Piotr Skrzypek - Freelancer SEO » Pozycjonowanie sklepów internetowych » Pozycjonowanie PrestaShop
Wyobraź sobie sklep w sercu miasta, który mimo atrakcyjnych produktów pozostaje niewidoczny dla przechodniów. To sytuacja wielu sklepów internetowych bez skutecznego pozycjonowania. PrestaShop jest dla branży e-commerce potężnym narzędziem do tworzenia sklepów online, ale bez odpowiedniej optymalizacji SEO sklep może się okazać niewidoczny dla potencjalnych klientów. Jak zadbać o skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego postawionego na PrestaShopie?
Wyobraź sobie sklep w sercu miasta, który mimo atrakcyjnych produktów pozostaje niewidoczny dla przechodniów. To sytuacja wielu sklepów internetowych bez skutecznego pozycjonowania. PrestaShop jest dla branży e-commerce potężnym narzędziem do tworzenia sklepów online, ale bez odpowiedniej optymalizacji SEO sklep może się okazać niewidoczny dla potencjalnych klientów. Jak zadbać o skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego postawionego na PrestaShopie?
#wiecejnizseo
Chcesz zwiększyć zyski?
Czym jest PrestaShop – wskazówki na początek
System PrestaShop jest najpopularniejszym narzędziem w Polsce, które wykorzystuje się do zarządzania sklepem internetowym. Bezpłatna platforma obsługuje łącznie ponad 20 000 sklepów (dla porównania Shoper obsługuje ich 13 700), ale jak możesz się domyślać, te dane szybko się zmieniają.
Podobnie jak WordPress PrestaShop działa w modelu open source. Oznacza to, że możesz modyfikować kod źródłowy strony swojego sklepu internetowego, a to zwiększa zakres możliwości, również pod kątem SEO. Platforma ma zresztą rozbudowaną społeczność programistów i programistek, która stale usprawnia jej działanie. Programiści z dużym doświadczeniem i wiedzą techniczną będą w stanie zrobić na niej niemal wszystko.
Jaką misję ma PrestaShop? To bycie platformą e-commerce, która pozwala w pełni wykorzystać potencjał handlu i muszę przyznać, że naprawdę dobrze sobie radzi z jej realizacją. Szczególnie że narzędzie sprzyja prowadzeniu działań SEO, co ułatwia zwiększenie widoczności w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google’a.
Czy to oznacza jednak, że jego obsługa nie wymaga większego wysiłku? PrestaShop to platforma darmowa, która daje wiele możliwości, ale jednocześnie do jej prawidłowego funkcjonowania potrzebujesz odpowiednich wtyczek (nie wszystkie są bezpłatne). Co więcej, wprowadzanie zmian poprzez panel CMS jest ograniczone, dlatego konieczna jest ponadpodstawowa znajomość PHP. Warto mieć to na uwadze, zanim podejmiesz decyzję o postawieniu sklepu na oprogramowaniu PrestaShop.
PrestaShop to jedno z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania sklepem internetowym w Polsce, ale nie jest to rozwiązanie dla każdego. O ile WordPress dobrze sprawdza się jako CMS nawet dla osób początkujących i bez większego doświadczenia technicznego, o tyle Presta wymaga trochę innego podejścia. Co prawda, działa w modelu open source, więc jest darmowa, ale dostosowanie sklepu do swoich potrzeb, wiąże się jednak z koniecznością wykupienia dodatkowych modułów – a to z kolei może oznaczać zbyt wysokie koszty dla osób, które stawiają pierwsze kroki w e-commerce i dysponują ograniczonymi środkami.
Nie chodzi jednak o to, że PrestaShop w ogóle nie nadaje się dla osób z mniejszym budżetem, czy bez większego doświadczenia. Warto mieć jednak świadomość, że w postawienie sprawnie działającego sklepu, a do tego jego pozycjonowanie i optymalizacja SEO, może być w takiej sytuacji większym wyzwaniem. Z kolei w przypadku bardzo dużych e-commerców Presta może się okazać niewystarczającym rozwiązaniem i to też trzeba wziąć pod uwagę.
Oczywiście, że tak – nie daj sobie wmówić, że wybór platformy e-commerce może w tak dużym stopniu zaważyć na skuteczności Twojej strategii SEO. Jasne, optymalizacja PrestaShop różni się od działań na Shoperze czy innych oprogramowaniach, ale te różnice w większości przypadków nie są tak diametralne, jak mogłoby się wydawać.
Jak w takim razie wygląda to w rzeczywistości? Platforma e-commerce PrestaShop jest wyposażona w funkcjonalności i rozwiązania, które ułatwiają zwiększenie widoczności w wyszukiwarce Google. Są to między innymi dodatkowe moduły, które pomagają przedsiębiorcom poprawić konwersję. Te, które interesują nas szczególnie w kontekście SEO, znajdują się w sekcji Ruch & Widoczność. Zobacz, jak dokonać skutecznej optymalizacji konwersji.
W podstawowym zakresie PrestaShop posiada rozwiązania, dzięki którym zoptymalizujesz między innymi meta tagi, ustawisz przyjazne adresy URL, wygenerujesz plik robots.txt czy dodasz treści (opisy kategorii, opisy produktów) niezbędne, by uzyskać satysfakcjonujące efekty SEO. PrestaShop umożliwia również prowadzenie bloga, co jest jednym z ważniejszych elementów strategii.
Pamiętaj jednak, że optymalizacja PrestaShop pod kątem pozycjonowania obejmuje znacznie więcej działań i nie wszystkie z nich będziesz w stanie przeprowadzić bez dodatkowych modułów czy wsparcia specjalisty SEO. Będzie to wymagało od Ciebie kolejnych inwestycji, ponieważ moduły (wtyczki) PrestaShop w większości przypadków są płatne, a ceny nie należą do najniższych – koszt wielu modułów przekracza nawet 100 euro.
Żeby pozycjonowanie sklepu PrestaShop przełożyło się na większe przychody Twojego sklepu, musisz przeprowadzić audyt SEO. Możesz zrobić to samodzielnie, ale nawet jeśli weźmiesz późniejsze działania na siebie, to audyt zleciłbym specjaliście. Dlaczego? Profesjonalny audyt SEO dostarczy Ci bardzo dużo informacji na temat sklepu opartego na PrestaShopie wraz z rekomendacjami, dzięki czemu będzie Ci łatwiej wdrażać zmiany.
Podstawowa optymalizacja SEO sklepu PrestaShop obejmuje prawidłowe ustawienie meta tagów. Dlaczego jest to takie ważne? PrestaShop domyślnie ustawia meta description o nazwie Sklep na oprogramowaniu PrestaShop, który w żaden sposób nie informuje ani robotów Google’a, ani potencjalnych klientów o tym, co znajduje się w Twoim sklepie. W zasadzie jest to błąd, który może Cię kosztować zmniejszenie widoczności sklepu w Google.
Dobrze zoptymalizowany sklep internetowy PrestaShop będzie miał prawidłowo zaprojektowane nagłówki. Dlaczego jest to tak ważny element pozycjonowania? Nagłówki pomagają robotom Google’a lepiej zrozumieć zawartość Twojego sklepu. Musisz też pamiętać, że aż 70% osób czyta wyłącznie nagłówki – to oznacza, że musisz tworzyć naprawdę dobre nagłówki, które zachęcą Twoich potencjalnych klientów do wejścia na stronę sklepu lub dalszą lekturę Twojego wpisu na blogu.
Niestety w najnowszej wersji PrestaShop nie da się poprawić lub edytować nagłówka H1 bezpośrednio z panelu sklepu.
W PrestaShop przyjazne adresy URL są włączone domyślnie. Może się jednak okazać, że tak nie jest. Co zrobić w takiej sytuacji? Funkcję możesz włączyć w sekcji Konfiguruj > Preferencje > Ruch > SEO & URL.
Dlaczego nie każdy adres URL będzie odpowiedni z punktu widzenia SEO? Zbyt długi, składający się z przypadkowych liter i cyfr adres podstrony sklepu internetowego będzie trudny do odczytania przez Google’a. Nieodpowiednio zoptymalizowane adresy URL będą więc negatywnie wpływać na pozycjonowanie stron w PrestaShop. Oprócz tego czytelne adresy stron internetowych:
Atrybut ALT jest dodatkowym opisem, z którego wynika, co faktycznie znajduje się na danym zdjęciu. Dlaczego go potrzebujesz? Po pierwsze, ze względu na dostępność Twojej strony dla osób niedowidzących i niewidomych. Po drugie, dla osób, które z jakiegoś powodu nie widzą Twoich zdjęć, bo na przykład im się nie wyświetlają (swoją drogą warto byłoby sprawdzić dlaczego, jeśli jest to problem na większą skalę). Po trzecie i najważniejsze, z perspektywy SEO jest czymś, z czego korzystają roboty Google’a.
Niezbędnym elementem z punktu widzenia SEO jest też optymalizacja obrazów – zbyt duże zdjęcia wpłyną negatywnie na szybkość ładowania się strony. PrestaShop daje możliwość wykupienia wtyczki, która umożliwia kompresję grafik i dostosowanie ich tak, by zapewnić odpowiedni czas wczytywania zdjęć. Możesz też skorzystać z bezpłatnego narzędzia, na przykład ImageOptim, by na własną rękę dokonać zmian optymalizacyjnych w sklepie PrestaShop.
Od wersji 1.7 użytkownicy PrestaShop mogą wygenerować plik sitemap.xml za pomocą preinstalowanego w oprogramowaniu modułu. Jest to obecnie najprostszy sposób, by stworzyć mapę witryny – moduł znajdziesz w sekcji Moduły > Wybrane pod hasłem Mapa strony Google. Tam możesz zaznaczyć, które strony wykluczyć z dodawania ich do mapy oraz jak często system powinien aktualizować plik sitemap.xml.
Dzięki temu roboty Google’a będą indeksowały i wyświetlały podstrony Twojego sklepu internetowego na platformie PrestaShop w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest to szczególnie istotne w przypadku dużych e-commerców, które mają ogromną liczbę stron do zaindeksowania, więc robienie tego ręcznie byłoby zbyt czasochłonne. Możesz oczywiście wykorzystać narzędzia dostępne w internecie, ale skorzystałbym z tego, co PrestaShop oferuje w zakresie SEO.
Po wygenerowaniu i konfiguracji mapy prześlij ją również do Google Search Console – jeśli jeszcze nie masz tam konta, to zachęcam Cię do tego, by zmienić to jak najszybciej. To jedno z podstawowych narzędzi, które wykorzystuję do skutecznego pozycjonowania PrestaShop.
Decydując się na pozycjonowanie w PrestaShop, musisz mieć świadomość, że obecnie nie ma domyślnego rozwiązania, które umożliwiałoby wprowadzanie przekierowań bezpośrednio w panelu. Podobnie jak w przypadku wielu innych działań istotnych w SEO na tej platformie, musisz skorzystać z jednego z płatnych modułów, na przykład SEO Redirects.
Jeśli chcesz uniknąć dodatkowych kosztów, musisz dodawać przekierowania za pomocą pliku .htaccess. Możesz go edytować, łącząc się za pośrednictwem serwera FTP i tam dopisywać kolejne reguły w języku Apache.
Obecnie PrestaShop jest jednym z narzędzi, w których dane strukturalne są domyślnym standardem w szablonach sklepów internetowych. Czym są w ogóle rich snippets? To rozszerzone elementy opisu strony internetowej w formie wizualnej, dzięki którym wyniki wyszukiwania stają się atrakcyjniejsze dla odbiorców.
Jeżeli jednak z jakiegoś powodu w panelu Twojej witryny PrestaShop nie ma danych strukturalnych w standardzie, pozostają Ci dwa rozwiązania. Możesz ręcznie dodać rich snippets w kodzie strony (musisz odnaleźć plik products.tpl i dopisać odpowiedni schemat do kodu) lub skorzystać z dodatkowo płatnego modułu.
Plik robots.txt to prosty plik tekstowy, który właściciele sklepów internetowych umieszczają na swoich serwerach, aby poinstruować roboty, które części strony mają indeksować, a które powinny pominąć. To właśnie na podstawie tego, co znajduje w pliku, robot decyduje, które podstrony może przeszukać, a które nie. W PrestaShop plik robots.txt wygenerujesz, wchodząc w sekcję Preferencje > SEO & URL (lub Ruch).
Dzisiaj certyfikat SSL jest standardem bezpieczeństwa, szczególnie oczekiwanym w branży e-commerce. Musisz więc wykupić i zainstalować certyfikat na stronie, a następnie aktywować go w panelu sklepu na PrestaShopie. Jak to zrobić? Przejdź do zakładki Preferencje, a następnie do sekcji Ustawienia ogólne. Musisz zaznaczyć przycisk TAK przy zapisie Włącz protokół SSL na wszystkich stronach.
Jak przygotować opisy kategorii do sklepu w PrestaShopie?
Częścią sklepu idealnie zoptymalizowanego pod SEO są treści, a w szczególności opisy kategorii, których zwykle jest całkiem sporo. Czy jesteś w stanie stworzyć teksty, które nie będą do bólu nudne? Oczywiście – wystarczy, że będziesz się posługiwać językiem korzyści, który odpowie klientowi na najważniejsze pytanie, jakie sobie zadaje. Jakie? Klient chce wiedzieć, co będzie mieć z tego, że kupi dany produkt i to w dodatku z Twojego sklepu.
Dobry opis kategorii jest dla robotów Google’a potwierdzeniem, że na danej podstronie rzeczywiście znajdują się produkty, które opisujesz w tekście. Dzięki temu zyskują pewność, że odpowiadasz na zapytania użytkowników. Ale przecież taki opis nie musi być wyłącznie częścią działań w zakresie SEO. Skoro już tworzysz treści, to wykorzystaj również ich sprzedażowy potencjał. Umieść w tekście słowa kluczowe, nagłówki H1, H2 i H3, oraz linki wewnętrzne, ale pamiętaj też o tym, by:
Jak dodać opis kategorii w panelu PrestaShop? Wejdź w sekcję Katalog > Kategorie, a następnie przejdź do edycji wybranej kategorii.
Pozycjonowanie sklepów internetowych na PrestaShop wymaga dokładnie takich samych działań w zakresie treści jak w przypadku innych platform e-commerce. Jak stworzyć dobry opis produktu? Wiele zależy od tego, na jakim etapie podejmowania decyzji o zakupie znajduje się Twój klient – innej komunikacji wymaga osoba, która po raz pierwszy styka się z produktem (i nie do końca wie, czy go w ogóle potrzebuje), a innej ktoś, kto generalnie jest zdecydowany, ale jeszcze ma ostatnie wątpliwości, które Ty musisz rozwiać.
Na co w takim razie zwrócić szczególną uwagę? Opis produktu w Twoim sklepie internetowym powinien:
Dopracowana pod kątem SEO treść odwdzięczy się nie tylko lepszą widocznością sklepu, ale przede wszystkim większym zaufaniem klientów do Twojej marki. Sam opis produktu dodaje się w PrestaShopie na karcie danego produktu. Musisz go zlokalizować w zakładce Katalog > Produkty i przejść do jego edycji.
Jak dobrać słowa kluczowe, żeby zadbać o pozycjonowanie w PrestaShop?
Podstawą do skutecznego pozycjonowania PrestaShop jest dobrze przeprowadzony wybór słów kluczowych. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, co Twój potencjalny klient chce osiągnąć, wpisując daną frazę w Google. Poznaj intencję wyszukiwania, a Twoje treści będą lepiej dostosowane do oczekiwań użytkowników, co przełoży się na lepszą widoczność sklepu. Ciebie z pewnością będą interesowały frazy o intencji komercyjnej, czyli dotyczące konkretnego produktu.
Zainteresuj się również intencją informacyjną, bo obejmuje zapytania, które służą pogłębianiu wiedzy – będą to najczęściej frazy long tail (rozbudowane zapytania składające się z kilku wyrazów), które doskonale sprawdzą się zarówno w artykułach blogowych, jak i w opisach produktów. W doborze słów kluczowych chodzi tak naprawdę o to, by zacząć posługiwać się językiem swoich klientów. Jeśli go odkryjesz, zyskasz przewagę konkurencyjną.
Jakie narzędzia możesz wykorzystać do analizy fraz kluczowych?
Oprócz tego zachęcam Cię do tego, by słuchać swoich klientów i zapisywać wyrażenia, jakimi się posługują, na przykład podczas kontaktu z obsługą klienta, w mediach społecznościowych czy nawet w reklamacjach i zwrotach. Dzięki temu zamiast zgadywać zyskasz wgląd w to, jakim językiem posługują się Twoi klienci na co dzień.
Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu PrestaShop bez dostępu do narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console utrudni Ci monitorowanie efektów swoich działań. Bez tego nie będziesz w stanie modyfikować strategii oraz weryfikować, czy dotychczasowe zmiany na stronie poprawiły jej widoczność.
Za pomocą darmowego modułu PrestaShop zaimplementujesz kod śledzenia Google Analytics – wystarczy, że podasz identyfikator UA-ID. Dzięki temu będziesz regularnie mierzyć wpływ swoich działań na popularność witryny.
Bez problemu dokonasz też weryfikacji konta na Google Search Console, która ma za zadanie potwierdzić, czy masz uprawnienia do domeny podanej przez Ciebie podczas rejestracji. Jak to zrobić? Możesz umieścić odpowiedni plik w głównym katalogu Twojej strony lub dodać tag weryfikacji w sekcji <head> (musisz go umieścić w pliku header.tpl). Dodanie sklepu internetowego do Google Search Console pozwoli Ci zaindeksować poszczególne podstrony w obrębie witryny.
Pozycjonowanie PrestaShop – jak monitorować efekty?
Cena pozycjonowania sklepu PrestaShop może być dużo większa, jeśli nie będziesz monitorować efektów swoich działań. Dlaczego? Po jakimś czasie może się przecież okazać, że strategia wymaga modyfikacji – czynników wpływających na widoczność strony jest tak wiele, że nie możesz założyć ze 100% pewnością, że wszystkie Twoje działania prowadzą sklep w dobrym kierunku. Jeśli nie będziesz monitorować efektów, to nawet się nie dowiesz, że musisz coś zmienić.
Co dokładnie warto monitorować?
Potrzebujesz do tego profesjonalnych narzędzi – na szczęście część z nich jest darmowa, w tym Google Analytics oraz Google Search Console. Jeśli pozycjonujesz sklep na własną rękę, możesz się nauczyć korzystania z GA za pomocą bezpłatnych szkoleń, które znajdziesz w Akademii Google’a. Oprócz tego warto śledzić dane w Ahrefsie czy Senuto – płatnych, zaawansowanych narzędziach, które umożliwiają między innymi analizę widoczności i analizę konkurencji. Sprawdź cennik pozycjonowania stron.
Bez problemu dokonasz też weryfikacji konta na Google Search Console, która ma za zadanie potwierdzić, czy masz uprawnienia do domeny podanej przez Ciebie podczas rejestracji. Jak to zrobić? Możesz umieścić odpowiedni plik w głównym katalogu Twojej strony lub dodać tag weryfikacji w sekcji <head> (musisz go umieścić w pliku header.tpl). Dodanie sklepu internetowego do Google Search Console pozwoli Ci zaindeksować poszczególne podstrony w obrębie witryny.
Sklep PrestaShop – podsumowanie
SEO jest obecnie najlepszym sposobem do tego, by osiągnąć wysoką pozycję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i nie piszę tak, tylko dlatego, że sam jestem pozycjonerem. PrestaShop jako narzędzie do zarządzania sklepem internetowym sprzyja pozycjonowaniu, ale wymaga umiejętności – jeśli rzeczywiście chcesz rozwinąć działalność online, ale nie masz żadnego doświadczenia i wiedzy technicznej, to albo wybierz na początek inną platformę, albo nawiąż współpracę z agencją lub freelancerem SEO.
Dlaczego? Tak jak pisałem już wcześniej, wdrażanie zaawansowanych zmian optymalizacyjnych w sklepie postawionym na PrestaShopie może być zbyt trudne, jeśli się na tym nie znasz. Sklep musi być świetnie zoptymalizowany i dostosowany do standardów UX-a tak, by zapewnić użytkownikom jak najlepsze doświadczenia podczas zakupów online. Ja sam mam doświadczenie w pozycjonowaniu sklepów działających na Preście zarówno jako specjalista w agencji, jak i freelancer SEO. Dzięki temu będę w stanie w pełni wykorzystać potencjał platformy i pomóc Ci rozwinąć firmę. Masz pytania? Zapraszam na konsultacje SEO.
FORMULARZ KONTAKTOWY
Masz pytania lub chcesz otrzymać bezpłatną wycenę?
Piotr Skrzypek - Freelancer SEO » Pozycjonowanie sklepów internetowych » Pozycjonowanie PrestaShop