapewni Ci lepszą widoczność w wyszukiwarce. Instalacja wtyczek też magicznie nie sprawi, że sklep znajdzie się w TOP 10. WooCommerce pozwala na sensowną optymalizację SEO, nawet jeśli nie masz zaawansowanej wiedzy technicznej, ale to nie oznacza, że nie przyda Ci się pomoc agencji SEO lub freelancera – szczególnie jeśli zależy Ci na rozwoju działalności i Twój czas dostępny na pozycjonowanie strony się kurczy.
Przyjazne adresy URL, sensownie dobrane frazy kluczowe, czy uporządkowany kod HTML sklepu to elementy, które wzmacniają efekty pozycjonowania niezależnie od tego, na jakiej platformie e-commerce postawisz sklep. Wybór CMS-u przekłada się przede wszystkim na to, jak wiele wysiłku potrzeba, żeby wprowadzić zmiany optymalizacyjne.
WooCommerce jest jedynie wtyczką do CMS-u działającego w modelu open source. Jednak możliwość wprowadzania zmian w kodzie ułatwia wdrożenie technicznego SEO, co jest niemożliwe w przypadku platform funkcjonujących na zasadach SaaS (do których należy między innymi Shoper). To sprawia, że WooCommerce jest rozwiązaniem idealnym dla osób, którym zależy na pełnej niezależności. Model open source pozwala lepiej zarządzać wydajnością, interaktywnością oraz responsywnością sklepu, dzięki czemu łatwiej zadbać o skalowalność sklepu.
Żeby pozycjonowanie sklepu WooCommerce przełożyło się na większe przychody Twojego sklepu, musisz przeprowadzić audyt SEO. Możesz zrobić to samodzielnie, ale nawet jeśli weźmiesz późniejsze działania na siebie, to audyt zleciłbym specjaliście. Dlaczego? Profesjonalny audyt SEO dostarczy Ci bardzo dużo informacji na temat sklepu opartego na WoooCommerce wraz z rekomendacjami, dzięki czemu będzie Ci łatwiej wdrażać zmiany.
Jak przyspieszyć prędkość ładowania sklepu postawionego z pomocą wtyczki WooCommerce? Przede wszystkim najpierw sprawdź, jak wygląda wydajność strony obecnie. Możesz to zrobić między innymi, korzystając z bezpłatnego narzędzia Google PageSpeed Insights.
Co zrobić, by tę wydajność poprawić? Wykorzystaj mnogość szablonów we wtyczce WooCommerce i wybierz ten lżejszy – jednym z polecanych pod tym względem motywów jest Astra. Oprócz tego warto zweryfikować liczbę rozszerzeń WordPressa, z których korzystasz. Zbyt duża liczba wtyczek może spowalniać stronę. Jednak tym, co najczęściej wymaga poprawy, to brak optymalizacji obrazów – zbyt duże zdjęcia, brak lazy loading czy niewłaściwy format obrazu niekorzystnie wpływają na prędkość ładowania sklepu.
Zadbaj zresztą o wszystkie wskaźniki Core Web Vitals, ponieważ szybkość strony jest jednym z czynników rankingowych Google’a. Optymalizacja i pozycjonowanie w tym zakresie powinno być więc Twoim priorytetem, a pomoże Ci w tym wtyczka WordPressa W3 Total Cache.
W przypadku sklepu WooCommerce należy zacząć od wyboru odpowiedniego szablonu – responsywne motywy WordPressa to między innymi Astra, Botiga oraz Blocksy. Dzięki temu układ sklepu internetowego dostosuje się do ekranu urządzenia mobilnego i będzie się poprawnie wyświetlać. To szczególnie ważne, ponieważ według raportu Gemius z 2022 roku aż 75% osób robi zakupy online właśnie na urządzeniach mobilnych (pamiętaj jednak, by nie zaniedbywać urządzeń stacjonarnych, ponieważ to tam więcej użytkowników konwertuje).
Certyfikat SSL umożliwia bezpieczne przesyłanie danych między użytkownikami a serwerem, z którego korzystają. Dzięki tej technologii dane są zaszyfrowane – możliwość wglądu w te dane ma wyłącznie użytkownik oraz serwer, z którym się połączył.
Dzisiaj w zasadzie poradnik SEO powie Ci to samo co ja teraz – certyfikat SSL to konieczność w branży e-commerce. Jego brak sprawi, że osoby korzystające z przeglądarki Google Chrome nie będą mogły wyświetlić strony Twojego sklepu internetowego, ponieważ będzie automatycznie oznaczona jako niebezpieczna.
Jeśli natomiast połączenie będzie zabezpieczone certyfikatem, przeglądarka uzna je za bezpieczne – dzięki temu Twoi klienci będą mogli wejść na stronę sklepu, a co najważniejsze uznają ją za godną zaufania. Sama instalacja wykupionego certyfikatu SSL na WordPressie nie jest trudna. Możesz zrobić to ręcznie lub za pomocą jednej z dostępnych aplikacji. Ręczne uruchomienie certyfikatu wymaga nieco większego wysiłku, ale nie spowalnia sklepu i nie uzależnia Cię od działania aplikacji.
Wdrożenie strategii SEO polega nie tylko na działaniach technicznych, ale również tworzeniu treści. Jednak wbrew temu, co wydaje się wielu osobom, nie oznacza to tylko i wyłącznie pisania (czy nagrywania video), ale również dbałość o układ tekstu. Co sprawia, że tekst staje się czytelny?
Oprócz tego nie zapomnij dodać do tekstu wypunktowań, zdjęć i grafik, oraz tabel, czyli elementów, które rozbijają ścianę tekstu i sprawiają, że treść staje się przyjemniejsza w odbiorze.
Żeby skutecznie zarządzać meta tagami, potrzebujesz wtyczki dla SEO WooCommerce, na przykład Yoast SEO lub Rank Math. Ustawienie zoptymalizowanych meta title oraz meta description wpłynie na odbiór Twojego sklepu – oba te elementy są widoczne w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, przekładając się na wskaźnik CTR (Click Through Rate). Zadbaj jednak o to, by treść meta tagów dostarczała odbiorcom wartości.
Zawsze kompresuj obrazy przed przesłaniem ich na stronę sklepu WooCommerce – pomoże Ci w tym między innymi wtyczka Smush, która jest jednym z popularniejszych narzędzi WordPressa do optymalizacji grafik. Zbyt duże obrazy spowolnią działanie strony i tym samym zniechęcą Twoich klientów do dalszych zakupów.
Stwórz również alternatywne opisy zdjęć (atrybuty ALT), które muszą dobrze opisywać, co znajduje się na grafikach. Potrzebujesz ich nie tylko ze względu na wytyczne Google’a – jest to jeden ze sposobów zapewnienia dostępności osobom niedowidzącym, niewidomym i każdemu, kto z jakiegoś powodu nie może zobaczyć zdjęć na Twojej stronie. Jak stworzyć dobry atrybut ALT? Opisz nie tylko to, co widzisz, ale również kontekst grafiki – dzięki temu użytkownicy będą w stanie wyobrazić sobie to, co chcesz im pokazać.
Warto też wdrożyć lazy loading, czyli rozwiązanie, dzięki któremu użytkownik widzi wyłącznie te zdjęcia, które znajdują się na ekranie – kolejne obrazy ładują się wraz z przemieszczaniem się użytkownika po stronie. W ten sposób poprawisz wydajność sklepu i zwiększysz prędkość ładowania strony.
Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczeniu odnośnika do danej podstrony na innej podstronie w ramach tej samej witryny. Ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie internetowej – szczególnie między produktami i kategoriami sklepu WooCommerce. Oprócz tego linki wewnętrzne ułatwiają indeksację podstron, pomagają uniknąć kanibalizacji oraz wydłużyć czas spędzony na stronie przez klientów.
Linki zewnętrzne to odnośniki do Twojej strony, które znajdują się na innej witrynie – mogą być na przykład częścią artykułu sponsorowanego opublikowanego na stronie zaprzyjaźnionego portalu (przy czym portal ten powinien być powiązany tematycznie z Twoją działalnością). Linki zewnętrzne zwiększają wiarygodność Twojego sklepu w oczach Google’a, ale nie możesz ich umieszczać na stronach, które:
Zarówno w przypadku WooCommerce, jak i innych platform e-commerce, musisz pamiętać o regularnym monitorowaniu efektów swoich działań oraz analizie wyników. Bez tego będzie Ci trudno kontrolować efektywność pozycjonowania, ale też modyfikować strategię SEO z agencją, freelancerem lub samodzielnie.
Jak sprawdzić skuteczność swoich działań? Pomogą Ci w tym płatne i bezpłatne narzędzia (część z nich jesteś w stanie zintegrować z platformą WooCommerce za przy użyciu wtyczek), do których należą:
CMS WordPress posiada obecnie niemal 60 tysięcy wtyczek, natomiast w praktyce większość osób korzysta z ograniczonej puli tych narzędzi. To właśnie dlatego nazwy niektórych rozszerzeń się powtarzają – świadczy to nie tylko o ich popularności, ale przede wszystkim o ich dużym wpływie na pozycjonowanie sklepów internetowych WooCommerce.
I rzeczywiście trudno mi sobie wyobrazić prowadzenie działań SEO w tym środowisku bez dodatkowych narzędzi. Instalacja choć jednej wtyczki ułatwi skutecznie pozycjonowanie WooCommerce, ponieważ umożliwi Ci podstawową optymalizację sklepu. Poniżej omawiam cztery popularne rozszerzenia, ale na pewno domyślasz się, że jest ich dużo, dużo więcej. Nie zachęcam jednak do instalowania zbyt wielu wtyczek – część zmian lepiej wprowadzić z pomocą specjalisty SEO bezpośrednio w kodzie.
Jest to najpopularniejsza wtyczka WordPressa, która wspiera pozycjonowanie sklepu na WooCommerce. Dla wielu osób jest wręcz synonimem działań SEO dla stron postawionych na WordPressie. Pozwala na rozbudowę domyślnych konfiguracji w CMS-ie, z czego korzystają zarówno właściciele sklepów, jak i innych stron internetowych, w tym blogów, z których wyrosła platforma. Wtyczka jest dostępna bezpłatnie oraz w wersji premium, która umożliwia między innymi rekomendacje dotyczące linkowania wewnętrznego (na podstawie tworzonej przez Ciebie treści sugeruje, jakie podstrony są z nią powiązane), ustawienie przekierowań oraz wsparcie w tworzeniu naturalniejszych treści.
W wersji podstawowej Yoast SEO:
Podobnie jak Yoast i ta wtyczka SEO jest dostępna w dwóch wersjach – darmowej i płatnej. Obie wtyczki mają zresztą te same funkcjonalności, do których należą:
Czym w takim razie różni się Yoast od All in One SEO Pack? W wersji bezpłatnej wtyczka umożliwia zarządzanie wydajnością strony, blokadę złośliwych robotów internetowych oraz możliwość połączenia z Google Analytics. Jest to zresztą rozwiązanie polecane sklepom online – wtyczka w wersji płatnej zapewnia wsparcie dla e-commerce, dostęp do modułów SEO, bazy wiedzy i dedykowanego forum.
Wtyczka SEOPress jest nieco starsza, bo powstała w 2018 roku. Do jej najważniejszych funkcji należą możliwość importowania meta danych z innych wtyczek WordPressa takich jak Rank Math czy Yoast SEO, podstawowej integracji z GA i GSC, dodawania danych strukturalnych schema, zarządzania przekierowaniami oraz analizowania treści pod kątem SEO.
W wersji rozszerzonej wtyczka umożliwia śledzenie danych z GA z poziomu panelu administracyjnego WordPressa, optymalizację breadcrumbs, konfigurację pliku robots.txt, a także wyszukiwanie i naprawę uszkodzonych linków za pomocą SEOPress BOTa. Tych funkcji premium jest więcej, dzięki czemu będziesz w stanie skuteczniej zoptymalizować swój sklep.
Rank Math posiada dużą liczbę darmowych funkcji – więcej niż popularniejsze rozszerzenie, jakim jest Yoast SEO. Jakie rozwiązania oferuje wtyczka w wersji bezpłatnej, których nie znajdziesz w Yoaście? Są to między innymi:
Wiele artykułów porównuje właśnie Rank Math i Yoast SEO, ale nie dają one jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, które rozszerzenie wybrać. Z pewnością nie będzie tak, że jakakolwiek wtyczka automatycznie zwiększy widoczność Twojego sklepu – w pierwszej kolejności polecam wykonanie audytu SEO, żeby ustalić, które funkcjonalności są Ci teraz szczególnie potrzebne, by poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie na WooCommerce wiąże się z ryzykiem błędów – nie jest to oczywiście specyfika tego rozwiązania, bo te błędy pojawiają się niezależnie od tego, na jakiej platformie e-commerce działasz. Do podstawowych błędów należy brak podstawowej optymalizacji, czyli zero zainteresowania mega tagami, duplikacja treści, zbyt duże rozmiary obrazów, co spowalnia działanie sklepu czy brak strategii linkowania. Co jeszcze utrudnia pozycjonowanie w ramach produktu WooCommerce?
WooCommerce to wtyczka WordPressa, która osiągnęła ogromną popularność, ale nie oznacza to, że nie wymaga zaangażowania z Twojej strony. Jest to rozwiązanie SEO-friendly, ale tylko do pewnego stopnia – w mojej ocenie przy maksymalnym zaangażowaniu w rozwój sklepu online, trudno poświęcić swój czas i zasoby na dodatkowe działania w zakresie pozycjonowania. Same rozszerzenia to za mało, by osiągnąć satysfakcjonujące efekty, jeśli wszystko robisz samodzielnie, szczególnie że WooCommerce nie zapewnia dostępu do profesjonalnego wsparcia technicznego.
Jak w pełni wykorzystać potencjał wtyczki WordPressa? Pomogę Ci – wiem, jak wygląda optymalizacja WooCommerce od kuchni, ponieważ zajmuję się SEO od ponad ośmiu lat. Pracowałem zarówno w agencji, jak i jako freelancer SEO, i umiejętnie łączę oba te doświadczenia. Dzięki temu nie musisz działać po omacku – pomogę Ci uniknąć przepalonego i nieefektywnie wykorzystanego budżetu. Masz wątpliwości? Zapraszam na konsultacje SEO.
Masz pytania lub chcesz otrzymać bezpłatną wycenę?
PIOTRSKRZYPEK.PL
|
Wszystkie prawa zastrzeżone!