Pozycjonowanie PrestaShop

Wyobraź sobie sklep w sercu miasta, który mimo atrakcyjnych produktów pozostaje niewidoczny dla przechodniów. To sytuacja wielu sklepów internetowych bez skutecznego pozycjonowania. PrestaShop jest dla branży e-commerce potężnym narzędziem do tworzenia sklepów online, ale bez odpowiedniej optymalizacji SEO sklep może się okazać niewidoczny dla potencjalnych klientów. Jak zadbać o skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego postawionego na PrestaShopie?

Wyobraź sobie sklep w sercu miasta, który mimo atrakcyjnych produktów pozostaje niewidoczny dla przechodniów. To sytuacja wielu sklepów internetowych bez skutecznego pozycjonowania. PrestaShop jest dla branży e-commerce potężnym narzędziem do tworzenia sklepów online, ale bez odpowiedniej optymalizacji SEO sklep może się okazać niewidoczny dla potencjalnych klientów. Jak zadbać o skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego postawionego na PrestaShopie?

#wiecejnizseo

Czym jest PrestaShop – wskazówki na początek

System PrestaShop jest najpopularniejszym narzędziem w Polsce, które wykorzystuje się do zarządzania sklepem internetowym. Bezpłatna platforma obsługuje łącznie ponad 20 000 sklepów (dla porównania Shoper obsługuje ich 13 700), ale jak możesz się domyślać, te dane szybko się zmieniają.

Podobnie jak WordPress PrestaShop działa w modelu open source. Oznacza to, że możesz modyfikować kod źródłowy strony swojego sklepu internetowego, a to zwiększa zakres możliwości, również pod kątem SEO. Platforma ma zresztą rozbudowaną społeczność programistów i programistek, która stale usprawnia jej działanie. Programiści z dużym doświadczeniem i wiedzą techniczną będą w stanie zrobić na niej niemal wszystko.

Jaką misję ma PrestaShop? To bycie platformą e-commerce, która pozwala w pełni wykorzystać potencjał handlu i muszę przyznać, że naprawdę dobrze sobie radzi z jej realizacją. Szczególnie że narzędzie sprzyja prowadzeniu działań SEO, co ułatwia zwiększenie widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google’a.

Czy to oznacza jednak, że jego obsługa nie wymaga większego wysiłku? PrestaShop to platforma darmowa, która daje wiele możliwości, ale jednocześnie do jej prawidłowego funkcjonowania potrzebujesz odpowiednich wtyczek (nie wszystkie są bezpłatne). Co więcej, wprowadzanie zmian poprzez panel CMS jest ograniczone, dlatego konieczna jest ponadpodstawowa znajomość PHP. Warto mieć to na uwadze, zanim podejmiesz decyzję o postawieniu sklepu na oprogramowaniu PrestaShop.

Dla kogo platforma e-commerce PrestaShop jest najlepszym rozwiązaniem?

PrestaShop to jedno z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania sklepem internetowym w Polsce, ale nie jest to rozwiązanie dla każdego. O ile WordPress dobrze sprawdza się jako CMS nawet dla osób początkujących i bez większego doświadczenia technicznego, o tyle Presta wymaga trochę innego podejścia. Co prawda, działa w modelu open source, więc jest darmowa, ale dostosowanie sklepu do swoich potrzeb, wiąże się jednak z koniecznością wykupienia dodatkowych modułów – a to z kolei może oznaczać zbyt wysokie koszty dla osób, które stawiają pierwsze kroki w e-commerce i dysponują ograniczonymi środkami.

Nie chodzi jednak o to, że PrestaShop w ogóle nie nadaje się dla osób z mniejszym budżetem, czy bez większego doświadczenia. Warto mieć jednak świadomość, że w postawienie sprawnie działającego sklepu, a do tego jego pozycjonowanie i optymalizacja SEO, może być w takiej sytuacji większym wyzwaniem. Z kolei w przypadku bardzo dużych e-commerców Presta może się okazać niewystarczającym rozwiązaniem i to też trzeba wziąć pod uwagę.

Czy jest możliwe skuteczne SEO na PrestaShopie?

Oczywiście, że tak – nie daj sobie wmówić, że wybór platformy e-commerce może w tak dużym stopniu zaważyć na skuteczności Twojej strategii SEO. Jasne, optymalizacja PrestaShop różni się od działań na Shoperze czy innych oprogramowaniach, ale te różnice w większości przypadków nie są tak diametralne, jak mogłoby się wydawać.

Jak w takim razie wygląda to w rzeczywistości? Platforma e-commerce PrestaShop jest wyposażona w funkcjonalności i rozwiązania, które ułatwiają zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google. Są to między innymi dodatkowe moduły, które pomagają przedsiębiorcom poprawić konwersję. Te, które interesują nas szczególnie w kontekście SEO, znajdują się w sekcji Ruch & Widoczność. Zobacz, jak dokonać skutecznej optymalizacji konwersji.

ruch-i-widocznosc-prestashop
źródło: https://addons.prestashop.com/pl/488-ruch-widocznosc

W podstawowym zakresie PrestaShop posiada rozwiązania, dzięki którym zoptymalizujesz między innymi meta tagi, ustawisz przyjazne adresy URL, wygenerujesz plik robots.txt czy dodasz treści (opisy kategorii, opisy produktów) niezbędne, by uzyskać satysfakcjonujące efekty SEO. PrestaShop umożliwia również prowadzenie bloga, co jest jednym z ważniejszych elementów strategii.

Pamiętaj jednak, że optymalizacja PrestaShop pod kątem pozycjonowania obejmuje znacznie więcej działań i nie wszystkie z nich będziesz w stanie przeprowadzić bez dodatkowych modułów czy wsparcia specjalisty SEO. Będzie to wymagało od Ciebie kolejnych inwestycji, ponieważ moduły (wtyczki) PrestaShop w większości przypadków są płatne, a ceny nie należą do najniższych – koszt wielu modułów przekracza nawet 100 euro.

Jak wygląda optymalizacja sklepu na platformie PrestaShop?

Żeby pozycjonowanie sklepu PrestaShop przełożyło się na większe przychody Twojego sklepu, musisz przeprowadzić audyt SEO. Możesz zrobić to samodzielnie, ale nawet jeśli weźmiesz późniejsze działania na siebie, to audyt zleciłbym specjaliście. Dlaczego? Profesjonalny audyt SEO dostarczy Ci bardzo dużo informacji na temat sklepu opartego na PrestaShopie wraz z rekomendacjami, dzięki czemu będzie Ci łatwiej wdrażać zmiany.

1. Ustawienia meta title i meta description

Podstawowa optymalizacja SEO sklepu PrestaShop obejmuje prawidłowe ustawienie meta tagów. Dlaczego jest to takie ważne? PrestaShop domyślnie ustawia meta description o nazwie Sklep na oprogramowaniu PrestaShop, który w żaden sposób nie informuje ani robotów Google’a, ani potencjalnych klientów o tym, co znajduje się w Twoim sklepie. W zasadzie jest to błąd, który może Cię kosztować zmniejszenie widoczności sklepu w Google.

źródło: Google
Na szczęście w PrestaShop mamy możliwość samodzielnej optymalizacji meta tagów. Żeby zmienić ustawienia dla strony głównej, musisz przejść do zakładki Preferencje > Ruch > index. Po kliknięciu przycisku Edytuj, przejdziesz do ustawień, w których zmienisz zarówno tytuł strony, jak i opis meta. Żeby zmienić tagi dla produktu, musisz wejść w Sprzedaż > Katalog > Produkty > Edycja Produktu > SEO, natomiast meta dla kategorii zmienisz w polu Meta-tytuł (Sprzedaż > Katalog > Kategorie > Edycja kategorii).Jak jeszcze możesz ustawić meta tagi w panelu PrestaShop? Płatny moduł SEO Expert umożliwia ich automatyczne generowanie – tym sposobem wygenerujesz meta title, meta description, a także meta keywords (istotniejsze z punktu widzenia Yahoo i Bing) oraz uproszczone adresy URL. Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzesz, dobrze napisane, zachęcające meta tagi mogą skłonić użytkownika do wejścia w link do Twojej strony, co z kolei wpłynie na zwiększenie CTR (wskaźnik Click Through Rate).

Jak napisać dobry meta description?

W zasadzie każdy poradnik SEO powie Ci to samo – idealna długość meta description wynosi około 150-160 znaków ze spacjami. Zbyt długi opis po prostu nie wyświetli się w całości Twoim potencjalnym klientom. O czym jeszcze musisz pamiętać?
  • Umieść w sposób naturalny frazy kluczowe w meta opisie, ale nie przesadź z ich liczbą, a przede wszystkim nie wymieniaj ich po przecinku
  • Zadbaj o to, by tekst zawierał wartość dla odbiorcy – użytkownicy muszą wiedzieć, dlaczego mają wejść na daną podstronę
  • Unikaj duplikatów na wielu podstronach – każdy meta opis powinien być unikalny
  • Umieść w tekście CTA (Call to Action) – użytkownik musi być zachęcony do wejścia na Twoją stronę (np. Sprawdzam, Wchodzę)
Strony, które posiadają meta description, zyskują o 5,8% więcej kliknięć niż strony, które tego opisu nie mają. Mimo że nie jest jednym z czynników rankingowych Google’a, warto zadbać o angażujący opis, by zwiększyć zainteresowanie Twoim sklepem na PrestaShop.
źródło: Google

Jak stworzyć dobry meta title?

Meta title należy do najważniejszych parametrów w wyszukiwarce Google, które wpływają na widoczność sklepu opartego na PrestaShop. Tekst takiego opisu powinien mieć maksymalnie 50-60 znaków ze spacjami, a frazę kluczową warto umieścić na początku. Nie wypisuj ich jednak po przecinku – meta tytuł powinien brzmieć naturalnie, dlatego nie należy wracać do czasów, w których słowo kluczowe było co drugim słowem w tekście.W tytule umieść też nazwę swojego sklepu oraz CTA lub inną wartość, którą doceni użytkownik. Częścią meta title są również cyfry lub emotki, które mają za zadanie przyciągnąć uwagę klientów. Nie używaj zbyt często Caps Locka i nie używaj zwrotów, których użytkownik nie znajdzie później na stronie. Pamiętaj, że meta title nie jest elementem widocznym w Twoim sklepie – tytuł widać w bezpłatnych wynikach wyszukiwania oraz po najechaniu myszką na kartę danej podstrony w przeglądarce internetowej.
źródło: Google

2. Optymalizacja nagłówków Hx

Dobrze zoptymalizowany sklep internetowy PrestaShop będzie miał prawidłowo zaprojektowane nagłówki. Dlaczego jest to tak ważny element pozycjonowania? Nagłówki pomagają robotom Google’a lepiej zrozumieć zawartość Twojego sklepu. Musisz też pamiętać, że aż 70% osób czyta wyłącznie nagłówki – to oznacza, że musisz tworzyć naprawdę dobre nagłówki, które zachęcą Twoich potencjalnych klientów do wejścia na stronę sklepu lub dalszą lekturę Twojego wpisu na blogu.

Niestety w najnowszej wersji PrestaShop nie da się poprawić lub edytować nagłówka H1 bezpośrednio z panelu sklepu.

3. Optymalizacja przyjaznych adresów URL w PrestaShop

W PrestaShop przyjazne adresy URL są włączone domyślnie. Może się jednak okazać, że tak nie jest. Co zrobić w takiej sytuacji? Funkcję możesz włączyć w sekcji Konfiguruj > Preferencje > Ruch > SEO & URL.

Dlaczego nie każdy adres URL będzie odpowiedni z punktu widzenia SEO? Zbyt długi, składający się z przypadkowych liter i cyfr adres podstrony sklepu internetowego będzie trudny do odczytania przez Google’a. Nieodpowiednio zoptymalizowane adresy URL będą więc negatywnie wpływać na pozycjonowanie stron w PrestaShop. Oprócz tego czytelne adresy stron internetowych:

  • ułatwiają indeksowanie w Google Search Console,
  • zachęcają do linkowania wpisów blogowych, na przykład w mediach społecznościowych,
  • ułatwiają poruszanie się po stronie, między podstronami,
  • powinny zawierać frazę kluczową – nie jest to może niezbędne, ale może pomóc, jeśli chodzi o SEO,
  • nie powinny zawierać znaków specjalnych takich jak *&?%#.

4. Optymalizacja obrazów i atrybutów ALT

Atrybut ALT jest dodatkowym opisem, z którego wynika, co faktycznie znajduje się na danym zdjęciu. Dlaczego go potrzebujesz? Po pierwsze, ze względu na dostępność Twojej strony dla osób niedowidzących i niewidomych. Po drugie, dla osób, które z jakiegoś powodu nie widzą Twoich zdjęć, bo na przykład im się nie wyświetlają (swoją drogą warto byłoby sprawdzić dlaczego, jeśli jest to problem na większą skalę). Po trzecie i najważniejsze, z perspektywy SEO jest czymś, z czego korzystają roboty Google’a.

Niezbędnym elementem z punktu widzenia SEO jest też optymalizacja obrazów – zbyt duże zdjęcia wpłyną negatywnie na szybkość ładowania się strony. PrestaShop daje możliwość wykupienia wtyczki, która umożliwia kompresję grafik i dostosowanie ich tak, by zapewnić odpowiedni czas wczytywania zdjęć. Możesz też skorzystać z bezpłatnego narzędzia, na przykład ImageOptim, by na własną rękę dokonać zmian optymalizacyjnych w sklepie PrestaShop.

5. Stworzenie mapy witryny XML

Od wersji 1.7 użytkownicy PrestaShop mogą wygenerować plik sitemap.xml za pomocą preinstalowanego w oprogramowaniu modułu. Jest to obecnie najprostszy sposób, by stworzyć mapę witryny – moduł znajdziesz w sekcji Moduły > Wybrane pod hasłem Mapa strony Google. Tam możesz zaznaczyć, które strony wykluczyć z dodawania ich do mapy oraz jak często system powinien aktualizować plik sitemap.xml.

Dzięki temu roboty Google’a będą indeksowały i wyświetlały podstrony Twojego sklepu internetowego na platformie PrestaShop w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to szczególnie istotne w przypadku dużych e-commerców, które mają ogromną liczbę stron do zaindeksowania, więc robienie tego ręcznie byłoby zbyt czasochłonne. Możesz oczywiście wykorzystać narzędzia dostępne w internecie, ale skorzystałbym z tego, co PrestaShop oferuje w zakresie SEO.

Po wygenerowaniu i konfiguracji mapy prześlij ją również do Google Search Console – jeśli jeszcze nie masz tam konta, to zachęcam Cię do tego, by zmienić to jak najszybciej. To jedno z podstawowych narzędzi, które wykorzystuję do skutecznego pozycjonowania PrestaShop.

6. Zarządzanie przekierowaniami

Decydując się na pozycjonowanie w PrestaShop, musisz mieć świadomość, że obecnie nie ma domyślnego rozwiązania, które umożliwiałoby wprowadzanie przekierowań bezpośrednio w panelu. Podobnie jak w przypadku wielu innych działań istotnych w SEO na tej platformie, musisz skorzystać z jednego z płatnych modułów, na przykład SEO Redirects.

źródło: https://addons.prestashop.com/pl/search.php?search_query=przekierowania

Jeśli chcesz uniknąć dodatkowych kosztów, musisz dodawać przekierowania za pomocą pliku .htaccess. Możesz go edytować, łącząc się za pośrednictwem serwera FTP i tam dopisywać kolejne reguły w języku Apache.

7. Ustawienia danych strukturalnych (rich snippets)

Obecnie PrestaShop jest jednym z narzędzi, w których dane strukturalne są domyślnym standardem w szablonach sklepów internetowych. Czym są w ogóle rich snippets? To rozszerzone elementy opisu strony internetowej w formie wizualnej, dzięki którym wyniki wyszukiwania stają się atrakcyjniejsze dla odbiorców.

Jeżeli jednak z jakiegoś powodu w panelu Twojej witryny PrestaShop nie ma danych strukturalnych w standardzie, pozostają Ci dwa rozwiązania. Możesz ręcznie dodać rich snippets w kodzie strony (musisz odnaleźć plik products.tpl i dopisać odpowiedni schemat do kodu) lub skorzystać z dodatkowo płatnego modułu.

8. Utworzenie pliku robots.txt

Plik robots.txt to prosty plik tekstowy, który właściciele sklepów internetowych umieszczają na swoich serwerach, aby poinstruować roboty, które części strony mają indeksować, a które powinny pominąć. To właśnie na podstawie tego, co znajduje w pliku, robot decyduje, które podstrony może przeszukać, a które nie. W PrestaShop plik robots.txt wygenerujesz, wchodząc w sekcję Preferencje > SEO & URL (lub Ruch).

9. Wdrożenie certyfikatu SSL

Dzisiaj certyfikat SSL jest standardem bezpieczeństwa, szczególnie oczekiwanym w branży e-commerce. Musisz więc wykupić i zainstalować certyfikat na stronie, a następnie aktywować go w panelu sklepu na PrestaShopie. Jak to zrobić? Przejdź do zakładki Preferencje, a następnie do sekcji Ustawienia ogólne. Musisz zaznaczyć przycisk TAK przy zapisie Włącz protokół SSL na wszystkich stronach. 

Jak przygotować opisy kategorii do sklepu w PrestaShopie?

Częścią sklepu idealnie zoptymalizowanego pod SEO są treści, a w szczególności opisy kategorii, których zwykle jest całkiem sporo. Czy jesteś w stanie stworzyć teksty, które nie będą do bólu nudne? Oczywiście – wystarczy, że będziesz się posługiwać językiem korzyści, który odpowie klientowi na najważniejsze pytanie, jakie sobie zadaje. Jakie? Klient chce wiedzieć, co będzie mieć z tego, że kupi dany produkt i to w dodatku z Twojego sklepu.

źródło: https://dziendobrysklep.com/sklep/odziez-damska/damskie-kurtki/

Dobry opis kategorii jest dla robotów Google’a potwierdzeniem, że na danej podstronie rzeczywiście znajdują się produkty, które opisujesz w tekście. Dzięki temu zyskują pewność, że odpowiadasz na zapytania użytkowników. Ale przecież taki opis nie musi być wyłącznie częścią działań w zakresie SEO. Skoro już tworzysz treści, to wykorzystaj również ich sprzedażowy potencjał. Umieść w tekście słowa kluczowe, nagłówki H1, H2 i H3, oraz linki wewnętrzne, ale pamiętaj też o tym, by:

  • opisać, jakie produkty znajdują się w danej kategorii oraz na jakie podkategorie się dzieli,
  • stworzyć unikalną treść, która nie będzie ani duplikatem, ani tylko i wyłącznie powieleniem informacji, które znajdują się u konkurencji,
  • pisać dla ludzi, a nie algorytmów wyszukiwarki – nie bój się treści poradnikowych w opisach kategorii, ponieważ są one świetnym miejscem, by opowiedzieć trochę więcej o danej grupie produktów i zadbać o edukację swoich klientów (szczególnie jeśli mogą mieć jakieś obawy i wątpliwości).

Jak dodać opis kategorii w panelu PrestaShop? Wejdź w sekcję Katalog > Kategorie, a następnie przejdź do edycji wybranej kategorii.

źródło: https://www.easytoys.pl/wibratory

Jak stworzyć opis produktu do sklepu w PrestaShopie?

Pozycjonowanie sklepów internetowych na PrestaShop wymaga dokładnie takich samych działań w zakresie treści jak w przypadku innych platform e-commerce. Jak stworzyć dobry opis produktu? Wiele zależy od tego, na jakim etapie podejmowania decyzji o zakupie znajduje się Twój klient – innej komunikacji wymaga osoba, która po raz pierwszy styka się z produktem (i nie do końca wie, czy go w ogóle potrzebuje), a innej ktoś, kto generalnie jest zdecydowany, ale jeszcze ma ostatnie wątpliwości, które Ty musisz rozwiać.

źródło: https://www.ministerstwodobregomydla.pl/cukier-wodne-serum-nawilzajace

Na co w takim razie zwrócić szczególną uwagę? Opis produktu w Twoim sklepie internetowym powinien:

  • nie tylko omawiać cechy produktu, ale także opisywać, w jaki sposób te cechy wpłyną na życie klienta – nie jest istotne to, że bluza powstała z bawełny organicznej, istotne jest to, że dzięki temu nie będziesz mieć podrażnień skóry i nie będziesz nawet czuć, że masz tę bluzę na sobie cały dzień,
  • skupiać się na efekcie, jakiego pragnie odbiorca – zamiast pisać o tym, jak jest, pisz o tym, jak będzie, czyli postaraj się zidentyfikować aspiracje i pragnienia swoich klientów,
  • pokaż klientowi, co straci, jeśli nie kupi Twojego produktu – nie masz wzbudzać przerażenia, ale opowiedzieć, co się wydarzy, jeśli odbiorca zignoruje Twoją ofertę (na przykład straci czas, który można byłoby poświęcić na aktywność fizyczną, czas z bliskimi, lub cokolwiek, na czym może zależeć Twojemu klientowi).

Dopracowana pod kątem SEO treść odwdzięczy się nie tylko lepszą widocznością sklepu, ale przede wszystkim większym zaufaniem klientów do Twojej marki. Sam opis produktu dodaje się w PrestaShopie na karcie danego produktu. Musisz go zlokalizować w zakładce Katalog > Produkty i przejść do jego edycji.

źródło: https://klaudynahebda.pl/sklep/herbata-na-dobry-sen/
źródło: https://klaudynahebda.pl/sklep/sol-ziolowa-do-kapieli-lekki-oddech/

Jak dobrać słowa kluczowe, żeby zadbać o pozycjonowanie w PrestaShop?

Podstawą do skutecznego pozycjonowania PrestaShop jest dobrze przeprowadzony wybór słów kluczowych. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, co Twój potencjalny klient chce osiągnąć, wpisując daną frazę w Google. Poznaj intencję wyszukiwania, a Twoje treści będą lepiej dostosowane do oczekiwań użytkowników, co przełoży się na lepszą widoczność sklepu. Ciebie z pewnością będą interesowały frazy o intencji komercyjnej, czyli dotyczące konkretnego produktu.

Zainteresuj się również intencją informacyjną, bo obejmuje zapytania, które służą pogłębianiu wiedzy – będą to najczęściej frazy long tail (rozbudowane zapytania składające się z kilku wyrazów), które doskonale sprawdzą się zarówno w artykułach blogowych, jak i w opisach produktów. W doborze słów kluczowych chodzi tak naprawdę o to, by zacząć posługiwać się językiem swoich klientów. Jeśli go odkryjesz, zyskasz przewagę konkurencyjną.

Jakie narzędzia możesz wykorzystać do analizy fraz kluczowych?

  • Senuto
  • Ahrefs
  • Answer The Public
  • Semstorm
  • Chat GPT
  • podpowiedzi Google’a

Oprócz tego zachęcam Cię do tego, by słuchać swoich klientów i zapisywać wyrażenia, jakimi się posługują, na przykład podczas kontaktu z obsługą klienta, w mediach społecznościowych czy nawet w reklamacjach i zwrotach. Dzięki temu zamiast zgadywać zyskasz wgląd w to, jakim językiem posługują się Twoi klienci na co dzień.

Integracja sklepu internetowego z narzędziami Google’a

Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu PrestaShop bez dostępu do narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console utrudni Ci monitorowanie efektów swoich działań. Bez tego nie będziesz w stanie modyfikować strategii oraz weryfikować, czy dotychczasowe zmiany na stronie poprawiły jej widoczność.

Za pomocą darmowego modułu PrestaShop zaimplementujesz kod śledzenia Google Analytics – wystarczy, że podasz identyfikator UA-ID. Dzięki temu będziesz regularnie mierzyć wpływ swoich działań na popularność witryny.

źródło: https://addons.prestashop.com/pl/search.php?search_query=google%20analytics

Bez problemu dokonasz też weryfikacji konta na Google Search Console, która ma za zadanie potwierdzić, czy masz uprawnienia do domeny podanej przez Ciebie podczas rejestracji. Jak to zrobić? Możesz umieścić odpowiedni plik w głównym katalogu Twojej strony lub dodać tag weryfikacji w sekcji <head> (musisz go umieścić w pliku header.tpl). Dodanie sklepu internetowego do Google Search Console pozwoli Ci zaindeksować poszczególne podstrony w obrębie witryny.

Pozycjonowanie PrestaShop – jak monitorować efekty?

Cena pozycjonowania sklepu PrestaShop może być dużo większa, jeśli nie będziesz monitorować efektów swoich działań. Dlaczego? Po jakimś czasie może się przecież okazać, że strategia wymaga modyfikacji – czynników wpływających na widoczność strony jest tak wiele, że nie możesz założyć ze 100% pewnością, że wszystkie Twoje działania prowadzą sklep w dobrym kierunku. Jeśli nie będziesz monitorować efektów, to nawet się nie dowiesz, że musisz coś zmienić.

Co dokładnie warto monitorować?

  • Ruch na stronie – sam wzrost ruchu nie musi być równoznaczny ze wzrostem konwersji, ale na pewno będzie sygnałem, że strategia zmierza w dobrym kierunku
  • Liczbę słów kluczowych znajdujących się w TOP 10 i TOP 50
  • Pozycję fraz istotnych z punktu widzenia sprzedaży
  • Liczbę konwersji z ruchu organicznego – kluczowa będzie dla Ciebie sprzedaż produktów, ale możesz też monitorować liczbę zapisów na newslettera, w którym informujesz o nadchodzących promocjach i nowych kolekcjach, czy zapisów do programu lojalnościowego
  • Czas przebywania użytkowników na stronie Twojego sklepu
  • Współczynnik odrzuceń, który informuje o tym, ile osób opuściło stronę sklepu po zapoznaniu się wyłącznie z jedną z podstron

Potrzebujesz do tego profesjonalnych narzędzi – na szczęście część z nich jest darmowa, w tym Google Analytics oraz Google Search Console. Jeśli pozycjonujesz sklep na własną rękę, możesz się nauczyć korzystania z GA za pomocą bezpłatnych szkoleń, które znajdziesz w Akademii Google’a. Oprócz tego warto śledzić dane w Ahrefsie czy Senuto – płatnych, zaawansowanych narzędziach, które umożliwiają między innymi analizę widoczności i analizę konkurencji. Sprawdź cennik pozycjonowania stron.

O czym musisz pamiętać podczas optymalizacji SEO na PrestaShopie?

  • Sprawdź, na czym musisz skupić się w pierwszej kolejności – po to powstał audyt SEO, żeby nie działać po omacku, tylko wdrażać zmiany, które realnie wpłyną na widoczność sklepu. Dzięki audytowi nie przepalisz swojego budżetu, tylko skupisz się na obszarach, które zostały najbardziej zaniedbane lub które najszybciej poprawią sytuację sklepu.
  • Regularnie monitoruj efekty pozycjonowania PrestaShop – SEO jest działaniem długoterminowym, dlatego należy się liczyć z koniecznością wprowadzania zmian w międzyczasie. Żeby mogło do tego dojść, potrzebujesz twardych danych na temat tego, które działania przynoszą efekty, a które nie prowadzą Twojego sklepu do celu.
  • Nie rezygnuj z pozycjonowania po dwóch miesiącach – działania SEO dla sklepu internetowego wymagają cierpliwości, ponieważ widoczność nie poprawi się z dnia na dzień. Dlaczego? Pozycję w wyszukiwarce buduje się za pomocą wielu różnych działań, a na ich efekty często trzeba poczekać – nawet najlepiej zoptymalizowany wpis blogowy w większości przypadków nie przełoży się na wzrost widoczności zaraz po publikacji (choćby ze względu na konieczność indeksacji).
  • Zadbaj o SXO (Search Experience Optimization) – jest to połączenie strategii charakterystycznych dla SEO (Search Engine Optimization) i UX (User Experience). Jak to zrobić? Stwórz przejrzystą architekturę informacji na stronie sklepu tak, by Twoi klienci bez problemu byli w stanie znaleźć dokładnie to, czego szukają. Potrzebujesz do tego między innymi intuicyjnej nawigacji (menu główne i boczne, oraz breadcrumbs) oraz elementów znanych z klasycznego SEO, czyli czytelnego układu treści i linków wewnętrznych. Oczywiście SXO to znacznie więcej, w tym poprawa szybkości ładowania strony czy odpowiednio zaprojektowane CTA.
  • Unikaj działań Black Hat SEO – są to praktyki negatywnie oceniane przez algorytmy Google’a, które mogą doprowadzić nawet do kary (w tym spadku widoczności w rankingu o 10-50% lub nałożenia filtrów). Jak tego uniknąć? Nie przesycaj tekstów na stronie słowami kluczowymi, nie ukrywaj tekstu i linków przed użytkownikami (pozwala to zwiększyć liczbę fraz w tekście, ale jest nieuczciwą praktyką), korzystaj z przekierowań w sposób do tego przeznaczony, ale też uważaj na zbyt dużą liczbę artykułów sponsorowanych i kupowanie jak największej liczby linków.

Bez problemu dokonasz też weryfikacji konta na Google Search Console, która ma za zadanie potwierdzić, czy masz uprawnienia do domeny podanej przez Ciebie podczas rejestracji. Jak to zrobić? Możesz umieścić odpowiedni plik w głównym katalogu Twojej strony lub dodać tag weryfikacji w sekcji <head> (musisz go umieścić w pliku header.tpl). Dodanie sklepu internetowego do Google Search Console pozwoli Ci zaindeksować poszczególne podstrony w obrębie witryny.

Sklep PrestaShop – podsumowanie

SEO jest obecnie najlepszym sposobem do tego, by osiągnąć wysoką pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i nie piszę tak, tylko dlatego, że sam jestem pozycjonerem. PrestaShop jako narzędzie do zarządzania sklepem internetowym sprzyja pozycjonowaniu, ale wymaga umiejętności – jeśli rzeczywiście chcesz rozwinąć działalność online, ale nie masz żadnego doświadczenia i wiedzy technicznej, to albo wybierz na początek inną platformę, albo nawiąż współpracę z agencją lub freelancerem SEO.

Dlaczego? Tak jak pisałem już wcześniej, wdrażanie zaawansowanych zmian optymalizacyjnych w sklepie postawionym na PrestaShopie może być zbyt trudne, jeśli się na tym nie znasz. Sklep musi być świetnie zoptymalizowany i dostosowany do standardów UX-a tak, by zapewnić użytkownikom jak najlepsze doświadczenia podczas zakupów online. Ja sam mam doświadczenie w pozycjonowaniu sklepów działających na Preście zarówno jako specjalista w agencji, jak i freelancer SEO. Dzięki temu będę w stanie w pełni wykorzystać potencjał platformy i pomóc Ci rozwinąć firmę. Masz pytania? Zapraszam na konsultacje SEO.